Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Obligatorisk utrustning inför besiktning

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544

    Obligatorisk utrustning inför besiktning

    Hej!

    Ny som jag är i karetan som heter hojandet har jag sökt mig för en hel del efter svar på vad som verkligen erfordras i utrustningsväg på hojen under besiktning, men lyckats väldigt dåligt med detta, och då min första mc besiktning nalkas till våren så blir det mer och mer intressant )

    Anledningen till det är mest då jag byggt om min GSX och då även "panelen" där hastighets/varv/tankmätare osv sitter.
    Jag har idag inte en enda indikatorlampa, nöjer mig med att jag kan se mina blinkers och om de är på, men finns det någon indikatorlampa som direkt krävs på besiktningen?

    Hur är det med blinkers ?
    Hojen har miniblinkers runt om, vore det kanske bättre att sätta på orginal för besiktningen ?

    Om någon vet om en bra källa till information rörande besiktning och motorcyklar får ni gärna länka


    Tack

  2. #2
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Hej!

    Ny som jag är i karetan som heter hojandet har jag sökt mig för en hel del efter svar på vad som verkligen erfordras i utrustningsväg på hojen under besiktning, men lyckats väldigt dåligt med detta, och då min första mc besiktning nalkas till våren så blir det mer och mer intressant )

    Anledningen till det är mest då jag byggt om min GSX och då även "panelen" där hastighets/varv/tankmätare osv sitter.
    Jag har idag inte en enda indikatorlampa, nöjer mig med att jag kan se mina blinkers och om de är på, men finns det någon indikatorlampa som direkt krävs på besiktningen?

    Hur är det med blinkers ?
    Hojen har miniblinkers runt om, vore det kanske bättre att sätta på orginal för besiktningen ?

    Om någon vet om en bra källa till information rörande besiktning och motorcyklar får ni gärna länka


    Tack
    Tjänare! Kan detta vara något?
    http://www.bilprovningen.se/bp/main....25796100346fb5

  3. #3
    Så vitt jag vet, ska det se bra ut för "de andra" trafikanterna, vad du ser är sak samma, om man inte pratar hastighets mätare.. En jobbar polare har en gammal glidare, och han har inga blinkers, bara ut med handen säger han och den går igenom... men tror han är rätt bondis med bilprovningen.


    Jag hade moddat min bakdel på hojen men de sa inget om de, var lite orolig för mina blinkers då den blinkar fort som om de e en trasig lampa du vet, men allt lös och de var nöjda.

    Nått de gnäller på är reflexen där bak av alla grejer.
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av Allaandranamnvarupptagna Visa inlägg
    Så vitt jag vet, ska det se bra ut för "de andra" trafikanterna, vad du ser är sak samma, om man inte pratar hastighets mätare.. En jobbar polare har en gammal glidare, och han har inga blinkers, bara ut med handen säger han och den går igenom... men tror han är rätt bondis med bilprovningen.


    Jag hade moddat min bakdel på hojen men de sa inget om de, var lite orolig för mina blinkers då den blinkar fort som om de e en trasig lampa du vet, men allt lös och de var nöjda.

    Nått de gnäller på är reflexen där bak av alla grejer.
    Blinkers, reflex, hastighet samt varvräknare har jag fungerande på hojen.
    Satte dessutom på ett annat blinkersrelä från biltema för att få blinken att inte gå för fort

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Efter att ha läst där så förstår jag att jag alltså måste ha en helljusindikator alltså

    Inget problem att ordna, men vill hålla det så rent och enkelt som möjligt bara.

    tackar!

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    blinkersrelä från biltema för att få blinken att inte gå för fort
    Det behöver du inte göra, det spelar absolut ingen roll så länge den inte bara lyser konstant
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av Allaandranamnvarupptagna Visa inlägg
    Det behöver du inte göra, det spelar absolut ingen roll så länge den inte bara lyser konstant
    Äsch.. jag kanske lider av att vara lite petig endå..

    Nu måste jag ju dessutom sätta mig och försöka meka ihop nått snyggt som ska föreställa en helljusindikator

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av Allaandranamnvarupptagna Visa inlägg
    En jobbar polare har en gammal glidare, och han har inga blinkers, bara ut med handen säger han och den går igenom... men tror han är rätt bondis med bilprovningen.
    Har säkert mer med årsmodell att göra.

  9. #9
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    lite regelverk om blinkers:
    1975 och yngre hojar ska ha blinkers
    1986 och yngre ska ha E-märkt sådan,blinkfrekvens 90 +-30 blink/minut
    1984 och yngre avstånd mellan blinkers fram minst 24cm och bak 18cm, höjdplacering minst 35cm max 120cm
    kan man inte se blinkersfunktionen från förarplatsen så måste grön indikatorlampa finnas

    bättre att veta än bara tro
    vägverkets hemsida www.vv.se
    eller www.transportstyrelsen.se
    Senast redigerat av klaus den 2013-09-09 klockan 16:57.

  10. #10
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    Obligatorisk utrustning inför besiktning

    Citat Ursprungligen postat av klaus Visa inlägg

    bättre att veta än bara tro
    Exakt!

Liknande ämnen

  1. Ny utrustning 2013?
    Av Nina i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2013-04-10, 11:50
  2. Personlig utrustning
    Av Beppe i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-05-26, 15:50
  3. Ny utrustning
    Av Jonas76 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 22:56
  4. Utrustning & säkerhet
    Av Gurrag i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 22:51
  5. Inför besiktning
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-21, 13:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •