Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 33

Ämne: 03:00 och klarvaken

  1. #1
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    03:00 och klarvaken

    Höstlöven faller till marken i tidig höst,
    Solen som värmt oss försvann ner i öst(?)

    Regnet smattrat på tak mången natt,
    Fordonet i morgon till jobbet har ratt.

    Ledsamt det är att sin hoj gömma undan
    Kommer längta till den där första rundan

    Hojen står ensam i garaget - frugan sover å snarkar som värsta aset.

    Klart man undrar va tusan jag gör 03:00 på hojen.nu, men jag har tråkigt och vågar inte väcka min kära fru

    Om två timmar ringer klockan med buller å bång, då flyger jag upp med punkterad pissefjong

    Det är förbannat tråkigt att inte kunna sova, inget att prova på, det kan jag lova

    Kan jag månde bli trött av en halv flaska sprit, fast då när jag vaknar kommer jag sannolikt må skit.

    Nä, att på tråkiga dikter i sängen öva, inte heller det kan få mig att söva

    Men nånstans måste jag runda av den här skiten, för annars kommer jag till morran vara totalt utsliten.

    Än ligger inte snön på taken, men jag är nog fan den enda som är vaken!

    Gonatt!(03:24)

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Höstlöven faller till marken i tidig höst,
    Solen som värmt oss försvann ner i öst(?)

    Regnet smattrat på tak mången natt,
    Fordonet i morgon till jobbet har ratt.

    Ledsamt det är att sin hoj gömma undan
    Kommer längta till den där första rundan

    Hojen står ensam i garaget - frugan sover å snarkar som värsta aset.

    Klart man undrar va tusan jag gör 03:00 på hojen.nu, men jag har tråkigt och vågar inte väcka min kära fru

    Om två timmar ringer klockan med buller å bång, då flyger jag upp med punkterad pissefjong

    Det är förbannat tråkigt att inte kunna sova, inget att prova på, det kan jag lova

    Kan jag månde bli trött av en halv flaska sprit, fast då när jag vaknar kommer jag sannolikt må skit.

    Nä, att på tråkiga dikter i sängen öva, inte heller det kan få mig att söva

    Men nånstans måste jag runda av den här skiten, för annars kommer jag till morran vara totalt utsliten.

    Än ligger inte snön på taken, men jag är nog fan den enda som är vaken!

    Gonatt!(03:24)
    Ha ha ha, vilken skön story!

  3. #3
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Hördudu! Man ska ta reda på vilka svampar som är ätbara innan man äter dem!

  4. #4
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    03:00 och klarvaken

    Citat Ursprungligen postat av Mymlan Visa inlägg
    Hördudu! Man ska ta reda på vilka svampar som är ätbara innan man äter dem!
    Julen närmar sig med snabba steg, så jag får nog önska mig en svampbok i julklapp… :-D

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Julen närmar sig med snabba steg, så jag får nog önska mig en svampbok i julklapp… :-D
    Hoppas du får en med recept i.
    Svamp är farligt.
    Det var en tant som plockat murklor och hon förvällde dem och hällde av vattnet.
    Senare då familjen var på sjukhuset talade hon om att hon ju hade förvällt murklorna som man skulle. Men det står ju ingenstans att man inte kunde göra en sås på avkoket.

  6. #6
    Medlem Susies avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    218

    Sv: 03:00 och klarvaken

    kul rim haha

  7. #7
    Ankan1
    Gäst
    Ingen sömn är inget bra eller som Tysken en gång sa, das ist nicht gut ...


  8. #8
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    03:00 och klarvaken

    Ankan. Jag anar nästan att teknikerna i studion fick på fel subtitles på den rullen, eller är det kanske rätt subtitles på fel rulle.

    Jag vet i alla fall att det är detta band som skrev musik temat till filmen. Med risk för att skriva fet uppenbara men trummisen i bandet är släkt med huvudrolls innehavaren i filmen

    http://m.youtube.com/watch?v=ItZyaOl...%3DItZyaOlrb7E

  9. #9
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Ankan. Jag anar nästan att teknikerna i studion fick på fel subtitles på den rullen, eller är det kanske rätt subtitles på fel rulle.

    Jag vet i alla fall att det är detta band som skrev musik temat till filmen. Med risk för att skriva fet uppenbara men trummisen i bandet är släkt med huvudrolls innehavaren i filmen

    http://m.youtube.com/watch?v=ItZyaOl...%3DItZyaOlrb7E
    (Tack för informationen).

    Själv är jag väldigt intresserad av denna tidpunkten i historien och Der Untergang är en film som tål att ses ett flertal gånger om en tid när Tyska folket och dess fiender samtliga led oerhörda förluster i en tro att man kunde göra världen bättre genom utrensning av stora folkgrupper från Tysklands synvinkel sett.

    Hitler och Nazi Tyskland begick två stora misstag i detta Andra Världskrig där det såkallade Blitzkrieg inte fungerade i Ryssland samt där man målat in sig i en hörna pga Judehatet som tog alltför många resurser under kriget.

    Vändningen kom när Tyska 6:e armen samt delar av 4:e pansararmen blev instängda i dåvarande Stalingrad samt när stora dela av den Tyska 9:e armen kapitulerade utanför Berlin när de till skillnad från Hitler redan insett att mer blodsspillan var helt meningslös och bara skulle förlänga kriget någon månad till ingen nytta i mer än förlorade liv.

    En film som visar detta slag i Ryssland är filmen Stalingrad från 1993 som bitvis är svår att se pga det vansinne som präglade den dåvarande Tyska synen på sin överlägsenhet där fotsoldaten sedan länge insett till skillnad mot diverse generaler att kampen för ett Nazi Tyskland var över när de både frös och svalt ihjäl samt ägnade sig åt ren kannibalism inne i detta Stalingrad i brist på mat.En film som nu Ryssland själv gjort en nyupplaga på 2013.

    Tyvärr ägnade sig ju olika fraktioner i inbördeskriget i f.d Jugoslavien åt samma form av koncentrationsläger.Mänskligheten verkar ha svårt att lära sig av sina misstag mellan varven.

    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-09-17 klockan 12:07.

  10. #10
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    03:00 och klarvaken

    Delar intresset för dessa delar i historien.
    Har däremot inte sett dessa filmer (än) men precis som du säger så är det viktigt att inte glömma bort dessa händelser just för att vi någon gång måste lära oss av historien.


    Tre andra intressanta händelser som jag tror intresserar dig då är beskrivna i Anders Jallais triologi : Palme, Estonia och ubåtar i svenska vatten. Böcker som skrivits som romaner för att enl Jallai skydda alla källor som bidragit till att han kunnat skriva dessa böcker om svenska skyggregerigar, black ops funktionen Arla Gryning mm

    För att återgå till det lite lättare i slaget med den totalfelöversatta filmen ovan, så har jag svårt att tro att Adolf verkligen körde Honda.
    Trodde han var ett moppefucko?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •