Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 26

Ämne: Trafikblunder

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Kan bara hållamed, problemet med högerregeln är inte att den finns, det är att var tredje trafikant inte begriper den
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  2. #12
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Kan bara hållamed, problemet med högerregeln är inte att den finns, det är att var tredje trafikant inte begriper den
    Man blir mäkta förvånad när man möter nån i trafiken som också kan den men det är sällan. De är få men de finns.

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Kan bara hållamed, problemet med högerregeln är inte att den finns, det är att var tredje trafikant inte begriper den
    Det är bara att skicka dom okunniga till Finland. Där lär dom sig fort för där är högerregeln helig

  4. #14
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Jag hade en toppenlärare i trafikskolan och han sa så här ang högerregeln: om inget annat anges gäller högerregeln. Buslätt, så finns det ingen huvudledsskylt så gäller högerregeln.
    Under förutsättning att de som sätter skyltarna gör rätt. Ska ta lite bilder så ska ni se hur illa det är i mitt närområde med skyltningen, det gör att folk här håller på att förlora kunskapen om högerregeln.
    /Erik

  5. #15
    Medlem Väse Connys avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    144
    I Grums borde det vara en vindavkännare som prioriterar vid lukt

  6. #16
    Ankan1
    Gäst
    Skulle ta körkort för bil på trafikskola en gång i tiden när jag fick reda på att det var sista dagen att lämna in ett uppkörningspapper som låg kvar hemma så jag satte mig på 125:an och drog iväg nerför trottoaren.Uppkörningsläraren från annan ort undrade vem f_n det var som körde mc på trottoaren och min trafikskolelärare svarade, ja den som det visste.
    (Han räddade mig med andra ord).
    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-10-20 klockan 09:11.

  7. #17
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Jag hade en toppenlärare i trafikskolan och han sa så här ang högerregeln: om inget annat anges gäller högerregeln. Buslätt, så finns det ingen huvudledsskylt så gäller högerregeln.
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Visst - problemet är bara att så få känner till det...
    Det här är nyheter för mig..är det verkligen så?!!

  8. #18
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Finns en jäkla korsning vid Gruvön utanför Grums på E 18. 4-vägskorsning med gång och cyckelövergång lite vid sidan av vägbanan. Om man står och väntat för att köra ut p E 18 kan fotgängaren få grönt för att gå över vägen, samtidigt som bilen får grönt till höger. När man då har svängt ut på E 18 ser man inte att fotgängaren eller moppen har fått grönt.
    Vad tusan! Det måste man förutsätta, man måste faktiskt lämna företräde för alla trafikanter vars väg man korsar, så bli inte förbaskad på grund det!



    Senast redigerat av MEHall den 2013-12-28 klockan 06:09.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  9. #19
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Finns en jäkla korsning vid Gruvön utanför Grums på E 18. 4-vägskorsning med gång och cyckelövergång lite vid sidan av vägbanan. Om man står och väntat för att köra ut p E 18 kan fotgängaren få grönt för att gå över vägen, samtidigt som bilen får grönt till höger. När man då har svängt ut på E 18 ser man inte att fotgängaren eller moppen har fått grönt.
    Då är det trafikljuset fel. Om man får grön pil ska ingen annan få grönt samtidigt.
    /Erik

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Vad tusan! Det måste man förutsätta, man måste faktiskt lämna företräde för alla trafikanter vars väg man korsar, så bli inte förbaskad på grund det!
    Korsningen vid Gruvön är verkliigen knepig, den bör ses innan man har åsikter. Cykelbanan försvinner bort från utfarten från samhället innan den korsar den större vägen så det är väldigt lätt att missa att den ingår i samma system. Håller fullständigt med Olle, den skulle göras om innan det händer olyckor.
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •