Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: MC-Skoter för vintern.

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309

    MC-Skoter för vintern.

    Snart dags för mig att ställa in MCn i garaget inför vintern nu.
    Blev lite sugen på en hundrakubiks mc skoter inför vintern.
    Det blir dock inget i år, men här är min önkslista, och att önska är gratis.

    NSC110 '13 - Vision 22 995kr
    Vindavisare för händerna 377 kr.
    Hög vindruta 1350.
    "Regnskydd" (hästtäcke för benen) 784kr
    Summa 25 506kr.

    http://www.hondamc.com/homc/template...____20626.aspx

    Tillkommer vinterdäck runt 1500kr.
    Summa 27 000 kr.

    Ingen fotväxel (automat) eller fotbroms (vänster handtag bromsar bak och lite fram) och låg sitthöjd gör det lätt att få ned fötterna.
    Max hastighet 90 km/tim är mer än vad jag behöver på vintern.
    Tanken vore att ha den till kortare turer, lite som en trimmad moppe.
    Nu blir det som sagt ingenting i år, den skulle nog mest stå eftersom jag pendlar mellan orter för mycket, men alltid kul att spekulera.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Ett alternativ med tanke på att det handlar om vinter med salt och sån skit - en Baotian...

    Problem kan finnas med elen, nästan av Italiens klass, går hur bra som helst om man har tur, men kan krångla ohämmat på vissa exemplar. Men å andra sidan kan t.o. m. en Honda få elfel.

    En Baotian begagnad kostar inte så många pengar och salt och annat som hör vintern till risar ner vad som helst ganska snabbt så för att hålla kostnaden nere och byta med visst intervall ser jag det som realistiskt. Man kan ju inte hela tiden hålla på och spola av en grej som används.
    Ove

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Tänkte aldrig så långt, uppväxt i Västerbotten och där var moppen som renast på vintern.
    Räckte att tvätta av bilen på hösten, för under vintern blev den ju inte skitig.
    Men med tanke på saltet, är nog något billigare än en ny Honda, vettigare.
    Senast redigerat av Per Lindström den 2013-10-03 klockan 11:35.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Per Lindström Visa inlägg
    Tänkte aldrig så långt, uppväxt i Västerbotten och där var moppen som renast på vintern.
    Räckte att tvätta av bilen på hösten, för under vintern blev den ju inte skitig.
    Men med tanke på saltet, är nog något billigare än en ny Honda, vettigare.
    Välkommen till södern! Den verklighet som vi har här är att vi kanske slipper mörkret vintertid men bara för det ska vi ha salt.....

    För samma pris som för den Hondan kan du få bortemot 5 st 125;or Baotian eller Lifan + ytterligare något märke.

    Billigt och utan tanke på att sälja vidare ger frihet när det gäller att borra skruva och ändra om:
    Bygga vindrutan gör du nog bäst hemma i snickerboa som några andra på forumet har gjort och då är det ingen stor grej att bygga ut det till framför händerna eller använda Biltemamuffarna. Återstår bara "hästtäcket" och vinterdäck.
    Ove

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Glömde: Min idé o priser på Baotian fick jag från Blocket - sökte scooter <5000.

    Jag fantiserade för några år sen i samma banor, att vinterrusta en billig scooter. Ramen ligger väldigt fint till om man vill prova att sätta skidor på hojen. Två ramrör som sitter ganska långt isär så man kan fästa skidorna på motsatt sida för att den ska gå så rakt ner som möjligt. Bara att fästa med lämplig klammer.

    För att köra behöver man inte ändra på något, allt finns på styret.

    Det, som så mycket annat, blev inte av för mig p.g.a. svagt iniativ och ingen verkstad. Det handlar ju om en del tillverkning.
    Senast redigerat av Ove den 2013-10-03 klockan 17:55.
    Ove

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Ja skidor har också jag funderat på och en billig scooter törs man ju skruva på.
    Det är också det där med initiativet.
    Får väl kolla upp om det finns någon förening som skruvar i hemorten, flänger dock runt lite väl mycket i år, sitter och skriver detta på hotell.
    Jag hoppas att det skall lugna ned sig lite, om ett tag, då blir det mer tid att skruva.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Körde under ett par vintrar Hondas Innova och det torde väl vara det närmaste den djupfrusna hojhimlen man kan komma på vintern. Luftkyld, ingen muppig elektronik som dränerar batteriet, manuell låda, förvånansvärt robust trots all plast, inkapslad kedja, fjäderlätt, låg (barnstorlek) och 17-tumshjul, o s v.

    Tyvärr var det väl faktiskt just 17-tummarna, och den där märkliga dimensionen 17 - 80/90, som var haken. Hopplöst svårt att hitta rejäla sulor till. Dessutom tycktes originalinnerslangen inte gilla annat än orignaldäck så det blev två duktigt, maffiga punkor innan jag gav upp och köpte en landsvägsenduro istället. Så nu är jag punkafri. Men i gengäld ruggigt skitig. Life sucks.

    Annars, som sagt, närmast perfekt vinterskoter.
    Senast redigerat av Kapten Miki den 2014-07-01 klockan 15:43.

Liknande ämnen

  1. Inför vintern?
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-10-23, 17:03
  2. Mc/skoter?
    Av Mc-Bosse i forum Scooter
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2013-06-07, 16:47
  3. Var är Vintern??
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-12-09, 00:23
  4. Scooter på vintern?
    Av Ove i forum Scooter
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-06-14, 14:39
  5. Tips på hur man sköter om sin hoj
    Av moses i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-29, 19:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •