Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 24

Ämne: Frusen

  1. #1
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431

    Smile Frusen

    Kollade ut genom fönstret i morse och tänkte "Vilken strålande dag! Då blir det hojen till jobbet!". Väl halvvägs hamnar jag stanna för att all känsel har försvunnit från fingrarna av köld. När jag kommer fram kollar jag fönstrets temperaturmätare som visar +1 *C. Faen! Kanske dags att skaffa ett par höst/vinterhandskar. Har ni några bra förslag på prisvärda handskar?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Styrmuffar från Biltema! Annars är det bra med musöron också som minskar vinden på händerna, tyvärr oförenliga med styrmuffarna.
    Ove

  3. #3
    Medlem Silverados avatar
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    25
    De här kör jag med just nu. http://www.handelsboden.com/carbon-k...136-c-119.aspx Dom har ett tunnt foder inuti. Dock är det inte fullt så kallt i Stockholm ännu plus att jag har värmehandtag och handtagsskydd som skyddar en smula mot vinden också.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Styrmuffar från Biltema! Annars är det bra med musöron också som minskar vinden på händerna, tyvärr oförenliga med styrmuffarna.
    Svårslagna.
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...iversal-82176/

    Annars är ju tumvantar eller trefingerhandskar betydligt varmare än femfingerhandskar.

    edit menar trefingerhandskar där fingrarna går in två och två, dock lite svårt att få tag på nuförtiden.
    Bäst tycker jag en yllevante under en skinnvante fungerar.

    edit igen, såg dessa; vet inte hur bra de fungerar, men de borde ju ge fingrarna en möjlighet att ligga och gosa tillsammans.
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...handske-82745/
    Senast redigerat av Per Lindström den 2013-09-25 klockan 22:47.

  5. #5
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Kör med handtagsvärmare av typen Oxford och sedan är valet av handskar mindre viktigt.

    Tycker du att det känns otympligt med muffar så sätt på Barkbusters med vingar på, fartvinden är din största fiende.

    Never ever look back you're not going in that direction!

  6. #6
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Citat Ursprungligen postat av Silverado Visa inlägg
    Dock är det inte fullt så kallt i Stockholm ännu
    Snack skit! Jag bor i Tumba och det ligger i alla fall i Stockholms län.

    När jag klev ut genom dörren så stod det +2 på termometern, och dotterns bil såg ut så här...



    På vägen till jobbet i Nykvarn satt man och fantiserade om de här handskarna, men de kostar ju en del plus att man ska ha mer grejor till som inte är gratis för att de ska få ström. Temperaturen var aldrig över +3 grader på vägen.



    http://www.värmekläder.se/sv/ws-heat...-handsken.html

    Men de där styrmuffarna ska jag nog ta och köpa, för händerna var det enda som jag frös ordentligt om. Trodde att mina handskar skulle klara mer, för i somras flöt man bort i handskarna för att de är så varma. Vänsterhanden kunde man ju lägga på cylindern ibland för att få lite värme, men med högerhanden är svårare att göra den manövern.

    Trodde att det skulle vara varmare när jag skulle hem, men det var bara +7, när jag passerade Almnäs mellan Nykvarn och Södertälje så sjönk det till +5.
    /Erik

  7. #7
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Per Lindström Visa inlägg
    ...Annars är ju tumvantar eller trefingerhandskar betydligt varmare än femfingerhandskar.

    edit menar trefingerhandskar där fingrarna går in två och två, dock lite svårt att få tag på nuförtiden.....

    ...edit igen, såg dessa; vet inte hur bra de fungerar, men de borde ju ge fingrarna en möjlighet att ligga och gosa tillsammans.
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...handske-82745/
    Trefingerhandskar finns i mc-handeln. Jag har ett par Held. http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/...ter-Glove-0001

    Funkar bra. Haft i ett antal år. Känns lite ovant till en början att bara ha tre fingrar. Men man vänjer sig efter några minuter.

    Köp extra stora så att du får in lite luft plus eventuellt en tunn extrahandske under. T ex har H&M tunna textilvantar för 19 kr som ger extra värme. Inför hösten har jag köpt ett par tunna löparhandskar (Nike) som jag tänkte testa som alternativ "underhandske".

    Hittade en annan variant här, från Richa: http://www.handelsboden.com/richa-3finger-p-2368.aspx

    Biltemas trefinger-regnhandskar har jag haft. I en vecka. Sedan lämnade jag tillbaks dem för att de läckte in vatten. Väldigt dumt med en regnhandske som läcker! Förhoppningsvis har de gjort dem bättre nu...? Min reklamation gjorde jag för flera år sedan.

    Istället handlade jag Berings regnhandske på Handelsboden http://www.handelsboden.com/handskov...ternalsearch=1 Funkar bra i regn, men är någon smala runt handleden. Dvs de sitter åt bra och släpper inte in vatten, men är lite svårare att ta av och på.

    EDIT: fast handtagsvärme är kalas! Och det kostar inte mer än ett par bra handskar. Du kanske vill ha både och? Jag monterade ett par Oxford på min Sprint inför årets Norgetripp (det kan vara kallt i fjällen). Tog ett par-tre timmar och två öl, för mig som är ovan och gjorde allt för första gången. Biltemas är ännu billigare, och funkar säkert lika bra (men Oxford hade något snyggare reglage... ).

    EDIT 2: fråga till er som kör med styrmuffar. En del säger att man får passa sig så att inte fartvinden pressar styrmuffen mot reglagen (koppling/broms). Och att dessa därmed riskerar att ligga på lite hela tiden. Är det ett problem i verkligheten? Eller är det så att de som påstår det ser spöken mitt på ljusa dan?
    Senast redigerat av TMax500 den 2013-09-26 klockan 09:07.

  8. #8
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Idag blev det en omväg på väg till jobbet. Eftersom termometern hemma (i Tumba, söder om sthlm) kl 7 visade på minus två grader så åkte jag via Biltema och köpte styrmuffar. Fungerar, men är klar osmidiga. Svårt att komma åt reglage, det som är värst är att det tar längre tid att komma åt bromshandtaget.

    I övrigt är det väl hakan, får väl skaffa mig en sån där Buff.

    Än så länge har jag ingenting extra under byxorna (barbent), knäskydden gör att man klarar knäna som är värst utsatta. Tunna strumpor, är inte ens kall om fötterna. Överkroppen t-shirt, collegetröja och jackan. Ingenting runt halsen, där blir hakan lite kall.

    Händerna är det som jag fryser om, i övrigt kan jag känna mig lite kall som mest.

    Frågan är hur länge man klarar sig, fäste på vägen är det som oroar framåt med tanke på is och snö.

    Om man ska köra vinter så tror jag man ska försöka ta sig råd med såna där eldrivna värmekläder. Men det blir nog nästa eller nästnästa vinter.
    /Erik

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Tar upp det här igen. Utom på sommaren använder jag styrmuffar. De jag har nu måste göras om lite efter montage av KTMs handtagsskyddd som ju har stora aluminiumbågar + musöron. Har handtagsvärmare som funkar kanon. Blir det kallt ordentligt så kan jag komplettera med elvärmda sockor och även handskar. Körde ett par dagar i Norge förra hösten. Stundtals var det neråt -10. Det finns en termostat till dessa grejer, men har inte haft på full effekt ännu. Köpte setet med handskar, sockor, kablage och med termostat för ca 4000:- för några år sedan. Ansluts till ett cigaretturtag på hojen. Till det urtaget har jag möjlighet att ansluta batteriladdaren via en lös kabel med stickpropp. Är man borta några dagar kan det vara mycket bra att ha en liten CETEC-laddare med sig eftersom den inte tar någon plats.
    10-15- inga problem med vanlig hjälm. Körde till jobbet några gånger kallare än -20 och då blev det frost på insidan visiret på sidorna. Kanske för dålig ventilation. Man skall nog ha samma hjälm och glasögon som skoterförarmna har då det är riktigt kallt.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Jag misstänker att man kan hitta riktigt varma grejer i en butik specialicerade för snöskoter.
    Just skoterhjälm köpte en arbetskamrat som kör moped på vintern, den har en fiffig anordning för att ventilera ut andningsluften, så att man slipper imma.
    Annars bör en mopedstrut vara granterat immfri.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •