Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 46

Ämne: Saknad hoj.

  1. #31
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Tror inte att folk egentligen har något emot glidare så länge det inte är en medelålders man som kör den. Tyvärr så lever vi i ett land uppbyggd på åldersfixering där man anser att så fort en man passerar 40 ska han sitta hemma i gungstolen och bjuda barnbarnen på kola.

    Men visst många medelåldes män köper en glidare. Min teori om anledningen är att dessa män varit intresserade av mc hela sitt liv men karriär, familj, villa och ungarnas fritidsintressen har fått gå före deras eget intresse. Sen en dag är ungarna utflugna, karriären har fullbordats och det finns både tid och pengar att odla sitt intresse. Dom behöver heller inte bevisa sin manlighet genom en testosteronstinn sporthoj och är lite för bekväma för de där äventyrsresorna runt jordklotet. Vad passar då bättre än en mc som ser ut som en mc och låter som en mc och helt enkelt är sinnebilden av en riktig mc. Därför blir det en glidare och gärna då motorcyklarnas motorcykel, en HD.

    Dom vet dessutom om att folk skrattar åt dom men bjuder gärna på detta då dom redan, till skillnad mot 23 åringen, har bevisat sin manlighet och reproducerat sina gener till kommande generationer samt uträttat saker som 23 åringen fortfarande har kvar att uträtta.

    Bästa kommentaren jag hört på riktigt länge!
    Never ever look back you're not going in that direction!

  2. #32
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Vet inte om jag kan hålla med om ovanståede riktigt. Vet att en del av vad folk har emot glidare är ju att de ofta låter för jäkligt illa och dessutom det är så många som är av "looks alike typ HA " att reaktionerna blir negativa.
    Visst finns det snygga glidare, men i mitt fall kan jag inte tänka mig något bekvämare än en Transalp, eftersom maN INTE ÄR BEROENDE AV ATT GLIDA RUNT I EN GRUPP ELLER AV TYP AV VÄGBELÄGGNING ELLER AVSAKNAD AV SÅDAN, trots relativt hög ålder.

  3. #33
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Ne jag gillar inte heller glidare men jag gillar RobbeS sätt att resonera.
    Never ever look back you're not going in that direction!

  4. #34
    Jag personligen fattar inte att man har en snabb sport/touring hoj här i landet !
    Själv är jag gasglad o med hastighets begränsningar i landet för mopeder
    HD går utmärkt o åka 120 -150 vilket inte är lagligt här !
    O så har man ett jobb som chaufför o inte vill riskera böter .
    Hoj ägare sen 70 talet o mckort sen 81 :-)

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Jag personligen fattar inte att man har en snabb sport/touring hoj här i landet !
    Själv är jag gasglad o med hastighets begränsningar i landet för mopeder
    HD går utmärkt o åka 120 -150 vilket inte är lagligt här !
    O så har man ett jobb som chaufför o inte vill riskera böter .
    Hoj ägare sen 70 talet o mckort sen 81 :-)
    Har en Sport-touring själv och tror aldrig jag kört så fort som 150, värt att nämna är att jag är i den absoluta riskgruppen om man frågar ett försäkringsbolag.

    Kör i ur o skur, och numera en jäkla kyla, tycker det är hur kul som helst att köra grusvägar ) (Sen har jag ju inte slicks på hojen heller...)

    Tycker nog alla hojar därute har sin tjusning
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  6. #36
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Bortsett från det där om att ha spridit sina gener så stämmer det väl rätt bra. Fast jag kan känna att det finna en annan orsak till att man väljer en glidare, nämligen självkännedom.

    Jag valde glidare för att jag gillar att köra fort och på gränsen. Att sitta på en sportigare hoj inbjuder till en katastrof. Visst det sitter hos mig som förare och man kan tycka att man borde ha mognat när man fyllt 40. Men ibland dyker de där vägarna och tillfällena upp som mest liknas vid att försöka gå förbi en fotboll och ett tomt mål... Till slut blir frestelsen för stor. Det vore inte ett problem om det inte vore för att man ibland träffar stolpen eller till och med missar målet. I mc-världen är det ingen lyckad dag.

    En glidare inbjuder helt enkelt inte till den typ av körning, det blir lugnare. Och så ser det bra ut när man svarvar runt på stan

    /Freddo

  7. #37
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Kan vara värt att notera att i USA är det som vi kallar glidare ofta en vanlig brukscykel vilket de duger utmärkt till, touring, till och från jobbet, dagsutflykter osv.

    Köpte min XVS 650 Classic efter ett upphåll på 30år, jag är alltså återfallsknutte.
    Man är så jädra snygg på sin fina glidare (önskar jag).
    Snygg bekväm hoj som uppmanar till lugn körning, jag kör med originalsystem för att inte reta grannarna.
    Har också blivit för bekväm med åren för att åka längre sträckor, även om det går utmärkt även med min.
    Gillar den gammaldags stilen, här är en med samma färgsättning, i väntan på att jag fotar och laddar upp lite.
    http://www.yamaha-club.eu/graphics/g...ic-r2006-3.jpg
    Jag är inte ute efter ondstjärtstilen, utan mer ute efter retro.

    edit
    http://themetapicture.com/media/funn...tume-biker.jpg
    Senast redigerat av Per Lindström den 2013-09-25 klockan 15:19.

  8. #38
    Citat Ursprungligen postat av Per Lindström Visa inlägg
    Kan vara värt att notera att i USA är det som vi kallar glidare ofta en vanlig brukscykel vilket de duger utmärkt till, touring, till och från jobbet, dagsutflykter osv.

    Köpte min XVS 650 Classic efter ett upphåll på 30år, jag är alltså återfallsknutte.
    Man är så jädra snygg på sin fina glidare (önskar jag).
    Snygg bekväm hoj som uppmanar till lugn körning, jag kör med originalsystem för att inte reta grannarna.
    Har också blivit för bekväm med åren för att åka längre sträckor, även om det går utmärkt även med min.
    Gillar den gammaldags stilen, här är en med samma färgsättning, i väntan på att jag fotar och laddar upp lite.
    http://www.yamaha-club.eu/graphics/g...ic-r2006-3.jpg
    Jag är inte ute efter ondstjärtstilen, utan mer ute efter retro.
    Jo, precis så där ska en hoj se ut. Är på jakt efter en 1900 Stratoliner eller en vn 1700.

  9. #39
    Medlem LinusEs avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Skåne / Harlösa
    Inlägg
    185
    Skulle nog vilja se de som att de är glidar folk som ser ner på alla andra....
    Jag hälsar ALLTID på mc förare jag möter men dom ända
    som oftast inte besvarar hälsningen är glidarfolket, inte för att de gör mig något egentligen

    Där e skillnader o e väll inte så märkligt ?
    Måste man gilla lastbilar bara för att man kör buss ?
    Måste man gilla husbilar bara för man har husvagn ?
    Måste man gilla o ro bara föra att man har en motorbåt ?
    Bara för man har en iphone måste man gilla htc ?

    Alltså bara för de e på 2 hjul behöver de ju inte finnas likheter ?
    Så låt glidarfolk tycka som dom tycker, äventyrare som dom och sportare som dom..

    Jag kommer fortsätta hälsa på varenda mc jag möter och vill
    motparten svara med ett litet vink så gör de mig glad om inte så gör de inte så mycket
    jag gjorde mitt i att vara trevlig iallafall
    Linus E
    -------------------
    Besök görna min äventyrssida där jag löpande läger upp
    mina förberedelser, resor stora som små o ideer kring de mesta...
    www.facebook.com/AdventureLinus

  10. #40
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Jag personligen fattar inte att man har en snabb sport/touring hoj här i landet !
    Själv är jag gasglad o med hastighets begränsningar i landet för mopeder
    HD går utmärkt o åka 120 -150 vilket inte är lagligt här !
    O så har man ett jobb som chaufför o inte vill riskera böter .
    Hoj ägare sen 70 talet o mckort sen 81 :-)
    Sporttouring hoj har man ju för den är bekväm.Och visst går det undan ibland.Är själv yrkeschaufför och behov av mitt körkort,men visst går det undan ibland.Åker gärna 140-150 eller mer.Inte speciellt oroad,gäller att ha ögona med sig,snutarna ramlar ju inte ner från skyn precis.Tycker det är löjliga hastigheter i detta land.Är väldigt noga på 30,50,70vägar,övriga vägar bestämmer jag självÅker jag motorväg så ligger jag inte och fjantar i 110 utan brukar sätta farthållaren på typ 140-150.Det gäller att vara skärpt.
    Senast redigerat av engström67 den 2013-09-27 klockan 18:45.

Liknande ämnen

  1. Med lite vånda o saknad,,
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-06-17, 16:22
  2. saknad.
    Av Jan-Olov i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 16:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •