Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Koppla in helljusindikator

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544

    Angry Koppla in helljusindikator

    Hej,

    Tror någon där uppe ogillar mig skarpt hehe.
    Jag satt och mekade med att koppla in en hembyggd helljusindikator, då jag inte längre har orginalpanelen och vad jag förstått krävs en sådan indikator för besiktning.

    Jag har därför ordnat en diod och fått det att funka hur bra som helst.. med ett liiiitet undantag.

    Tog kablarna ifrån kontaktstycket som tidigare satt mot orginalidikatorn, mätte upp och testade med lampa att jag hade rätt kablar så det lös när helljuset var på.

    Problemet som uppstått, som jag måste missat totalt när jag testade med lampa är att vänster blinkerhelvete fram o bak lyser konstant samtidigt som indikatorlampan xD

    Min fråga är dels om någon har nån idé varför..? saknar tyvärr kopplingsscheman..

    Men också om det går att (parallel?)koppla en indikator över kablarna som går genom helljusknappen ?

    Jag har för avsikt att ha en liten ljusindikator i instrumenthuset vid vänster handtag precis vid helljusknappen, så om det rimligen går att koppla en sådan genom den knappen så vore det ju guld

    (Kan inte fatta att jag inte märkte blinkersen innan alltså, det kan ju förståss vara så att det blivit nåt vajsing vid mellan blinkers och helljusknappen när jag var där inne o grävde, får undersöka detta..)

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Om du vill göra det enkelt så är det bara att koppla till indikatorlampan till den +kabel som går till helljuset i själva lampan. Då kan det knappast bli några störningar på annat håll.
    Ove

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Ja det blir ju så som jag förklarade då.. fast länge upp ifrån lampan bara

    Får testa detta, har redan borrat och monterat diod och hela faderuttan så nu vill jag få det att funka med hehe

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Om du vill göra det enkelt så är det bara att koppla till indikatorlampan till den +kabel som går till helljuset i själva lampan. Då kan det knappast bli några störningar på annat håll.
    Hämtar du moset till indikatorn direkt från helljuslampan ska inga komplikationer uppstå.
    Gör det det har du kopplat fel...

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Hämtar du moset till indikatorn direkt från helljuslampan ska inga komplikationer uppstå.
    Gör det det har du kopplat fel...
    Kan bekräfta att jag hade kopplat helt åt hellsike ja
    Tog inte krämen i det försöket ifrån helljuset direkt, utan från kabelstammen fram till orginal helljusindikator.
    Senast redigerat av Kakel_anders den 2013-09-11 klockan 19:18.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    En liten uppdatering om hur jag nu lyckats genomföra detta

    En kasserad gammel skruvdragare från IKEA fick offra sin ljusdiod med tillhörande motstånd.


    Borrade ett hål precis vid helljustecknet intill helljusknappen och lyckades precis matcha in det lilla kortet med dioden på.


    Färdig , släckt


    Tänd (Något tonat men blev nog lite mycket)

  7. #7
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Kanon!

  8. #8
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Är det tillräckligt blå färg på skenet för att de ska bli nöjda på besiktningen?
    Det ser lite blå/vitt ut på fotot.
    Hoppas det går bra.
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Japp du måste ha ett motstånd i serie med dioden.
    Letade lite efter färdiga blå indikatorlampor (diod+motstånd+sockel) men hittade inget.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Färgen går alltid att ordna i värsta fall, dioden har funkat bra hela kvällen igår så är inte speciellt orolig för den.

    Dioden jag fick tag i har ett naturligt blått sken, det enda problemet som jag ser det är att det är ju ett väldigt skarpt sådannt.

    Motstånd är kopplat och färdigt i serie med dioden, och allt är naturligtvis lött.

    Ganska nöjd med det, och jag slipper kluttra ner fronten mer då jag vill ha det så rent som möjligt, tänkte besiktiga hojen innan den ställs för vintern så man hinner åtgärda eventuella skavanker inför våren sen (Ska egentligen besiktigas en bit in på våren nästa år).

Liknande ämnen

  1. Koppla rätt
    Av rogli i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-03-18, 21:41
  2. Koppla in blinkers?
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-12-19, 07:26
  3. Koppla in extraljus
    Av Bongo i forum Mekhörnan
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2015-02-12, 12:35
  4. Koppla in stator
    Av Krolle i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-06-16, 21:29
  5. Koppla GPS
    Av Shaun i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-05-07, 20:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •