Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Honda, Triumph, Yama eller vad

  1. #21
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av stefan. Visa inlägg
    Om du tittar på cyklar i den storleken skulle jag titta på V-Strom 650 om jag var dig.. "Fullvuxen cykel" till formatet, samma ram som på V-Strom 1000, och mer effekt än Transalpen.
    Ja det är ju lite bättre.Men varför en 650 när det finns 1000?

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Ja det är ju lite bättre.Men varför en 650 när det finns 1000?
    Kanske beror på vad man vill ha, hur ny man vill ha, vad den ska kosta, osv..
    Större måste ju inte nödvändigtvis betyda bättre alltid.

    ... om det nu inte är så att du behöver välja en större hoj bara för att kompensera för något annat som är litet...

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av stefan. Visa inlägg
    Kanske beror på vad man vill ha, hur ny man vill ha, vad den ska kosta, osv..
    Större måste ju inte nödvändigtvis betyda bättre alltid.

    ... om det nu inte är så att du behöver välja en större hoj bara för att kompensera för något annat som är litet...
    Man klarar sig på 650 cc men jag håller med Engström att om det finns 1000 cc att välja så är det bättre att ta den. Man kommer i alla fall inte att ångra sig den dagen då man kör på kuperade vägar med mycket omkörningar och full packning med passagerare.
    Jag hade en transalp 650 tidigare vilket är en bra hoj. Trots lugn körning så saknade jag ofta det där lilla extra draget man får på en 1000 cc:are.
    Så det hänger nog sällan på kompensation av brist på annat då man byter in sin "lilla" hoj mot en större. Nu funderar jag på att prova custom nästa sommar och har satt en cc gräns på minst 1600 cc. Mest för att få bottenvridet som en stor v-twin ger och som kompenserar den lilla kw effekten.

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Man klarar sig på 650 cc men jag håller med Engström att om det finns 1000 cc att välja så är det bättre att ta den. Man kommer i alla fall inte att ångra sig den dagen då man kör på kuperade vägar med mycket omkörningar och full packning med passagerare.
    Jag hade en transalp 650 tidigare vilket är en bra hoj. Trots lugn körning så saknade jag ofta det där lilla extra draget man får på en 1000 cc:are.
    Så det hänger nog sällan på kompensation av brist på annat då man byter in sin "lilla" hoj mot en större. Nu funderar jag på att prova custom nästa sommar och har satt en cc gräns på minst 1600 cc. Mest för att få bottenvridet som en stor v-twin ger och som kompenserar den lilla kw effekten.
    Bättre att ta den? Det beror väl på användningsområde? Och om man ens kommer att köra med passagerare? I fallet med V-Strom så försvann dessutom 1000cc'n ur sortimentet för flera år sen, vilket gör att du får en äldre hoj. Du hittar inte heller någon med abs t.ex. om det är något man har som krav. Och sen kan väl, som jag skrev, även prisbilden påverka vad man väljer?

    Jag har inget emot större hojar, jag trivs själv på dem, men jag tycker det är löljligt när det känns som man sågar hojar på ~650cc automatiskt som för små och bättre att välja större. Det bästa valet är väl det som passar en bäst på alla sätt, vad man trivs bäst på, ekonomi, användningsområde, körstil, osv?

  5. #25
    Citat Ursprungligen postat av stefan. Visa inlägg
    Jag har inget emot större hojar, jag trivs själv på dem, men jag tycker det är löljligt när det känns som man sågar hojar på ~650cc automatiskt som för små och bättre att välja större. Det bästa valet är väl det som passar en bäst på alla sätt, vad man trivs bäst på, ekonomi, användningsområde, körstil, osv?
    Som vanligt så är det var och ens egen ensak att välja den hoj som passar han/hon bäst. Men om man i en tråd frågar om åsikter så lär man ju få en massa personliga åsikter om bl.a vilken motorstorlek hojen ska ha. Jag gav min, utan att "såga" små hojar, grundat på min egen erfarenhet och mina egna upplevda behov. Har som sagt själv haft en Transalp som jag tidigare nämnde är en bra hoj.

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av stefan. Visa inlägg
    Jag har inget emot större hojar, jag trivs själv på dem, men jag tycker det är löljligt när det känns som man sågar hojar på ~650cc automatiskt som för små och bättre att välja större. Det bästa valet är väl det som passar en bäst på alla sätt, vad man trivs bäst på, ekonomi, användningsområde, körstil, osv?
    Väl talat! Själv har jag ett par 650;or men längtar till den dag jag får sitta på en egen 450;a offroad. Med rätt däck och lite extra komfort betr. sadel så tror jag att det kan vara en fullträff. Lätt och behändig och tar sig fram även om vägen blir extra rolig. Jag vet också att jag kommer att få ett problem att lösa - tankvolymen!
    Ove

  7. #27
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Stor hoj är tuft - men lagom är bäst.....
    Men vad är lagom? Fråga Klaus; 5700cc..............
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  8. #28
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av rolfmm Visa inlägg
    Stor hoj är tuft - men lagom är bäst.....
    Men vad är lagom? Fråga Klaus; 5700cc..............
    Hjälper ju inte när det svänger

  9. #29
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av stefan. Visa inlägg
    Bättre att ta den? Det beror väl på användningsområde? Och om man ens kommer att köra med passagerare? I fallet med V-Strom så försvann dessutom 1000cc'n ur sortimentet för flera år sen, vilket gör att du får en äldre hoj. Du hittar inte heller någon med abs t.ex. om det är något man har som krav. Och sen kan väl, som jag skrev, även prisbilden påverka vad man väljer?

    Jag har inget emot större hojar, jag trivs själv på dem, men jag tycker det är löljligt när det känns som man sågar hojar på ~650cc automatiskt som för små och bättre att välja större. Det bästa valet är väl det som passar en bäst på alla sätt, vad man trivs bäst på, ekonomi, användningsområde, körstil, osv?
    Har knappast sågat nån 650,inget fel på dom.Varadero har ju 98hk och finns ju abs.

  10. #30
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av stefan. Visa inlägg
    Kanske beror på vad man vill ha, hur ny man vill ha, vad den ska kosta, osv..
    Större måste ju inte nödvändigtvis betyda bättre alltid.

    ... om det nu inte är så att du behöver välja en större hoj bara för att kompensera för något annat som är litet...
    Nä du gosse,handlar inte om det utan jag vill ha mycket motor.Ska hända nått när man skjutsar med packning och kunna göra snabba omkörningar av alla dönickar som finns.Är lite sugen på en ktm adventure 1190(150hk,mums) kanske blir en sådan nästa gång

Liknande ämnen

  1. Yama Dragstar problem, går på en cylinder
    Av optiic i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-08-17, 00:21
  2. Köptips: DL650 eller Triumph 800xc
    Av johan314 i forum Touring
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-03-12, 13:03
  3. triumph explorer vs honda crosstourer
    Av engström67 i forum Offroad
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2012-06-02, 00:01
  4. Triumph Tiger 800XC - Orginalväskor eller eftermarknads?
    Av lasrberglund i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2012-02-11, 22:10
  5. Honda eller Triumph?
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-30, 09:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •