Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 32

Ämne: Nattkörning

  1. #1
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431

    Smile Nattkörning

    Hej hoppsan! Kom nyss hem efter en långtur med hojen och kameran. Hittade många trevliga vägar och mycket vackert att fotografera så jag märkte inte att tiden rusade iväg och nu visar klockan 02.30. Kanske dyker upp bilder imorgon när jag är piggare. Någon annan här på forumet som tycker det är kul att köra om natten?

  2. #2
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Gillar inte als köra när det är mörkt - för mycke älg och rådjur här......
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  3. #3
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs down

    Citat Ursprungligen postat av Mymlan Visa inlägg
    Hej hoppsan! Kom nyss hem efter en långtur med hojen och kameran. Hittade många trevliga vägar och mycket vackert att fotografera så jag märkte inte att tiden rusade iväg och nu visar klockan 02.30. Kanske dyker upp bilder imorgon när jag är piggare. Någon annan här på forumet som tycker det är kul att köra om natten?
    HOS MIG HAR VI FÖR MÅNGA VILDSVIN
    Jan

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Kör i mörker endast i nödfall. För många kritter på vägarna - rådjur mest men även älgar, grävlingar, rävar, grisar och ugglor som man får ducka för.
    Ove

  5. #5
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    just nu är det för mörkt på nätterna ,man ser inget, ingen nöje att köra.
    på somrarna när det är bara lite grått så är det en helt annan sak, väldigt läckert, ändå tycker jag att det är som mest inspirerande när morgonen bryter fram. Har inte haft några problem med djur (min V8 hörs långa vägar och djuren verkar stanna på avstånd ) Har kört väldigt mycket på nätterna även med hoj och det är en upplevelse på sitt sätt, annars kör jag bara nätter på mitt jobb (hittills 35år) När man kör Iron Butt så hamnar man på nattimmar även om några av dom går att planera bort. Tycker inte nattkörning är farligare än på dagen, det är bara andra faror som man får ta hänsyn till. Känner man obehag för nattkörning så låt bli, hojåkning ska ju vara njutning.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av klaus Visa inlägg
    Tycker inte nattkörning är farligare än på dagen, det är bara andra faror som man får ta hänsyn till. Känner man obehag för nattkörning så låt bli, hojåkning ska ju vara njutning.
    Lite olika vad man ser och upplever. Jag håller absolut med om att sommarnatten är skön och då kan man köra ut för att ägna sig åt djur- och naturstudier med stor behållning, nu på hösten är det en helt annan sak. Halkan är också förrädisk på kvällskröken.

    IronButtkörning handlar väl mest bara om att samla mil och då blir det väl stora vägar med viltstängser som silar bort en del otyg från vägen. Dom är långt ifrån 100%;iga men ändå ganska bra sommartid. Att motorljud skrämmer djuren tror jag inte på för jag har själv kommit ganska nära bl.a. älgar med MC utan att dom skyggat.
    Ove

  7. #7
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Nattkörning tycker jag inte att det är ett problem, bara om jag kör på väldigt kurviga vägar. Med tanke på att helljuset bara lyser dit framdäcket pekar så blir det lite knöligt när vägen plötsligt svänger. Då skulle man behöva en strålkastare på hjälmen.




    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  8. #8
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Jo, det gäller att vara på sin vakt. Tur att jag bor i en liten byhåla där de få människor som bor här tycks sova på nätterna, kunde lungt knattra omkring i hastigheter som 20-50 utan att någon retade upp sig. Blev dock nästan bara stadskörning inatt, med tanke på älgar och andra djur
    Senast redigerat av Mymlan den 2013-10-13 klockan 17:01.

  9. #9
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Inni stan är det väl fulle folk som är problemet....
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  10. #10
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av rolfmm Visa inlägg
    Inni stan är det väl fulle folk som är problemet....
    Har faktiskt varit med om en händelse då ett fyllo satte sig på bönpallen och skulle ha skjuts när jag stannade till en gång och skulle kolla mobiltelefonen. Fy vad jag knyckte mig, vart så konsentrerad på smset jag skrev att jag inte såg honom komma. Bad naturligtvis vackert honom att promenera eller beställa en taxi.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •