Sidan 6 av 8 FörstaFörsta ... 45678 SistaSista
Resultat 51 till 60 av 71

Ämne: bmw:s nya hoj (R Nine T)

  1. #51
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Det du gör på en hoj med fotkoppling och handväxel, är inte annorlunda mot vad du gör när du kör bil eller hur?
    Det där med handväxel brukar väl kallas "Suicide gearshift" har jag för mig. M.a.o. inte speciellt trafiksäkert, därför har det försvunnit ut ur marknaden. Nostalgi är dväl den enda anledningen till att någon vill ha det. Praktiska skäl finns knappast.

    Tråden handlar om BMW. Tror knappast att Tyskarna kan tänka sig att rigga en hoj på det sättet.
    Ove

  2. #52
    Hondamannen
    Gäst
    Jo även tyskarna har haft handväxel och handkoppling. Som sagt alla hojar förr i världen var riggade på så sätt.

  3. #53
    Tycker om konceptet, snygg hoj desutom, tycker BMW överlag har gjort ett par fräcka hojar HP4an är bla en klar favorit
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  4. #54
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Det där med handväxel brukar väl kallas "Suicide gearshift" har jag för mig. M.a.o. inte speciellt trafiksäkert, därför har det försvunnit ut ur marknaden. Nostalgi är dväl den enda anledningen till att någon vill ha det. Praktiska skäl finns knappast.
    Jag tillhör alltså den dumma kategorin människor, jag som kör antingen vänster- eller högerväxlat. För mig funkar det toppen, absolut inga problem att växla program i huvudet beroende på vilken motorcykel jag ska köra. Husqvarnan är en toppen-mc, på vintern har jag fotbromsen i höger handbroms, det fungerar inte att ståendes på ett par skidor bromsa med vänsterfoten på bromspedalen så därför så sitter det två handbromshandtag. Hojen är högerväxlad och jag har även en växelpinne bredvid tanken, en praktisk sak tycker jag. Sommartid växlar jag på bromsarna upp till handbromsen, då blir det fotbroms på vänster sida då jag inte har behov av några skidor i körningen.

    Min BSA från 1944 är också den högerväxlad fast där sitter växlarna tvärtom jämfört med Husqvarnan. Det här är absolut inga problem för mig.

    BMW gör fina motorcyklar, jag är mest insnöad på offroad-modeller. Vill ju kunna sticka av på en trevlig grusväg.

  5. #55
    Hondamannen
    Gäst
    Så ska duktig mcförare vara.....

    Ni andra som inte kommit dit ännu....kan lämna in era körkort till polisen, omgående.




    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Jag tillhör alltså den dumma kategorin människor, jag som kör antingen vänster- eller högerväxlat. För mig funkar det toppen, absolut inga problem att växla program i huvudet beroende på vilken motorcykel jag ska köra. Husqvarnan är en toppen-mc, på vintern har jag fotbromsen i höger handbroms, det fungerar inte att ståendes på ett par skidor bromsa med vänsterfoten på bromspedalen så därför så sitter det två handbromshandtag. Hojen är högerväxlad och jag har även en växelpinne bredvid tanken, en praktisk sak tycker jag. Sommartid växlar jag på bromsarna upp till handbromsen, då blir det fotbroms på vänster sida då jag inte har behov av några skidor i körningen.

    Min BSA från 1944 är också den högerväxlad fast där sitter växlarna tvärtom jämfört med Husqvarnan. Det här är absolut inga problem för mig.

    BMW gör fina motorcyklar, jag är mest insnöad på offroad-modeller. Vill ju kunna sticka av på en trevlig grusväg.

  6. #56
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Så ska duktig mcförare vara.....

    Ni andra som inte kommit dit ännu....kan lämna in era körkort till polisen, omgående.
    Jag var inne hos polisen för att återlämna mitt körkort till dom på din anmodan, men dom var för upptagna med att hantera nätbrott och med att jaga drogade nätmarodörer som innehar total avsaknad av sk netikett, så jag fick snällt återvända hem med mitt körkort igen..

    Ja, BMW kan sina saker. Till skillnad från vissa andra.

  7. #57
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Jag tillhör alltså den dumma kategorin människor, jag som kör antingen vänster- eller högerväxlat.
    OBS! Jag har inte nämnt dumhet eller att man kanske är mindre smart om man inte vill ha handväxel. Det är inte det som det handlar om.

    Tråden handlar om en specifik BMW...

    Handväxel och fotkoppling kom in från sidan. Jag backar lite när det gäller handväxel, när man kör med skidor kan det vara en fördel, men kräver att man planerar under körningen så att man inte behöver släppa styret när man som allra bäst behöver hålla i det bara för att byta växel. Under normal körning i lugna föhållanden går det nog bra att använda även i trafik, men kräver planering så att man kan fippla med vänsterfoten på kopplingen och stöder bara på höger vid rödljus och sånt.

    Var och en kör det dom vill, jag tycker det är bra med standard på reglagen även om att köra gammelengelskt men broms till vänster och växel till höger också fungerar, man får ju vara vaken för vad man sitter kör.
    Ove

  8. #58
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    @Nina: Bara om du inte inser varför det är en sämre lösning än moderna hojar. Det hindrar inte att man kör dom.

    Om vi nu ska jämföra med bil så är risken betydligt mindre att man kör ihjäl sig om det skiter sig med bil. Men säkerhetsmässigt är det bättre med automatlåda. Ser man till utvecklingen av bilar så närmar sig de motorcyklar i det att man flyttar in kontroller, inklusive växling, till ratten så att man ska slippa ta händerna från den.

    Så det jag vänder mig mot är att handväxel skulle vara nått slags mått på hur bra förare man är. Det är som att välja bort ABS för att visa hur "bra" man är.

    Så nu ska jag inte förstöra tråden mer.

  9. #59
    Hondamannen
    Gäst
    Det är bra att du har invändningar på fotkoppling och handväxel men dum förklara inte människor bara för att du inte är kapabel eller rädd för att framföra.


    Angående bmw:n fin cykel med för kort sadel.
    Senast redigerat av Hondamannen den 2014-03-14 klockan 18:41.

  10. #60
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Dra inte slutsatser om vad jag är kapabel eller rädd för.

    /F

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •