Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: Behöver expertråd!

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    28

    Behöver expertråd!

    Hej

    Då har jag bytt luftfilter till öppet samt satt ett vevhusfilter på en slang från motorn. För det första är hojen sjukt svårstartad, men fick igång den med startgas samt full choke. Med choken utdragen är det inga problem att hålla den igång, men så fort jag drar in den så stannar hojen. Provade köra en sväng och det funkar sådär, vid gaspådrag så hostar den och vill typ dö.

    Frågan är då vad detta beror på? Inställning av förgasare? Smuts i förgasare? Nåt med nya filterna? Eller nåt annat kanske...

    Jag har haft av tanken och slipat och lackat den, smuts därigenom kanske?

    Vad tror ni som kan lite om sånthär??

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Förgasarn behöver garanterat göras vid. Ingen erfarenhet av just den delen men att ändra luft o buller kan ställa till det en del.
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  3. #3
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Precis, du har ju gjort om flödet för luften, men inte ändrat soppan. Blandningen blir helt fel, du måste bestycka om förgasaren/na.
    /Erik

  4. #4
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Som tidigare inlägg säger. Du behöver ha mer bränsle.
    KAn funka att bara byta munstycken till större. Annars kan ett dynojet-kit vara en lösning. Andra nålar och munstycken. Dock blir effektökningen på bekostnad av bränsleekonomi.

    Kittade upp min hoj med ett dynojet och det öppna filter... Den går riktigt bra, men drar va 0,1 l mer per mil än tidigare. Ska testa att gå ner en storlek på munstycken och se om det gör hojen lite mindre törstig. Eller om det börjar gå dåligt pga för litre soppa.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Du har nog skit i förgasaren, bara att plocka ner och rengöra.
    Om du har skit i tanken så skulle jag titta lite på bränslekran också, det sitter ju ett grovfilter där.
    Sen som försäkring så hade jag satt ett inlinefilter på bränsleslangen.

    Börja med att rengöra eländet innan du börjar bestycka om, alternativt kan du ju höja nålen ett snäpp å testa.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    28
    Okej perfekt! Bara att börja mecka igen

    Jag hittade dynojet kit på eBay, dock årsm 00-09. Vågar man köpa ett sådant till en -91?
    Tips på var man annars hittar nya munstycken på nätet mottages gärna...

    Det är med fördel att man plockar av hela förgasaren när man ska fixa med de antar jag... Det här med att höja nålen, är det en lätt procedur måntro?

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Trogfattad Visa inlägg
    Hej

    Då har jag bytt luftfilter till öppet samt satt ett vevhusfilter på en slang från motorn. För det första är hojen sjukt svårstartad, men fick igång den med startgas samt full choke. Med choken utdragen är det inga problem att hålla den igång, men så fort jag drar in den så stannar hojen. Provade köra en sväng och det funkar sådär, vid gaspådrag så hostar den och vill typ dö.

    Frågan är då vad detta beror på? Inställning av förgasare? Smuts i förgasare? Nåt med nya filterna? Eller nåt annat kanske...

    Jag har haft av tanken och slipat och lackat den, smuts därigenom kanske?

    Vad tror ni som kan lite om sånthär??
    Vill säga vad som drabbade mig . Jag bytte till KN-filter, som ju är mycket öppnare än original på min Dominator. Fick gå upp två storlekar på munstycket. Jag öppnade upp ljuddämparna samtidigt och fick ett jäkla drag i hojen. Efter den operationen var det svårt att få den under 0.55 l/mil. Men kul blev den..
    Senare bytte jag till ett KN-filter i en Transalp och fick då bättre acc, men sämre toppfart.
    Hade då inte bytt munstycken. Det hela hänger ihop. Man kan inte göra något halvhjärtat om det skall bli bra.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av Trogfattad Visa inlägg
    Okej perfekt! Bara att börja mecka igen

    Jag hittade dynojet kit på eBay, dock årsm 00-09. Vågar man köpa ett sådant till en -91?
    Tips på var man annars hittar nya munstycken på nätet mottages gärna...

    Det är med fördel att man plockar av hela förgasaren när man ska fixa med de antar jag... Det här med att höja nålen, är det en lätt procedur måntro?
    Det kan ju vara så att där sitter en annan förknasare på tidigare årsmodeller... kolla upp det först.

    De brukar skicka med anvisningar med dynojet kitten så det borde väl inte vara så konstigt om man inte har tummen mitt i näven
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Det kan ju vara så att där sitter en annan förknasare på tidigare årsmodeller... kolla upp det först.

    De brukar skicka med anvisningar med dynojet kitten så det borde väl inte vara så konstigt om man inte har tummen mitt i näven
    Hur är det egentligen med ett dyno jet kit? Skall inte hojen köras i bänk för att få rätt inställning??

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Hur är det egentligen med ett dyno jet kit? Skall inte hojen köras i bänk för att få rätt inställning??
    Det är väl det rimligaste, men jag tror inte det är något krav för att få det att gå "relativt" som det ska..

    Enligt vad jag läst så kan man beställa ett kitt och sedan följa medföljande anvisningar, så iaf jag tolkade det som att det var nått en vanlig hemmapulare kan fixa
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

Liknande ämnen

  1. Behöver hjälp med identifiering
    Av Likstupet i forum Veteran
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-05-01, 21:45
  2. Virago 535 behöver hjälp
    Av Noddan i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-04-21, 16:27
  3. Behöver tips & råd!
    Av tommy.bonte i forum MC-kort
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2012-11-06, 21:16
  4. MC val, behöver hjälp
    Av Tommy i forum Touring
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2012-04-04, 13:58
  5. Behöver jag säga mer?
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-28, 09:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •