Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vilken hjomodell? (samma däckdimensioner fram och bak)

  1. #1
    Hondamannen
    Gäst

    Vilken hjomodell? (samma däckdimensioner fram och bak)

    Hej,

    Det är en hoj som hade samma däckdimensioner fram och bak men jag kommer inte ihåg namnet? Är det någon som kommer ihåg märket och modellen?
    Jag har för mig att det var en veteranhoj. Jag har googlat men har inte hittat ngn info om det.


    Vad är egentligen fördelen med att ha olika dimensioner fram och bak på däcken?

    Mvh

    Hondamannen

  2. #2
    Ankan1
    Gäst
    Prova med att sätta framdäcket bak och vise versa så märker du snart varför ...

  3. #3
    Hondamannen
    Gäst
    ...nja jag frågar nog gärna först innan jag gör ngt dumt


    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Prova med att sätta framdäcket bak och vise versa så märker du snart varför ...

  4. #4
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Vad är egentligen fördelen med att ha olika dimensioner fram och bak på däcken?

    Mvh

    Hondamannen
    Största fördelen är att man lätt kan se vilken ände som är fram eller bak på hojen. Sååå pinigt når man hoppat på hojen och vrålat "nä nu fasen har nån snott styret igen!!" och så upptäcker man att man satt sig bak och fram.

    En annan fördel är att man lätt kan identifiera vilket däck som ska sitta fram alternativt bak på hojen. Hur många gånger har jag inte svurit när jag försökt kränga på ett 17"- däck på min 21"-fälg, tur man har ögonen med sig och upptäcker fadäsen innan man rullar ut på gatan.

    Sen måste man även beakta impfaktorn:
    • Smalt bakdäck = man har inte flyttat hemifrån än och tycker att bärplockning är höjden av adrenalinkick.
    • Fett bakdäck = man är en hård jäkel som vägrar grönsaker och käkar svartrostade mackor till frukost.


    Sen kan det ha nåt med hojens prestanda att göra, men om det kan jag inte så mycket om så det är nog inget att bry sig om.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  5. #5
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    har 360-30-18 bak och det däcket vill jag definitivt inte ha fram Å andra sidan har jag ett bakdäck 150-60-18 fram för jag gillar mönstret i det, sen är det felvänt monterat för att vara fram,för jag gillar mönstret åt det hållet och bakdäcket har rull ditåt (men inte när det sitter fram) Å det däcket vill jag absolut inte ha bak på min.
    veteranhojarna har ofta lika däck runtom
    utvecklingen har gått framåt,så däckstillverkarna gör numera specifika däck som är avsedda fram eller bak,bakdäcken har oftast tjockare och tåligare slitbana (mönsterdjup bak 8mm, fram 6mm)
    du kan ha samma dimension fram och bak men ändå olika däck, men om du nu vill ha samma däck runtom,så sätt ett bakdäck fram men felvänt (som framdäck ska vara) ,för att ha två framdäck på hojen rekommenderar ingen

    vägrar grönsaker
    käkar svartrostat
    hojen har prestanda
    men vi köpte en Ducati Diavel till frugan så jag är snäll ändå
    Senast redigerat av klaus den 2013-10-19 klockan 05:25.

  6. #6
    Jåke
    Gäst

    Sv: samma däckdimensioner fram och bak

    För att vara aningen seriös, bakdäck ska driva, framdäck ska bromsa och i någon liten mån svänga. De har alltså lite olika konstruktion. Egentligen är det inte framdäcket som är smalt, det är bakdäcken som blivit bredare för att hantera en ökande effekt. Fram har bredden ökat från 90 till 120 på en viss typ av hojar under kanske 35 år, bak har det växt från 110 till 190...

    Skickat från min LT25i med Tapatalk

  7. #7
    Hondamannen
    Gäst
    Jag läste igenom blocket annonser för ett tag sen och då dök det upp en veteranhoj, om jag inte minns fel, där ägaren skrivit att hojen hade samma däckdimensioner fram och bak. Jag tänkte att på en långresa så skulle en sån konstruktion vara väldigt bra. Då behöver man bara släpa med ett däck i och med att det passar både fram och bakdäcket. Därav mitt intresse för frågan.
    Senast redigerat av Hondamannen den 2013-10-19 klockan 10:40.

  8. #8
    Jåke
    Gäst

    Sv: samma däckdimensioner fram och bak

    Frågan är relevant i det sammanhanget, från början var däcken samma och är det en veteranhoj så har den garanterat inte radialdäck utan det du kan få tag på funkar nog lika bra fram som bak

    Skickat från min LT25i med Tapatalk

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Äldre Ural kör med samma dimension överallt bara att byta sinsimellan...tom sidvagnens hjul.

Liknande ämnen

  1. Cylinder 1 och 2. Vilken är fram och bak?
    Av Slopy i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-05-12, 16:42
  2. Bromsvätskebehållare fram
    Av jrutgers i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-13, 21:56
  3. Samma hålbild?
    Av Twenty2 i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 19:31
  4. Teo 09 MC - samma som teo 11 MC??
    Av livewire i forum MC-kort
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-16, 17:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •