Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: tjurig wildstar

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    nässjö
    Inlägg
    9

    tjurig wildstar

    Tjena. Har nyligen köpt mig en yamaha xv 1600. Har problemet att den är väldigt tjurig att starta när den är kall. Från början kunde jag starta den med choken i och utan gas då gick den igång lätt och man fick låta den stå en liten stund på tomgången så gick den fint sen.
    Nu kan jag starta den och den hoppar igång direkt men dör lika fort. Detta händer vare sig jag använder chok eller ej. Sissta gångerna har jag fått starta utan chok och fått låta startmotorn hänga kvar tills den går upp i varv och det sliter säkert på grejerna. Vet inte riktigt vad jag ska kika på någon som har några tips ?
    Den går altså igång lätt men måste hålla i startknappen tills den går upp lite i varv sen går den kalas och den startar utan problem när den är varm

    /mvh danzig

  2. #2
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    hej och grattis till en riktigt bra hoj.
    enligt min erfarenhet i ämnet så hade jag börjat med att kolla hur stiften ser ut ?
    förutsatt att du inte fått nåt i soppan ? kondens eller annat ?
    Har du bytt olja ? tänk på att det är lätt att läsa fel på stickan och överfylla, så fyll på 3,7 liter( inkl filterbyte) och glöm det sedan. annars får du förbränna lite överskottsolja som sätter sina spår på stiften, oftast då bakre cyl.
    Och dessa motorer går bäst på mineral 20W50 olja. eller motsv Harley olja. Yamalube20W50. eller Biltemas CLassic20W50 går min på nu och spinner hur fint som helst, med hyfsad förbrukning för en sån stor hoj. eller runt 0,48-0,50 l/mil

    en massa bra info och techtips finns på amerikanska siten för Road Star ägare. Wildstar kallas Road Star i USA.
    roadstarclinic.com


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av danzig Visa inlägg
    Tjena. Har nyligen köpt mig en yamaha xv 1600. Har problemet att den är väldigt tjurig att starta när den är kall. Från början kunde jag starta den med choken i och utan gas då gick den igång lätt och man fick låta den stå en liten stund på tomgången så gick den fint sen.
    Nu kan jag starta den och den hoppar igång direkt men dör lika fort. Detta händer vare sig jag använder chok eller ej. Sissta gångerna har jag fått starta utan chok och fått låta startmotorn hänga kvar tills den går upp i varv och det sliter säkert på grejerna. Vet inte riktigt vad jag ska kika på någon som har några tips ?
    Den går altså igång lätt men måste hålla i startknappen tills den går upp lite i varv sen går den kalas och den startar utan problem när den är varm

    /mvh danzig
    Som vanligtnär det kommer smygande problem. Häll i en flaska STP i tanken och kör en rejäl sväng. Hjälper i de flesta fall och kan spara tusenlappar i onödiga verstadskostnader. En delverkstäder älskar dessa problem, för då kan den nästan bytas halva motorn.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    nässjö
    Inlägg
    9
    Foosi: Jag köpte hojen nyservad i juni då utfördes oljebyte har dock inte kollat upp vilken olja dom hällde i. Har kollat stickan och nivån ligger i den övre delen på mätsickan altså helt ok. Har kört ca 200 mil med den så kondens kan det inte vara frågan om. Kanske kan varit så att den haft för mycket olja efter servicen som nu förbrännts och stiften tagit skit som du säger ? Ska kolla upp de och eventuellt köpa nya så får vi se ca som händer.

  5. #5
    Varför 20/50 olja o mineral
    ?

  6. #6
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Hur är det med bränslepumpen, går den som den ska?
    Om jag inte kört hojen på ett tag så går pumpen flera sekunder när jag slår på tändningen, för att fylla upp flottörhuset antar jag.
    Vet däremot inte om problem med pumpen skulle ge de symtom som du har, men kan vara värt att kolla.
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    nässjö
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av swedan Visa inlägg
    Hur är det med bränslepumpen, går den som den ska?
    Om jag inte kört hojen på ett tag så går pumpen flera sekunder när jag slår på tändningen, för att fylla upp flottörhuset antar jag.
    Vet däremot inte om problem med pumpen skulle ge de symtom som du har, men kan vara värt att kolla.
    När jag vrider på tändningen så surrar det från bränslepumpen kan inte minnas att de gjorde de när ja köpte hojen. Det räcker att hojen står ett dygn för att den ska tjura

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av danzig Visa inlägg
    När jag vrider på tändningen så surrar det från bränslepumpen kan inte minnas att de gjorde de när ja köpte hojen. Det räcker att hojen står ett dygn för att den ska tjura
    Gör som Olle föreslår och häll i en flaska STP och kör upp tanken. Har själv gjort det på både bilar, båtar och snöskotrar med gott resultat.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    nässjö
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Gör som Olle föreslår och häll i en flaska STP och kör upp tanken. Har själv gjort det på både bilar, båtar och snöskotrar med gott resultat.
    Är det flaskan som heter STP complete system ?

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av danzig Visa inlägg
    Är det flaskan som heter STP complete system ?
    Du kan nog köra på den. Jag har själv använt injector cleaner men det är för insprutningsmotorer. Funkade även på min gamla Lynx med förgasare. Complete system låter dock lämpligare för en förgasarmotor.

Liknande ämnen

  1. Wildstar
    Av Foosi i forum Min hoj
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2018-05-23, 07:04
  2. olja till wildstar
    Av danzig i forum Mekhörnan
    Svar: 116
    Senaste inlägg: 2014-03-26, 07:56
  3. Wildstar -01
    Av Hasse F i forum Custom
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-11-05, 13:36
  4. Wildstar köp
    Av baseman i forum Custom
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 15:47
  5. WILDSTAR LIVSFARLIG..????
    Av ormkramp i forum Custom
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 11:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •