Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 32

Ämne: Nattkörning

  1. #21
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Tack så mycket allihop

  2. #22
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av AT-gubben Visa inlägg
    Härligt Mymlan, kanonbilder. Vilka objektiv jobbar du med? Nattbilderna är suveräna, stativ? Är själv en fotonörd men att som du kuta ut i natten tycker jag är besvärligt även om det händer ibland.
    Från en fotonörd till en annan. Stativ är nästan ett måste i mörkret, jag är en flitig stativanvändare då jag älskar nattfotografering. Dock är mitt stativ väldigt lätt (sånt man kan bära på ryggen) och jag märkte att bilderna ibland blir suddiga bara av att man rör utlösaren. Sedan fick jag tag i en väldigt fiffig grej, nämligen en fjärrutlösare. Så nu behöver jag inte ens röra kameran för att ta bilden, förutom att kika i sökaren då förståss x)
    Objektiven jag jobbar med är ett TAMRON AF 70-300mm 1:4-5.6 tele/macro objektiv och ett CANON EF-S 18-55mm (det följde med kameran när jag köpte den), det är vad plånboken tillåtit hittills. Nattbilderna från hamnen är tagna med canonobjektivet och med ett iso på bara 100 (ogillar höga ison då bilderna har en tendens att bli gryniga då).

  3. #23
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jag fotar en del också. Vi startade en fotoklubb på jobbet, tyvärr är vi bara tre st som är lite mer aktiva än de andra, och jag är inte den som är drivande av oss tre. Vi har varit och fotat på natten/morgonen några gånger, har några bilder jag är rätt nöjd med. Den här är min första HDR-bild, kollegan introducerade mig till det. Trodde innan att man måste ha stativ och att det var bökigt som sjutton, men idag finns bra hjälpmedel. Den här är gjord av tre exponeringar på frihand. Klockan var 4:50, då hade vi vandrat omkring i stan ett par timmar redan.

    Bländare 6,3
    ISO 200
    1/125 + 1/250 + 1/400

    Det var bara tur att jag hade dessa tre exponeringar, jag experimenterade med tiden för att se när det blev bra. Efteråt kom polaren och snackade om HDR. Finns som sagt lite olika, jag har gjort den här i Easy-HDR.



    Mest fotar jag döttrarnas innebandy-matcher, därför har jag skaffat en kamera med lite brus på högre ISO. En Nikon D700 med fullstor sensor, och oftast fotar jag med mitt Nikon 80-200/2,8.

    Har inte skaffat någon fjärrutlösare än, de få gånger jag kört med dessa långa slutartider så har jag kört med tidsutlösning, så man inte pillar på kameran då.
    /Erik

  4. #24
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Tjusig bild! HDR skulle jag vilja testa på men jag har inget bildbehandlingsprogram för tillfället då photoshop är svinaktigt dyrt. Vet du något bra gratisprogram där man kan göra HDRbilder?

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av Mymlan Visa inlägg
    Tjusig bild! HDR skulle jag vilja testa på men jag har inget bildbehandlingsprogram för tillfället då photoshop är svinaktigt dyrt. Vet du något bra gratisprogram där man kan göra HDRbilder?
    Dyrt o dyrt... allt är relativt
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  6. #26
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jag har köpt Easy-HDR, den kostar ca 300 kr. Men den finns i en basic-version, kommer inte ihåg skillnaden, och den är gratis.

    http://www.easyhdr.com/download.php

    Annars finns Photomatix som också är bra, något dyrare ca 500 tror jag.

    http://www.hdrsoft.com/
    /Erik

  7. #27
    Ankan1
    Gäst
    Har du något ställe att ladda upp ca 500mb på så ligger jag på ett fullt fungerande Photoshop Elements 7.

  8. #28
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Har du något ställe att ladda upp ca 500mb på så ligger jag på ett fullt fungerande Photoshop Elements 7.
    Har tyvärr ingen dator ännu. Skulle vara en bra början att skaffa en sådan först, min gamla laptop drog sin sista suck för 2 månader sedan (frid över dess minne) XD
    Lånar morsans nu och då. Håller på flytta för tillfället och har inte hunnit skaffa en ny

  9. #29
    Ankan1
    Gäst
    Det lär säkert fixa sig ska du se.

  10. #30
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    hej fotonördar ) funderar på ge mig i julklapp en systemkamera.
    har hittat Nikon D3200 kit med nåt standard objektiv:
    m/18-55VR, 24.2MP CMOS sensor, 3" LCD, film i HD 1080p,LiveView.
    är det någon som har en sådan eller vet om det är bra grejer, priset ligger väl på 3600-4000 ny.
    går hitta på blocket begagnat förstås. Eller finns det bättre grejer Canon ? i prisklassen ?
    tacksam för tips


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •