Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Kopplingshelvete

  1. #1
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816

    Kopplingshelvete

    Det skulle bli ett snabbt jobb i garaget. Men det blir nog bilen till jobbet i morgon...

    Det började i morse. På väg till jobbet så blir kopplingen sämre och sämre, jag tänker att nu är det dags att sätta dit den där vajern jag köpte förut när den gick av, just nu sitter en nödvajer monterad.

    Väl hemma i garaget så konstateras det som jag misstänkte.



    Av med tanken, och så jag tar en polygrip och håller i kopplingsarmen på motorn så att jag kan lossa vajern. Tar bort den gamla vajern, sätter dit den nya. När jag ska justera upptäcker jag att det är något som är konstigt. Kopplingen är helt slapp, det är bara fjädern på själva armen som drar tillbaka den, det händer liksom inget. Kollar och kliar mig i skallen men fattar ingenting. Jag har ju bara bytt vajer?

    Då bestämmer jag mig för att tappa ur oljan och sedan plocka loss kåpan för kopplingen.

    Så nedan kommer en kavalkad av bilder, inkl lite frågor till varje.

    Lamellerna, duger de eller ska jag köpa nya? Vet inte hur stort som hacket i dem ska vara. Alltså hur tjocka de ska vara. Vet att det är svårt att bedöma via bilder.



    Mellan lamellerna så är tryckskivor (eller vad de nu kan heta) och de har en pigg. Men det är sex skivor, och tolv utstick på lamellerna så jag antar att de bara är att sätta vid varannan klack. Tog loss allt som en klump, dum som jag var.



    Mellan andra eller tredje (inte räknat, de ligger kvar i en klump) så finns en mellangrej, vad gör den för nytta? Är dess placering livsviktig? Om ja, var ska den sitta?



    Nu en skitrutten bild, men jag behövde en tredje arm för att det skulle bli bättre. Kopplingsarmen går ju ner i en axel, bättre bild på den sedan.





    I mitten på kopplingen så kommer det ut en kuggaxel som ovanstående axel ska greppa in i. Hur sjutton får man dessa på rätt ställe vid monteringen av kåpan? För jag antar att det var det som hände för mig, att det rubbades. Och hur kunde jag rubba det?





    Och så slutligen, det känns som hemmafix. Det sitter låsbrickor mellan skruv och fjäder, gissar att det inte ska vara något där original. Och de här skruvarna är väl bara att dra i botten, det ska ju sitta fast. Eller ska jag ha brickor. Och hur ska de i så fall se ut?

    /Erik

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Verkar vara stört omöjligt at hitta en handbok på hojen (Även om jag inte tror att det är några gigantiska avvikelser vad gäller kopplingen)

    Har en handbok till din hoj på datorn, men dee är på kinesiska..
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  3. #3
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Hittade en som säljer i UK, men skickar inte hit. Men nu vet jag hur skruvarna ska se ut i alla fall.

    /Erik

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Kanon!

    Är du bekant vid om det är stora avvikelser mellan årsmodell 83 och 82 samt 84 ?
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  5. #5
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Noll, i princip. Ljuddämparna var dock olika på sprängskisserna hos Yamaha-center. Annars är allt lika (är jag övertygad om).

    XJ 550 är likadan också, fast mer kubik och dubbla bromsskivor fram. XJ 600 hittade jag en Haynes till via Sporthoj idag, den är väldigt lik den också, men vad gäller just koppling så verkar det vara fler lameller i den, förmodligen pga högre effekt. Annars ser den exakt likadan ut.

    Vad gäller



    så heter den på engelska (i Haynes) "Wire circlip" och sitter längst in, inte ung. i mitten som på min.



    Vete sjutton vad den är till för nytta.

    Edit
    ------------------
    Ändrar mig, har inte kollat fysiskt på plats, men jag är övertygad om att det på bilden (7) inte är samma grej som jag har. Förmodligen är "Wire circlip" något slags låsring som håller den inre delen på plats, 8,9 och 10..
    Senast redigerat av erikn den 2013-09-17 klockan 12:58. Anledning: Det var inte den del jag trodde.
    /Erik

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Friktionsplattorna verkar snurra med korgen och metallplattorna med den ingående axeln.
    Verkar som att kuggaxeln skall dra i plattan som sitter fjädrande fastsatt, mycket möjligt att lamellerna är slitna och att det är därför den kunnat kugga ur.
    Med fräscha lameller borde man kunna snurra runt på den kuggade axeln till kopplingarmen med monterad kåpa ända till dessa att den kuggar i.
    Skulle också kunna tänka mig att en tidigare ägare slängt in låsbrikorna för att spänna fjädrarna lite mera, vilket talar för slitna lameller, dock kan fel olja också få kopplingen att slira.
    Senast redigerat av Per Lindström den 2013-09-17 klockan 12:43.

  7. #7
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Ja, så kan det vara. Har beställt lameller och fjädrar, borde komma om några dagar. Bidde inga skruvar, men de är ju inte rocket science direkt. Brickor finns modell större, går ju att slipa ner till rätt storlek.
    /Erik

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Undrar om inte skruvarna är original.
    Den där konstiga ringen borde i alla fall inte sitta mellan en lamell och en stålplatta, gissar längs ut eller längst in.

  9. #9
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Skruvarna är nog original, men det sitter vanliga fjäderbrickor mellan skruv och fjäder. Alltså bara, inga planbrickor. De saknas.



    Enligt sprängskiss och den bild (se tidigare i tråden) från en engelsk leverantör så ska det vara planbricka, med lite större plan yta. De planbrickor jag hittar har antingen för liten eller för stor yta. Men de med för stor yta går ju att slipa ner.

    Den konstiga ringen finns inte med på sprängskissen jag har, men sprängskissen är från en XJ 600.

    Det kanske syns dåligt på bild, men den är ung. lika tjock som en lamell, men får plats innanför så den ligger inte emot någonting. Jag kan inte lista ut vad den har för funktion.
    Senast redigerat av erikn den 2013-09-17 klockan 14:37.
    /Erik

  10. #10
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Var ner till den lokala järnhandeln och kollade vad de hade i sina hyllor med lösplock. Hittade lite brickor, plockade på mig både för M5 och M6 och la ut den hiskeliga summan 10 kr, de för M6 var 19 mm i ytterdiameter. Passar perfekt!



    Har ägnat lite tid åt googling så man är förberedd när man ska plocka ihop, och jag har hittat en sprängskiss på 550, ska i princip vara samma men verkar ha 8 lameller i stället för mina 7. Jag trodde att den hade 7 den också, för det är det lamell-paketet jag beställt så vi får se om det passar. På bilden finns den med (nr 22) i alla fall, det är den som heter Clutch Boss Spring, eller Clutch Spring Boss. Vad det nu kan betyda.



    Så här passar den mellan lamellerna i alla fall.



    Jag har läst att ett problem man kan ha med kopplingen är att den driver trots att man frikopplat. Det kan bero på förslitningar i kopplingskorgen. I hacken som blir så fastnar lamellerna och det frikopplar inte helt. Dessa kan slipas ner om det är lite, och det tycker jag att det är. Kommer att gå på med lite fil/slippapper för att få det jämnt.





    Vi får se hur lamellpaketet ser ut när jag får hem det, jag har upptäckt att den lamellen som Clutch spring boss ligger inuti har en annan märkning än de andra. Men jag kan inte se skillnad på dem i övrigt.

    Lamell nr 3 först, sedan den märkning som är på 1, 2, 4, 5, 6 och 7.





    Vad gäller den där pluggen (Push Rod på sprängskissen (18)) så har jag fortfarande inte listat ut riktigt hur man ska hantera den när man sätter på kåpan. Kanske oroar mig för mycket, för det stod i princip ingenting om den i Haynesboken när man ska sätta dit kåpan.

    Men det går ju i värsta fall att ta loss armen, och sätta den på "rätt" ställe om det skulle krångla, axeln som går ner till den går att snurra fritt. Det är bara fjädern för kopplingsarmen som är i vägen.

    /Erik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •