Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Förgasare

  1. #1
    Hondamannen
    Gäst

    Förgasare

    Hej,

    Tror ni att dagens ingenjörer om de verkligen ville skulle kunna konstruera förgasare så att de klarar dagens emissionskrav?

    Läste en annons i somras där annonsören vill sälja en harley som hade insprutning men som han hade köpt en konverteringssats till och byggt om den till förgasare. Går en sån hoj igenom besiktningen?

    Mvh

    Hondamannen

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Hej,

    Tror ni att dagens ingenjörer om de verkligen ville skulle kunna konstruera förgasare så att de klarar dagens emissionskrav?

    Läste en annons i somras där annonsören vill sälja en harley som hade insprutning men som han hade köpt en konverteringssats till och byggt om den till förgasare. Går en sån hoj igenom besiktningen?

    Mvh

    Hondamannen
    Funderar då på din fråga. Brukar besiktningen kolla co-halten på en mc???? Om inte, så är ju bara om motorn blivit starkare eller inte, som har betydelse.

  3. #3
    Hondamannen
    Gäst
    Min fundering är mera av den arten om varför mcbranschen gjort hojarna mer avancerat en möjligt?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Hej,

    Tror ni att dagens ingenjörer om de verkligen ville skulle kunna konstruera förgasare så att de klarar dagens emissionskrav?
    När elektroniken gör jobbet så mycket bättre så finns väl knappast behovet av "förgasare"?
    Insprutningen kan ju dessutom programstyras till önskade värden med en noggrannhet en förgasare aldrig når.
    Progamstyrningen tar ju hänsyn till många fler in-parametrar är en förgasare någonsin kan.
    Vi hade en Nissan Micra -89 med den mest komplicerade förgasare jag någonsin sett
    1989 var ju ungefär då elektroniken tog över mekaniken i förgasare.
    En tvåports(?) med elektroniskt styrda munstycken och ventiler av olika slag lite här och där (elektronikstyrbox under förarstolen)
    Den funkade dock invändningsfritt och gick snålt (<0.5l/mil) till 9000 mil då den såldes. pga kamremsbytesdax.... Nye ägaren sålde den vidare efter 3 dagar med en påstått nybytt kamrem!..f-n trot...
    Inga problem med emissionsmätn på SBP

  5. #5
    Hondamannen
    Gäst
    Oki det är ju en sån förgasare som sitter på min cbf 500. Min vän som jobbar som bilmek berättade för mig för en massa år sedan att såna förgasare fungerar bra så länge den är strulfri men börjar den att strula är det svårt att få dem att gå riktigt bra igen. Han rekommenderade mig att hoppa över såna bilar som har elektroniska förgasare.

    Men om man gör som denna harley ägare hade gjort, åker man inte på en omregistrering av hojen?

  6. #6
    [QUOTE=Hondamannen;84972 Han rekommenderade mig att hoppa över såna bilar som har elektroniska förgasare.
    Men om man gör som denna harley ägare hade gjort, åker man inte på en omregistrering av hojen?[/QUOTE]
    Finns ju något som heter "monopointinsprutning".
    Det är som ett vanligt sprut men bara insprut på ett ställe istf ett till varje cylinder.
    Har haft en Fiat med sån "förgasare", 75hk och 0.42 i snittförbrukning...från 1988. Bra på den tiden.

    Tror inte att SBP märker nåt av konverteringen.. Försöka duger = låtsas som inget..!

  7. #7
    Många mc;en bygger på enkelheten !
    Chopper vill man ha förgasare magnettändning pga slippa styrboxar o batteri.
    Till en förgasare kostar lösa munstycken typ 40 kr.
    Vad tror du flera chip kostar om man vill ha olika inställningar

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Många mc;en bygger på enkelheten !
    Chopper vill man ha förgasare magnettändning pga slippa styrboxar o batteri.
    Till en förgasare kostar lösa munstycken typ 40 kr.
    Vad tror du flera chip kostar om man vill ha olika inställningar
    Det är därför såna här saker finns..
    http://www.powercommander.com/powerc...r/default.aspx
    Ersätter alla munstycken, nålar, tomgångskanaler...
    Egentligen är det bara en modern version av gamla dropprörsförgasare..
    Senast redigerat av LowTech den 2013-10-14 klockan 22:25.

  9. #9
    LowTech funkar det systemet utan soppa pump o batteri ?

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    LowTech funkar det systemet utan soppa pump o batteri ?
    Det är för att programmera om bef system...
    Idag byter man inte munstycken, man flyttar några ettor och nollor...

Liknande ämnen

  1. Ställa in förgasare
    Av Joakimpettersson i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2022-01-09, 21:49
  2. Förgasare
    Av Evert i forum Touring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-09-27, 21:08
  3. Synka förgasare
    Av Slopy i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2020-06-21, 19:16
  4. avgassystem/förgasare
    Av ardalen i forum Mekhörnan
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2016-07-24, 14:25
  5. cb900 förgasare
    Av Nissbo i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-04-11, 22:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •