Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 26

Ämne: Trafikblunder

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544

    Angry Trafikblunder

    Hej alla.

    Liknande trådar har jag sett på alla möjliga ställen, men då det först nu egentligen passar väldigt bra in på migsjälv så vill jag endå passa på att starta en här

    Jag åkandes bil till jobbet för första gången i år är lite i mina egna tankar, sitter o hummar på nån gammal skön låt och ska precis in i sista korsningen innan infarten till garaget på jobbet.

    Det är en fyrvägskorsning som jag kört igenom 1000tals ggr så inget nytt att se här.
    Håller koll på övergångsställen och de andra vägarna som ansluter till korsningen och passerar rödlju... VAFAN DET VA JU RÖTT!!?!?!?

    Jag har officiellt kört mot rött och jag skäms brallorna av mig, det är helt oacceptabelt *skärpning!*.

    Lätta era hjärtan mina vänner, personligen så är detta något som kommer gräma mig under en mycket lång tid känner jag..
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  2. #2
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jag har haft körkort i 30 år, naturligtvis har man gjort blunders. Vet en gång på Sveavägen i sthlm, kommer från Norrtull och är nästan framme vid Kungsgatan. Där finns två rödljus ganska nära varann, och jag tittade på fel. Jag såg grönt, men det var rödljuset efter. Rödljuskörning.

    I förrgår såg jag en som körde mot rött, eller rättare sagt, två st. Vete sjutton vad de tittade på, men fel blev det. Från Gullmarsplan, när man ska svänga in på Hammarby fabriksväg. Två filer som svänger, jag på MC i vänsterfil, bil i höger. Det finns ingen vid övergångsstället, men när det blir grönt för cykel så åker bilen bredvid mig. Och den som står efter. Jag står kvar, och den tredje bilen i högerkörfältet åker fram och stannar vid linjen.
    /Erik

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Det är lätt hänt, jag tror chocken (Som kanske för några låter helt överdriven för vissa) var över att jag faktiskt kunnat skada någon riktigt illa.
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Det är lätt hänt, jag tror chocken (Som kanske för några låter helt överdriven för vissa) var över att jag faktiskt kunnat skada någon riktigt illa.
    Finns en jäkla korsning vid Gruvön utanför Grums på E 18. 4-vägskorsning med gång och cyckelövergång lite vid sidan av vägbanan. Om man står och väntat för att köra ut p E 18 kan fotgängaren få grönt för att gå över vägen, samtidigt som bilen får grönt till höger. När man då har svängt ut på E 18 ser man inte att fotgängaren eller moppen har fått grönt.

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    I centrala kommunen här finns en korsning vid OKQ8 där rödljusen slår om per automatik när man kommer så det har man ju lärt sig. Men så en dag slog de inte om när jag kom. Tror ni jag upptäcker det i tid? Ha, nej då, hann rulla en bit in i korsningen. Skämdes så klart för detta nåt grymt och tänkte på att jag kunde ha kört på nån om nån hade grönt men jag var som tur var ensam där.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    I centrala kommunen här finns en korsning vid OKQ8 där rödljusen slår om per automatik när man kommer så det har man ju lärt sig. Men så en dag slog de inte om när jag kom. Tror ni jag upptäcker det i tid? Ha, nej då, hann rulla en bit in i korsningen. Skämdes så klart för detta nåt grymt och tänkte på att jag kunde ha kört på nån om nån hade grönt men jag var som tur var ensam där.
    Körde till jobbet tidigt en morgon. Kom till en 4-vägskorsning. hade grönt och bara körde på. Från tvärgatan kom en annan bil körande nästan samtidigt. Jäkla sjusovare tänkte jag.
    Läste sedan i tidningen att det blivit fel på trafikljusen där, varvid en rejäl krock skedde lite senare då trafiken kommit igång ordentligt.
    Konstigt egentligen att man litar fullt och fast på en lampa så pass att man riskerar livet.

  7. #7
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Det där ska inte kunna hända om de gjort det rätt. Det ska finnas säkerhetsrelän som blockerar så att man inte kan få grönt från två håll. I alla fall när jag var på en kort kurs för det här för nästan 20 år sedan. Höll då på med signalsystem för järnvägen, men vi höll på att kolla för att eventuellt även jobba med signalsystem på vägar.
    /Erik

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Skönt att veta att fler än jag har haft sina blunders iallafall.

    Kan hålla med om att det är rätt lustigt med trafikljus och ens blinda tro till dem och tänker man på det så gäller det ju många regler och skyltningar i landet.
    Reglerna funkar ju bara om alla lyder dem blindt, gör inte alla det så är det alltid med livet som insatts =/

    Något man blir påminnd om titt som tätt är ju högerregeln, den hade jag rätt svårt för i början.
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  9. #9
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Något man blir påminnd om titt som tätt är ju högerregeln, den hade jag rätt svårt för i början.
    Jag hade en toppenlärare i trafikskolan och han sa så här ang högerregeln: om inget annat anges gäller högerregeln. Buslätt, så finns det ingen huvudledsskylt så gäller högerregeln.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    . Buslätt, så finns det ingen huvudledsskylt så gäller högerregeln.
    Visst - problemet är bara att så få känner till det...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •