Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 33

Ämne: 03:00 och klarvaken

  1. #11
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    (Tack för informationen).

    Själv är jag väldigt intresserad av denna tidpunkten i historien och Der Untergang är en film som tål att ses ett flertal gånger om en tid när Tyska folket och dess fiender samtliga led oerhörda förluster i en tro att man kunde göra världen bättre genom utrensning av stora folkgrupper från Tysklands synvinkel sett.

    Hitler och Nazi Tyskland begick två stora misstag i detta Andra Världskrig där det såkallade Blitzkrieg inte fungerade i Ryssland samt där man målat in sig i en hörna pga Judehatet som tog alltför många resurser under kriget.

    Vändningen kom när Tyska 6:e armen samt delar av 4:e pansararmen blev instängda i dåvarande Stalingrad samt när stora dela av den Tyska 9:e armen kapitulerade utanför Berlin när de till skillnad från Hitler redan insett att mer blodsspillan var helt meningslös och bara skulle förlänga kriget någon månad till ingen nytta i mer än förlorade liv.

    En film som visar detta slag i Ryssland är filmen Stalingrad från 1993 som bitvis är svår att se pga det vansinne som präglade den dåvarande Tyska synen på sin överlägsenhet där fotsoldaten sedan länge insett till skillnad mot diverse generaler att kampen för ett Nazi Tyskland var över när de både frös och svalt ihjäl samt ägnade sig åt ren kannibalism inne i detta Stalingrad i brist på mat.En film som nu Ryssland själv gjort en nyupplaga på 2013.

    Tyvärr ägnade sig ju olika fraktioner i inbördeskriget i f.d Jugoslavien åt samma form av koncentrationsläger.Mänskligheten verkar ha svårt att lära sig av sina misstag mellan varven.

    Det tragiska är att de ryska segrarna i princip inte betydde någonting för den ryska befolkningen när Stalin satte igång med sina utrensningar. Nu inte pga etnicitet, officiellt i alla fall, utan beroende på åsikter och faktisk också sexuell läggning. Konstigt nog så har det talats väldigt tyst om detta folkmord i Sverige.

  2. #12
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    03:00 och klarvaken

    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Det tragiska är att de ryska segrarna i princip inte betydde någonting för den ryska befolkningen när Stalin satte igång med sina utrensningar. Nu inte pga etnicitet, officiellt i alla fall, utan beroende på åsikter och faktisk också sexuell läggning. Konstigt nog så har det talats väldigt tyst om detta folkmord i Sverige.
    Vissa av dessa värderingar finns ju fortfarande kvar i Ryssland.

    MEN jag kan inte förstå hur mina ala sömnlösa dikter lockar fram denna diskussion!

  3. #13
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Brukar ofta vakna vid 03-04,00 och vill ha frukostFördelen med att vakna tidigt är ju att dagen blir lång och man hinner göra mer.Nackdelen är väl att man blir trött på kvällen.

  4. #14
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Vissa av dessa värderingar finns ju fortfarande kvar i Ryssland.

    MEN jag kan inte förstå hur mina ala sömnlösa dikter lockar fram denna diskussion!
    Det är det som är så härligt med forum. Tråden kan ta alla möjliga vägar och för mig som inte är trådtaliban är det oerhört spännande.

    På tal om sömnlöshet så kan jag skriva en hel bok om det efter 25 års skiftestjänt. Men risken är ju att läsarna somnar.

  5. #15
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    03:00 och klarvaken

    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Det är det som är så härligt med forum. Tråden kan ta alla möjliga vägar och för mig som inte är trådtaliban är det oerhört spännande.

    På tal om sömnlöshet så kan jag skriva en hel bok om det efter 25 års skiftestjänt. Men risken är ju att läsarna somnar.
    Ja det är lika spännande varje gång, men mig gör det inget, tycker bara det är kul med levande diskussioner.

    Du, det är ju stans affärsidé! Du kan ju tjäna multum på en sån bok, som får folk med sömnproblem att somna på fläcken.
    Tänk över det!

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Ja det är lika spännande varje gång, men mig gör det inget, tycker bara det är kul med levande diskussioner.

    Du, det är ju stans affärsidé! Du kan ju tjäna multum på en sån bok, som får folk med sömnproblem att somna på fläcken.
    Tänk över det!
    Snacka om sömnproblem som en man hade . Han jobbade på ett pappersbruk i Vargön och hade jobbar i tre-skift i 25 år. Han kunde absolut inte sova på dagarna de veckor han jobbade natt. Han skulle nog behöv en sovaBOK.

  7. #17
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Brukar ofta vakna vid 03-04,00 och vill ha frukostFördelen med att vakna tidigt är ju att dagen blir lång och man hinner göra mer.Nackdelen är väl att man blir trött på kvällen.
    Ha, jag brukade vakna runt 1- och 2-tiden på nätterna och hade svårt att somna om. Stress kallas det. Det går väl i arv också, jag begriper nu varför min pappa alltid var uppe före tuppen när han levde. Likaså min morfar… Men jag fick hjälp i form av insomningstabletter som håller mig sovande under minst 7-8 timmar. Det är guld värt att få sova om nätterna. Förr kunde jag inte somna om i fall jag varit på toa mitt i natten, nu somnar jag om bara jag lägger mig igen och det känns toppen att jag kan det. När jag sover så sover jag som jag gjorde förr – gott. Kan drömma på natten och ha de mest lustiga drömmar.

    Först fick jag någon annan sort, efter 5 min kände jag mig packad så det gällde att ta dem vid sängkanten. Som bäst sov jag 4 timmar, annars sov jag max 3 timmar och var sen klarvaken. De funkade inte alls på mig men insomningstabletterna funkar bra. En annan sak jag la till var att tänka ”Det där måste jag inte göra NU, det kan vänta, finns en morgondag också”. Alltså låta saker och ting vara och ta det senare. Att sluta stressa med andra ord.

  8. #18
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Ha, jag brukade vakna runt 1- och 2-tiden på nätterna och hade svårt att somna om. Stress kallas det. Det går väl i arv också, jag begriper nu varför min pappa alltid var uppe före tuppen när han levde. Likaså min morfar… Men jag fick hjälp i form av insomningstabletter som håller mig sovande under minst 7-8 timmar. Det är guld värt att få sova om nätterna. Förr kunde jag inte somna om i fall jag varit på toa mitt i natten, nu somnar jag om bara jag lägger mig igen och det känns toppen att jag kan det. När jag sover så sover jag som jag gjorde förr – gott. Kan drömma på natten och ha de mest lustiga drömmar.

    Först fick jag någon annan sort, efter 5 min kände jag mig packad så det gällde att ta dem vid sängkanten. Som bäst sov jag 4 timmar, annars sov jag max 3 timmar och var sen klarvaken. De funkade inte alls på mig men insomningstabletterna funkar bra. En annan sak jag la till var att tänka ”Det där måste jag inte göra NU, det kan vänta, finns en morgondag också”. Alltså låta saker och ting vara och ta det senare. Att sluta stressa med andra ord.
    Klart att du har rätt i det!
    Du slår huvudet på spiken helt enkelt.

    Klart att stress leder till oro och sömnlöshet, men jag tog upp det med min chef, och har fått möjlighet att släppa en del bitar på jobbet, och det verkar hjälpa för nu sover jag som en bebis.
    Det blir lätt moment 22 över det hela, och i mitt fall så har jag också fått diagnös (djävvla ungar å kladda i boken) på ett hjärtfel, vilket naturligtvis också bakas in i tankarna när man ligger vaken på natten.

    Stressad över jobbet, som triggar hjärtfelet, som leder till tankar om hälsan, som leder till tankar om jobbet, som triggar hjärtfelet, som leder till tankar om hälsan, som leder till tankar om jobbet, som triggar hjärtfelet, som leder till tankar om hälsan..ja, ni fattar..

    Så jag hoppas att det skall gå över nu – i det närmaste, och att jag fortsätter sova gott på nätterna, innan jag preppar på med mera medicis, som kanske triggar hjärtfelet, som ger tankar på hälsan osv osv..

    Men jag är positiv! Nu är det ju bara 21 år till pension

  9. #19
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Klart att du har rätt i det!
    Du slår huvudet på spiken helt enkelt.
    Jag ska inte dra upp varför jag slutade sova men stress var absolut med i bilden. När jag inte kunde somna om så låg jag och funderade över saker och ting och oj vad den människan åkte på stryk. På dagarna var tungan vass som ett samurajsvärd, jag hade fog att ge igen verbalt. I dag ger jag igen i form av handlingar istället, gärna när andra ser på för då kan inte mänskan göra så mycket än stå vid skampålen.

  10. #20
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Jag ska inte dra upp varför jag slutade sova
    Jag är glad för din skull!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •