Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 37 av 37

Ämne: Aerodynamik

  1. #31
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Tackar!
    /Erik

  2. #32
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Testade en ruta från biltema och råkade ut för detta, att det turbulenta skiktet träffade hjälmen i öronhöjd.
    Skiktet var iofs inte speciellt tjockt (ca 5 cm) så jag tror att vinkeln är skaplig.
    jag kommer absolut testa någon typ av förlängning, det var väldigt skönt att slippa vinden i bröstet.

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Per Lindström Visa inlägg
    Testade en ruta från biltema och råkade ut för detta, att det turbulenta skiktet träffade hjälmen i öronhöjd.
    Skiktet var iofs inte speciellt tjockt (ca 5 cm) så jag tror att vinkeln är skaplig.
    jag kommer absolut testa någon typ av förlängning, det var väldigt skönt att slippa vinden i bröstet.
    Ja man får ju prova sig fram. testade ju förut en MRAruta på Transalpen. Den flyttade ju luftströmmen från bröstet till halsen. Jäkligt obehagligt. Hur kan de sälja sånt skit!!!! Tillverkade en förhöjning liknande den du kan se RolfM har gjort.
    Fattar inte att det är så många som kör utan ruta. Hur klarar de ett långtidsregn???

  4. #34
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Testat Givi? Har kört två hojar (scootrar) med Givirutor. Kändes bra.

    Dels en TMax en kortare sväng där Givis ruta uppleves som bättre än originalrutan från Yamaha. (Inte så svårt, originalrutan ger både turbulens och oväsen.)

    Dels rutan på den sccoter jag kör nu (Aprilia Sportcity). Det är tyst och fint och ganska så dragfritt bakom rutan. Känns som att de (Givi) har lyckats med luftströmmarna.

    Men allt är individuellt - olika cyklar tar luften olika. Vi som kör är olika långa, sitter olika långt fram/bak. Osv.

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Kan mycket väl bli en ruta från Givi, men först skall jag testa om det går att höja min ruta.
    Man riskerar ju ingen förmögenhet.
    Såg ett tips tidigare, där tipsaren föreslog en att köpa en hög ruta, från början det är alltid lättare och snyggare att kapa, än att förlänga.

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Per Lindström Visa inlägg
    Kan mycket väl bli en ruta från Givi, men först skall jag testa om det går att höja min ruta.
    Man riskerar ju ingen förmögenhet.
    Såg ett tips tidigare, där tipsaren föreslog en att köpa en hög ruta, från början det är alltid lättare och snyggare att kapa, än att förlänga.
    Problemet med turbulens är inte att utforma en ruta, utan det är ju kravet från förarnas sida att det skall vara snyggt.
    Idiotiskt egentligen, om inte rutan skyddar då man kör i halvstorm och ösregn.

  7. #37
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Problemet med turbulens är inte att utforma en ruta, utan det är ju kravet från förarnas sida att det skall vara snyggt.
    Idiotiskt egentligen, om inte rutan skyddar då man kör i halvstorm och ösregn.
    Absolut! blivit lite för gammal för att bry mig så mycket om sådant längre, har till och med monterat en topbox eftersom det är så himla praktiskt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •