Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 27

Ämne: Beslutsångest

  1. #1

    Beslutsångest

    Har sålt min FJR och letar nu en glidare och var först inne på en Kawa VN 1700 Classic Touring eller Yamaha XV 1900 Stratoliner.

    Nu har jag dock hittat flera hojar som är snygga så jag väljer nu mellan följande.
    - Yamaha XV 1900 Stratoliner.
    - Kawasaki VN 1700 Classic Touring.
    - Yamaha xv 1600.
    - Kawasaki Vulcan 1500.

    Användningsområde är allt från kortare relaxturer till längre touring runt Sverige och europa.
    Kravet är alltså skön hoj med den klassiska looken. Bra vrid är viktigt liksom bra komfort.

    Behöver alltså lite tips och råd och gärna egna erfarenheter av resp modell.

  2. #2
    Hondamannen
    Gäst
    Robbe, Jag har bara kört midnightstar 1900. Fördelen med den är, enligt mitt tycke iaf, 1000 mila service, den är luftkyld, och är väldigt bekväm och ser vackert ut.

    Nackdelarna ur min synvinkel är att den är remdriven. Det kostar 7-8 000 kr att byta skiten och kan ställa till ett elände om man är utomlands och reser. Enligt en mc test som jag har läst så är 2000 mila servicen dyr och de rekommenderade att man hoppade över såna cyklar. Privatpersoner säger att den drar runt 0,7. Enligt mctester så drar den 0.78. Tanken på 15 liter är lite liten ur touring synpunkt. Motorn har vibrationer i hastigheter över 120 km/h som jag kan tänka mig blir jobbiga om du gillar att köra i hastigheter över 120 km/h en längre stund. Om jag minns rätt så har vissa modeller kombibromsar.

    Överlag så tycker jag att det är en bra cykel.

  3. #3
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Robbe, Jag har bara kört midnightstar 1900. Fördelen med den är, enligt mitt tycke iaf, 1000 mila service, den är luftkyld, och är väldigt bekväm och ser vackert ut.

    Nackdelarna ur min synvinkel är att den är remdriven. Det kostar 7-8 000 kr att byta skiten och kan ställa till ett elände om man är utomlands och reser. Enligt en mc test som jag har läst så är 2000 mila servicen dyr och de rekommenderade att man hoppade över såna cyklar. Privatpersoner säger att den drar runt 0,7. Enligt mctester så drar den 0.78. Tanken på 15 liter är lite liten ur touring synpunkt. Motorn har vibrationer i hastigheter över 120 km/h som jag kan tänka mig blir jobbiga om du gillar att köra i hastigheter över 120 km/h en längre stund. Om jag minns rätt så har vissa modeller kombibromsar.

    Överlag så tycker jag att det är en bra cykel.
    Det där med vad mc tidningar skriver om soppa förbrukning kan man ju ta med en nypa salt.Min ska enligt mc test ligga på 0.6-0,7 men snittar på 0,48 och har kollat många gånger,aldrig över 0,5.Skulle jag välja nån av dom ovanstående customhojar så tveklöst yamaha 1900 stratonliner.Och byte av rem,8000kr?? remmen vad kostar den? och kan ju inte vara svårt att byta.Köp.

  4. #4
    Hondamannen
    Gäst
    Just till 1900:an vet jag inte men när jag har frågat aukt. verkstäder för vn 900 classic och midnightstar 1300 så har de begärt runt 7500 kr. Du har helt rätt i detta. Det finns dock privat personer som också siffror runt 0.7. Kan vara bra att veta.

  5. #5
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    är väldigt nöjd med min Wildstar. brutalt vrid och skön sittställning, bra väghållning. jag snittar på 0,47 - 0,55 ber på hur gasglad men då är min något ombyggd visserligen, både motor, bestyckning och annat för betydligt mer pulver.. men absolut den bästa glidare jag någonsin kört ... hittills..
    angående underhåll så har allt sina för och nackdelar tror jag. jag trivs med remdriften. har personligen inte haft några problem med den. går riktigt fint och mjukt då du får en ryckutjämning i remmen också som gör att det går mjukt. och det är nog ingen nackdel på en tungviktare. remmen håller lääänge, eller ca 15000 mil enligt spec på org. det skall man inte skrämmas av tycker jag. mycket mer underhåll med kedja isf. klart att den måste man kolla lite då och då precis som allt annat. Men det är tuffa djävla remmar och inga gummiband precis man kollar den lite då och då efter skador på insidan. under med lyft eller domkraft och rulla ett varv och kolla remmen.. klart ! kolla så dreven är ok. när de börjar bli slitna blir ryggarna vassa som knivägg och börjar till slut slita på remmen.
    Är man lite händig är det inte så svårt byta rem. finns instruktioner hämta ner om det skulle hänga på det finns det hjälp att finna, för mindre peng än 8000 av en god vän. men det är klart, rem i riktigt bra kvalle kostar runt 2000kr och uppåt.
    man skall provköra absolut. kardan kan på vissa hojar som kawa vn 1500 kan dra konstigt om man vrider på rullen ordentligt. det kan kännas lite lustigt när ovan, som om den vek ihop sig en aning men som sagt tror man vänjer sig och glömmer bort det. vissa hojar känns det mer på och andra inte. Märkte detta mer på kawan än på Intrudern.


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  6. #6
    Hondamannen
    Gäst
    Du har i stort sett rätt i allt det du säger. Beräknad livslängd för en rem till en midnightstar 1300 var enligt en märkesverkstad 8000 mil och i vissa kan de gå uppåt 11 000 mil.
    Verkstaden sa också att kommer det en sten i remmen så kan du räkna ut vad som händer ganska snabbt.

    Angående kardan, du har helt rätt. Det har jag också märkt när jag har provkört hojar. På vissa hojar känns det mer och andra mindre.

  7. #7
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Du har i stort sett rätt i allt det du säger. Beräknad livslängd för en rem till en midnightstar 1300 var enligt en märkesverkstad 8000 mil och i vissa kan de gå uppåt 11 000 mil.
    Verkstaden sa också att kommer det en sten i remmen så kan du räkna ut vad som händer ganska snabbt.

    Angående kardan, du har helt rätt. Det har jag också märkt när jag har provkört hojar. På vissa hojar känns det mer och andra mindre.
    just det.. ang remmen så utelämnade jag, "upp till" 15000 mil i hyfsad miljö.
    precis som du säger, en vass sten eller metallbit eller nåt som skulle åka med mellan drev och rem och vid riktig otur kan den ta skada såklart. Men skulle en rem gå av är chansen att du klarar dig på rätt köl ändå ganska stor. du får ha maximal otur om remmen skulle lyckas trassla in sig och låsa bakhjulet. har inte hört talas om det någon gång. har väl säkert hänt någon men tror risken är ganska liten om man nu skall ta det till ytterligheterna


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  8. #8
    Mina tankegångar gällande servicen har också varit att Stratolinern har 1000 mila intervall. Men jag kommer att köpa en hoj från årsmodell 07-10 som gått max 2000 mil vilket innebär att alla garantier utgått eller är på väg att upphöra. Då finns det ingen mening med att lämna in till märkeshandlare för service. De flesta åtgärderna vid en service är ju ändå bara olje och filterbyte samt kontroller av drivlina, bromsar osv. För ventiljusteringen har jag en firma här som kan anlitas och som gör det för några hundralappar. Remmen är inga problem att byta själv och man köper en från USA under 1000 lappen med frakt. Manualer finns att ladda ner på nätet.
    Gällande bränsleförbrukningen så tror väl jag att de höga siffrorna från tidningars testkörningar mest beror på att dom kör hojarna hårt under testerna och det kommer inte jag att göra.
    I nuläget lutar det mest åt en vn 1700 CT men det är priset som avgör.

  9. #9
    Hondamannen
    Gäst
    Kan tänka mig att remmen är billigare i USA. Kan tänka mig att det går att få tag i med olika kvalite'er.
    När jag läser igenom din text så får jag en känsla av att du tänker i samma banor som jag när det gäller hojval. Min nästa hoj kommer också vara utan garanti så att min bilmek kan serva den billigt åt mig.

    Men snälla Robbe :-) Blir det ingen honda så skall du satsa på en yamaha och inte en kawa :-)
    Förlåt kawa folket :-)

    Kawan är dessutom vätskekyld :-)

  10. #10
    Hondamannen
    Gäst
    Remmen består av kevlar och det är klart om procenthalten av kevlar är olika i olika remmar så blir ju priset också därefter.

    Angående bränsleförbrukning, det högsta jag har hört privatpersoner säga är 0.7.
    Senast redigerat av Hondamannen den 2013-09-28 klockan 14:17.

Liknande ämnen

  1. Hjälp mig med min beslutsångest!
    Av Caarl i forum Touring
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2011-12-17, 16:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •