Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 32

Ämne: Drivpaket

  1. #1
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304

    Drivpaket

    Hur ser jag om drivpaketet bör bytast ??
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  2. #2
    Eftersom hela drivpaketet byts alltid samtidigt så brukar jag inte haka upp mig på dreven, utan...

    Snabbkoll:
    Tar man tag i kedjan kl 3,00 längst bak på drevet och drar i den rakt ut:
    - ett nytt drivpaket kan man inte dra ut en mm
    - ett begat men bra drivpaket kan man dra ut några millimeter
    - besiktningen brukar ge avslag när dom lyckas känga in en skruvmejsel mellan drev och kedja

    Om du gjort snabbkollen och misstänker att du ligger på gränsen så:
    - spänn kedjan som den ska
    - rulla runt bakhjulet bit för bit och känn så att kedjespänningen är densamma på alla ställen.

    Så gör jag....och det finns nog andra sätt också.

    För övrigt så....finns en spec på hur mycket kedjan ska vara spänd på TA. Den är lite felaktig(blir för hårt spänd) så försök att hålla dig till den övre gränsen.
    Nu är det ju ur gamla minnet jag tar men, vet att det var TA i alla fall. Kan också vara 650 varianten och OlleÅ kan kanske berätta hur det är med 600:an?

    (Såg för övrigt din Anakee2 fråga....hojdäck.se har såna)
    Senast redigerat av V Saarela den 2013-10-13 klockan 04:49.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Om du ställer hojen på stödet skall du kunna höja upp kedjan ca 5 cm på en TA. Låter lite mycket, men det är rekommenderat.
    Som Saarela skrev kan man få in en större skruvmejsel kl. 3 på bakdrevet, så är det nog dags för drivpaketsbyte.
    Själv byter jag alltid hela paketet samtidigt. Finns ofta specialpriser på helt paket.
    Köper inte paketet genom Honda för att det blir dyrare. Honda tillverkar ändå inte kedja och drev. Köpte ett vad jag todde ett orginaldrev till en Dominator, men det var borrat även för att passa en Kawsaki !!

  4. #4
    Hondamannen
    Gäst
    Ts, förlåt för att jag kapar din tråd lite grann men hur länge håller ett drivpaket? Mitt orginal drivpaket har nu gått 6200 mil och med de instruktioner som Vs har gett så lär det hålla ett bra tag till. Jag räknar med minst 8200 mil.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Ts, förlåt för att jag kapar din tråd lite grann men hur länge håller ett drivpaket? Mitt orginal drivpaket har nu gått 6200 mil och med de instruktioner som Vs har gett så lär det hålla ett bra tag till. Jag räknar med minst 8200 mil.
    Förmodar att du bara kört på asfalt och oljat kedjan regelbundet. Kör man på blött grus en hel dag, så sliter det märkbart på kedjan. Tidigare då jag körde Dominatorn på mycket grus, så höll drivpaketet ca 750 mil.

  6. #6
    Hondamannen
    Gäst
    Japp, det stämmer!

  7. #7
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Eftersom hela drivpaketet byts alltid samtidigt så brukar jag inte haka upp mig på dreven, utan...

    Snabbkoll:
    Tar man tag i kedjan kl 3,00 längst bak på drevet och drar i den rakt ut:
    - ett nytt drivpaket kan man inte dra ut en mm
    - ett begat men bra drivpaket kan man dra ut några millimeter
    - besiktningen brukar ge avslag när dom lyckas känga in en skruvmejsel mellan drev och kedja

    Om du gjort snabbkollen och misstänker att du ligger på gränsen så:
    - spänn kedjan som den ska
    - rulla runt bakhjulet bit för bit och känn så att kedjespänningen är densamma på alla ställen.

    Så gör jag....och det finns nog andra sätt också.

    För övrigt så....finns en spec på hur mycket kedjan ska vara spänd på TA. Den är lite felaktig(blir för hårt spänd) så försök att hålla dig till den övre gränsen.
    Nu är det ju ur gamla minnet jag tar men, vet att det var TA i alla fall. Kan också vara 650 varianten och OlleÅ kan kanske berätta hur det är med 600:an?

    (Såg för övrigt din Anakee2 fråga....hojdäck.se har såna)
    Tackar för et utfyllande svar. Jo, jag får en skruvmejsel in, dock inte den störste men medium. Men när jag byter däck endå är det bara att byta drivpacket också...

    PS. Både Hojdäck och Lelles är tom för Anarkee 2 i rätt dimension. Min lokala däckleverantör kunne heller inte få hem i nuläget....
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  8. #8
    Jo, ska du ändå byta däck så är det väl lika bra att byta drivpaketet. Om den inte är helslut just nu så brukar det gå ganska fort dom sista milen.

    Verkar vara hårdvaluta Anakee2 just nu till TA:n. Det sitter ju standard ett 120/90-17 på den, men har sett en och annan som krängt på ett 130-däck.

    Just nu håller min lev på att serva servern så jag kommer inte in där. Ser dock ut som att jag får tag på ett Anakee2 och den hamnar på en prislapp strax över 900:-
    Har annars hemma drivpaket till din 600. JT-drev och JT x-ringkedja med nitlås...899:- för hela drivpaketet.

  9. #9
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Oj, drivpaket för 900 spenn - det är bra Tyvärr har jag redan köpt från Lelles till presis dubbla priset.........
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  10. #10
    Ja det var ju trist. För dom pengarna hade jag ju slängt med i paketet luftfilter, oljefilter, en fyra olja, 4 tändstift.....

Liknande ämnen

  1. Byte drivpaket
    Av erikn i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-21, 01:02
  2. Obalans i drivpaket?
    Av rolfmm i forum Mekhörnan
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-11-21, 20:38
  3. drivpaket(storlek på drev)..
    Av mybba i forum Offroad
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-08-27, 22:55
  4. Drivpaket, ny fälg
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 12:44
  5. Drivpaket.
    Av Gibson i forum Off topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-01, 11:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •