Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Ny sadel?

  1. #1
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431

    Ny sadel?

    Hej igen! Går i tankarna att jag skulle skaffa en ny och bekvämare sadel till hojen (en suzuki gs500e från 1999). Tänker självklart spara originalsadeln. Letade lite på nätet men det verkar vara som att leta efter en nål i en höstack. Har ni här på hojen några råd/tips?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Mymlan Visa inlägg
    Hej igen! Går i tankarna att jag skulle skaffa en ny och bekvämare sadel till hojen (en suzuki gs500e från 1999). Tänker självklart spara originalsadeln. Letade lite på nätet men det verkar vara som att leta efter en nål i en höstack. Har ni här på hojen några råd/tips?
    Det är ju ingen byggsatshoj som du har så det finns nog inga färdiga alternativ. (På vissa märken måste man ju byta allt som går att få loss)

    Du kan ju bygga en egendesignad sadel. En stomme från en skrot, stoppning och sedan klä in med lämpligt material i mönster och färg enligt egen smak. Det finns några gamla trådar om att göra om dynor här på forumet.
    Ove

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Hmm? Tydligen hänvisade jag till trådar som fanns i ett forum som gått till cyberhimlen.

    Men ändå - om det finns en sadelmakare i din närhet så kan du få råd och ev. hjälp med att välja stoppning och att få till att klädseln blir på slät och skrynkelfri. Så har du även lite pyssel i brasans sken under mörka vinterkvällar.
    Ove

  4. #4
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Kanske något att testa på, skulle vara kul att ha något att pyssla med. Är dock totalt nybörjare på sånt här (brukar bara sy gardiner och kläder, samt sticka ), så borde kanske ta hjälp av någon kunnigare. Känner dessvärre varken till någon sadelmakare eller mcskrot här kring trakterna.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av Mymlan Visa inlägg
    Hej igen! Går i tankarna att jag skulle skaffa en ny och bekvämare sadel till hojen (en suzuki gs500e från 1999). Tänker självklart spara originalsadeln. Letade lite på nätet men det verkar vara som att leta efter en nål i en höstack. Har ni här på hojen några råd/tips?
    Det kan kunde hitta var en ny saddlemen sadelklädsen, ser riktigt trevlig ut, men hänger ju lite på budgte här.. den verkar gå loss för strax under 800kr (Inkl frakt).

    http://www.ebay.com/itm/SADDLEMEN-S6...5e201d&vxp=mtr

    Begagnade sadlar att göra om ifrån säg Ebay landar på runt 3 - 500spänn ,men med frakt tror jag inte det är försvarbart mot pris du kan få på nån mcskrot i sverige..
    Senast redigerat av Kakel_anders den 2013-11-03 klockan 17:00.
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  6. #6
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    Det kan kunde hitta var en ny saddlemen sadelklädsen, ser riktigt trevlig ut, men hänger ju lite på budgte här.. den verkar gå loss för strax under 800kr (Inkl frakt).

    http://www.ebay.com/itm/SADDLEMEN-S6...5e201d&vxp=mtr

    Begagnade sadlar att göra om ifrån säg Ebay landar på runt 3 - 500spänn ,men med frakt tror jag inte det är försvarbart mot pris du kan få på nån mcskrot i sverige..
    Har kollat in den där lite, men måste nog vänta lite ännu då jag har andra kostnader på hojen just nu. Någon j***l som skruvat sönder varvskruven då den stått obevakad utomhus. Tur så är de inga skador på själva motorn, men kostade ändå 85 € att laga (bor i Finland) . Tror att det dimper ner lite brev från försäkringsbolaget snart också. Sedan är det ju bra att lägga undan lite, man vet ju aldrig i vilka situationer man hamnar i under dessa tider. Så jag får vänta till nästa månad åtminstone. Men tänkte att detta kan ju bli lite kul pyssel under den trista och abstinenfyllda vintern.
    Senast redigerat av Mymlan den 2013-11-03 klockan 18:23.

  7. #7
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    du kan även kolla dom som gör sadlar till hästar,dom brukar vara duktiga med läderjobb och kanske finns nån där du bor. Håller med att det är mycket enklare att bygga om din nuvarande som du vill än att leta en till halvdan

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Om jag förstått det hela rätt så är den dyna du har i original felfri men obekväm. Du vill behålla orignalet men du vill sitta bekvämt på en rumpvänligare variant?

    Ska försöka minnas diskussionen:

    Materal stoppning skall om man väljer öppet skumplast/-gummi vara av tyngre, =tätare kvalitet för att man inte ska trycka igenom till stommen. Man kan också lägga in skikt med slutna celler som man hittar i bra liggunderlag och gymnastikmattor där genomslag är närmast omöjligt. Fler materal är möjliga att använda. Och så var det vilken form den ska ha?

    Kom ihåg att om du ska såga i skummaterial så går det om det är jädra ordentligt kallt =fruset. I varmt tillstånd kan det vara rent av farligt, så var försiktig. Jag har provat själv

    Klädseln brukar limmas runt kanten och då går det åt en jäddrans massa limklämmor. För att få slätt så får man fixa till en platta med rätt form för att komprimera stoppningen medan man monterar och tills limmet torkat.
    Ove

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Om jag förstått det hela rätt så är den dyna du har i original felfri men obekväm. Du vill behålla orignalet men du vill sitta bekvämt på en rumpvänligare variant?

    Ska försöka minnas diskussionen:

    Materal stoppning skall om man väljer öppet skumplast/-gummi vara av tyngre, =tätare kvalitet för att man inte ska trycka igenom till stommen. Man kan också lägga in skikt med slutna celler som man hittar i bra liggunderlag och gymnastikmattor där genomslag är närmast omöjligt. Fler materal är möjliga att använda. Och så var det vilken form den ska ha?

    Kom ihåg att om du ska såga i skummaterial så går det om det är jädra ordentligt kallt =fruset. I varmt tillstånd kan det vara rent av farligt, så var försiktig. Jag har provat själv

    Klädseln brukar limmas runt kanten och då går det åt en jäddrans massa limklämmor. För att få slätt så får man fixa till en platta med rätt form för att komprimera stoppningen medan man monterar och tills limmet torkat.
    trodde klädseln var häftad/nitad? Eller är det bådeoch för att täta?
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Kakel_anders Visa inlägg
    trodde klädseln var häftad/nitad? Eller är det bådeoch för att täta?
    Jodå alla varianter finns nog, min Vespa hade en bönpall som där klädseln satt spikad med sk. svartskallar i plywodskivan under. Men eftersom det är en japan tror jag att det är limmat och ev. häftklammer om ramen är av plast.
    Senast redigerat av Ove den 2013-11-04 klockan 09:01.
    Ove

Liknande ämnen

  1. Köpes :Sadel
    Av pentti01 i forum Köp & Sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-09-07, 23:44
  2. Sadel Dkw sb 500 1938
    Av annaps i forum Veteran
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-03-22, 16:38
  3. Klä om sadel.
    Av Krokmark i forum Mekhörnan
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2014-07-31, 07:58
  4. Ny sadel
    Av veteranmc i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 17:56
  5. Sadel.
    Av Gibson i forum Custom
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 00:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •