Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Kopplingshelvete

  1. #11
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Nu så har det kommit grejor från England. Ska se om man hinner in i garaget ikväll, i så fall blir det premiärtur till jobbet i morgon. Men först ska jag på kurs mellan 18-22.

    Lite lustigt är det att det som kommer i paketet inte ser likadant ut som på sprängskissen. Jag har ju beställt lameller till en 550 men jag har en 400. Troligtvis är det samma delar då massor är samma mellan de modellerna. Men det är en extra enligt sprängskissen, och en av dem som kom hem nu är mycket mindre än de andra sju. Får se ikväll.



    /Erik

  2. #12
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Nu så har det kommit grejor från England. Ska se om man hinner in i garaget ikväll, i så fall blir det premiärtur till jobbet i morgon. Men först ska jag på kurs mellan 18-22.

    Lite lustigt är det att det som kommer i paketet inte ser likadant ut som på sprängskissen. Jag har ju beställt lameller till en 550 men jag har en 400. Troligtvis är det samma delar då massor är samma mellan de modellerna. Men det är en extra enligt sprängskissen, och en av dem som kom hem nu är mycket mindre än de andra sju. Får se ikväll.



    Olidligt spännande att se om det är rätt?! Inte sant?

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Den lilla skivan verkar skum, undrar om inte någon paketerat fel sort där.
    Senast redigerat av Per Lindström den 2013-09-24 klockan 21:47.

  4. #14
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Ja, eller så är 550 annorlunda konstruerad. Men det känns fel i alla fall. I alla fall så satte jag bara dit de sju som är i rätt storlek.

    Var ut till garaget, nyss inkommen från en provtur. Bidde inga bilder, men det kändes inte som att jag skulle kunna ta någon mer som tillför något.

    En sak som förbryllar mig är att de gamla skivorna är 3 mm tjocka, och det är även de nya. En skillnad är att de nya mätte jag torra, de gamla är ju inoljade. Men troligtvis är inte mina lameller så slitna som jag trodde, utan det är nog bara fjädrarna som är slut.

    De nya lamellerna kärvade lite när de skulle in på plats, och det är troligtvis det som är problemet som jag har nu, den släpper knappt. Jag har dock ett otroligt "bett" i kopplingen som jag inte haft förut. Men det är omöjligt att växla utan att försöka få rätt varv på motorn, friläge är bara att glömma.

    Men jag kommer att köra så här ett tag, får se om det blir ett höstjobb och plocka isär igen (inte så värst många skruvar) eller om det blir ett vinterjobb. Hur som helst måste jag ta ställning till om jag ska slipa ner de nya så att de går lätt i kopplingskorgen (eller vad den nu kan heta) eller så sätter jag dit de gamla lamellerna igen. Men det tänker jag inte bestämma mig för idag.
    /Erik

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Bestämma dig för i natt menar du, blev tydligen ganska sent.
    Vi får hoppas att det bara är lite inslitning som krävs.
    Annars vet du ju hur man plockar isär nu.
    Det mesta verkar i alla fall fungera.
    Kan vara så att den gamla ägaren kört med någon olja som innehåller någon friktionsdämpande tillsats, sånt är ju ingen höjdare för våtskivekoppling.

  6. #16
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Precis vad jag satt och funderade på när jag åkte till jobbet. Man har ju inte så mycket annat att göra på motorväg sittandes på en hoj. Det kan ju vara så att någon (behöver ju inte vara förra ägaren) haft i bil-motorolja, som har tillsatser som inte är lämpliga för lameller. Det enda som gör att jag drar mig för att hålla på att skruva är att jag har inte kommit på något sätt att ta tillvara oljan, mitt uppsamlingskärl jag använder är ganska skitigt. Lite surt att hälla i 2 liter olja när man skruvat lite. Ingen jättekostnad, men det tar emot.

    Fast samtidigt så känns kopplingen trögre vilket tyder på starkare fjädrar.

    En annan sak som jag satt och funderade på var handtagsvärme och värmevantar att ha i handskarna. Händerna var det enda jag frös om. Termometern hemma visade +2, på hojen visade termometern +3 med någon dipp till +2 på vägen, och så här såg det ut på biltaket hemma.



    Men det får bli en annan tråd och en hel del sökande innan jag kommer med frågor.
    /Erik

  7. #17
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Kunde inte låta bli igår kväll, efter skjutsning till innebandyträning och borttagning av element, vi håller på att renovera allrummet på övervåningen hemma. Om man låter cykeln stå på sidostödet, och bara tappar ur så man kommer under kåpan (ca en halvliter) så kan man hålla på i alla fall. Så nu sitter gamla kopplingen där igen, men nya fjädrar. Och det fungerar bra. Däremot är det lite svårt att justera kopplingen, när armen är rak, svårt att förklara i ord, får nog ta en bild sedan.

    Kvarstår är frågetecknen. Vad hände egentligen när armen hade noll verkan på kopplingen?

    Det jag kan tänka mig, nu när man vet hur det ser ut är att den gamla kopplingsvajern har gått av någon gång (ska kollas när jag kommer hem) och att man då har flyttat armen några snäpp. När jag sedan sätter dit en då längre vajer så kommer den aldrig till verksläge så att säga. Men armen ska flyttas en eller två splines vid tillfälle.

    Och som sagt, mina gamla är inte slut, däremot kan de vara hårda av ålder. Men jag tvättade av dem med bromsrengöring och torkade av dem, sedan oljade jag in dem innan montage. Undrar om jag någonsin kommer att använda mina nya lameller...

    Mätt med skjutmåttet så är både de gamla och de nya lamellerna exakt 3.0 mm tjocka.
    /Erik

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Kunde inte låta bli igår kväll, efter skjutsning till innebandyträning och borttagning av element, vi håller på att renovera allrummet på övervåningen hemma. Om man låter cykeln stå på sidostödet, och bara tappar ur så man kommer under kåpan (ca en halvliter) så kan man hålla på i alla fall. Så nu sitter gamla kopplingen där igen, men nya fjädrar. Och det fungerar bra. Däremot är det lite svårt att justera kopplingen, när armen är rak, svårt att förklara i ord, får nog ta en bild sedan.

    Kvarstår är frågetecknen. Vad hände egentligen när armen hade noll verkan på kopplingen?

    Det jag kan tänka mig, nu när man vet hur det ser ut är att den gamla kopplingsvajern har gått av någon gång (ska kollas när jag kommer hem) och att man då har flyttat armen några snäpp. När jag sedan sätter dit en då längre vajer så kommer den aldrig till verksläge så att säga. Men armen ska flyttas en eller två splines vid tillfälle.

    Och som sagt, mina gamla är inte slut, däremot kan de vara hårda av ålder. Men jag tvättade av dem med bromsrengöring och torkade av dem, sedan oljade jag in dem innan montage. Undrar om jag någonsin kommer att använda mina nya lameller...

    Mätt med skjutmåttet så är både de gamla och de nya lamellerna exakt 3.0 mm tjocka.
    Hade själv en hoj som stått väldigt länge vars koppling inte alls funkade bra. Tog isär korgen och tvättade oxå av lamellerna som du gjorde, bytte fjädrarna och det hela funkade sedan ok.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •