Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 32

Ämne: Drivpaket

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    På framhjulet får vinkelslipen driva hjulet , men då får man bromsa farten. Obs. om du är ovan att hantera en vinkelslip, så gör inte detta. Dessutom är faktiskt hörselskydd och skyddsglasögon absolut nödvändiga och även att utrymmet du jobbar i måste vara välventilerat, för det ryker en smula och luktar bränt gummi.
    Bra tips, får provas! Får bara fundera på hur jag ska gillra upp hojen. Vill gärna ha en jämn rotation på framhjulet så jag funderar på att rigga upp så att det rullar på en motoraxel medan jag slipar.

    Riskfritt projekt för det kan ju inte bli sämre.
    Ove

  2. #22
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Engströmen har rätt, man borde se att de där däcket blir kasigt på grus å ratat det redan vid första påsyn
    Jan

  3. #23
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    [QUOTE=Ove;85057]Jo nu är det ju så att det är såna där små och klena som det handlar om och vad du gör med din jättestarka som går i helt fantastiska hastigheter i lösan sand är väl i det sammanhanget rätt ointressant?

    Är ju det som är fränt med stor motorOch med nabbdäck ännu roligare

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Engströmen har rätt, man borde se att de där däcket blir kasigt på grus å ratat det redan vid första påsyn
    Visst är det så. Dumt köp - vilket landsvägsdäck som helst funkar minst lika bra.
    Ove

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Är ju det som är fränt med stor motorOch med nabbdäck ännu roligare
    Men om man VILL vara en gammal ödmjuk och stillsam gubbe som puttrar fram utan att spruta sand och grus omkring sig med Tkc80 på asfalten och landsvägsdäck i sanden och en jäddrans massa hästkrafter o skit och vara häftig - kan inte det också fungera... måntro?

    (Bara läste tillbaka i dina inlägg och sammanfattade.... )
    Ove

  6. #26
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Men om man VILL vara en gammal ödmjuk och stillsam gubbe som puttrar fram utan att spruta sand och grus omkring sig med Tkc80 på asfalten och landsvägsdäck i sanden och en jäddrans massa hästkrafter o skit och vara häftig - kan inte det också fungera... måntro?

    (Bara läste tillbaka i dina inlägg och sammanfattade.... )
    Självklart det är helt ok.Men är ju fortfarande förvånad att inte man andvänder nabbdäck när man ändå åker mest grus.Och Tkc80 är ju t o m billigare än Anakee
    Senast redigerat av engström67 den 2013-10-16 klockan 19:29.

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Självklart det är helt ok.Men är ju fortfarande förvånad att inte man andvänder nabbdäck när man ändå åker mest grus.Och Tkc80 är ju t o m billigare än Anakee
    För min personliga del kör jag nog ca 75-80% asfalt och resten grus och det stämmer ju ganska bra med Anakee 2.
    Ove

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Tråden av igen!!!!!! Den gällde ju drivpaketet.
    Finns ju då två olika system. Antingen kedja eller rem alternativt kardan.
    Jag vet inte vilket är det bästa, utan det är väl förutsättningarna som avgör.
    Kedjan kräver ju en del underhåll och har vid färder på blöta grusvägar ganska kort livslängd, kanske ner mot 750 mil. På asfalten verkar kedjan hålla upp mot 4-5000 mil.
    Den är ju ganska enkel att byta själv.
    Remmen håller ju länge, men man bör nog undvika grusväg pga. risken att en liten sten hoppar upp och skadar remmen. Dyr historia.
    Kardanen kräver väl sin service och underhåll, vilket kan vara svårt att sköta själv om något behöver schimsas eller dyl.
    Ett mycket vanligt fel beträffande kedjans spänning kan ju uppstå, när den skall ha väldigt olika slack beroende på hojmärke. Från ca 5 cm på Transalp till 0 cm hos Husqvarnas nya.

  9. #29
    Hondamannen
    Gäst
    Bra summerat Olle, min kedja har gått 6200 mil och räknar med att den ska kunna rulla 2000 mil till. Kedja anser jag numera är överlägsen de andra systemena med tanke på kostnad och tid som man behöver att lägga ner på dem för att få igång systemet igen vid en eventuell haveri.


    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Tråden av igen!!!!!! Den gällde ju drivpaketet.
    Finns ju då två olika system. Antingen kedja eller rem alternativt kardan.
    Jag vet inte vilket är det bästa, utan det är väl förutsättningarna som avgör.
    Kedjan kräver ju en del underhåll och har vid färder på blöta grusvägar ganska kort livslängd, kanske ner mot 750 mil. På asfalten verkar kedjan hålla upp mot 4-5000 mil.
    Den är ju ganska enkel att byta själv.
    Remmen håller ju länge, men man bör nog undvika grusväg pga. risken att en liten sten hoppar upp och skadar remmen. Dyr historia.
    Kardanen kräver väl sin service och underhåll, vilket kan vara svårt att sköta själv om något behöver schimsas eller dyl.
    Ett mycket vanligt fel beträffande kedjans spänning kan ju uppstå, när den skall ha väldigt olika slack beroende på hojmärke. Från ca 5 cm på Transalp till 0 cm hos Husqvarnas nya.

  10. #30
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Ett mycket vanligt fel beträffande kedjans spänning kan ju uppstå, när den skall ha väldigt olika slack beroende på hojmärke. Från ca 5 cm på Transalp till 0 cm hos Husqvarnas nya.
    5 cm är väl obelastad, dvs på centralstödet (och inte på depodstödet som jag först gjorde.....)
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

Liknande ämnen

  1. Byte drivpaket
    Av erikn i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-21, 01:02
  2. Obalans i drivpaket?
    Av rolfmm i forum Mekhörnan
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-11-21, 20:38
  3. drivpaket(storlek på drev)..
    Av mybba i forum Offroad
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-08-27, 22:55
  4. Drivpaket, ny fälg
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 12:44
  5. Drivpaket.
    Av Gibson i forum Off topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-01, 11:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •