Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 37

Ämne: Aerodynamik

  1. #1
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    Aerodynamik

    Tjäna alla Hojendiggare,
    Idag tänkte jag prata om vindskydd.
    Det är som så att jag har ändrat om hojen från en vanlig F till en F2 – Dvs monterat en fet Hondalinekåpa.(App app app! Inte tracka mig nu för bara för att du tycker den förfular hela hojen, som annars är så snygg så snygg..Den är fetgrym nu ju!)

    I alla fall – När ovan nämnda kåpa skapades av ingenjörerna på Hondas R&D, så fokuserade dom väldigt lite på framtiden och andra marknader än Japan. Med andra ord, ingenjörerna tänkte inte på att Janne 1,90 i Sverige skulle köra med denna kåpa 31 år efter att den kom ut på marknaden  (källa: okänd)

    Men när nu Janne valt att göra detta så tycker han att det känns skitfräckt att gömma sig bakom denna kåpa – och ben och bröst (alltså bröstet, inte man-boobsen) skyddas synnerligen effektivt.

    MEN! (nu kommer det)
    Vindrutan skickar ju upp all vind rätt i fejset på mig och skapar ett fantastiskt vindbrus i hjälmen (hör ju knappt vad jag tänker i 70+) och så vill jag inte ha det – så jag skall hem å designa en extrabit acrylplast som jag fäster i befintlig vindavisare i förhoppning om att jag skall lyfta vinden ovanför hjälmen.

    Jag antar att det inte är så enkelt som att jag bara förlänger ”glaset” så att jag får det i ”pannhöjd” eller?

    Är det någon som har någon erfarenhet av aerodynamic eller egen erfarenhet som kan hjälpa mig med var i höjd den extrabiten plast bör vara för att jag skall komma under lufströmmen istället för mitt i?

    Infernaliskt tacksam för hjälp!

    / Janne

  2. #2
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Fota utav helvete när du gör din bit och lägg upp här för jag är väldigt intresserad. Fanns en ruta på min hoj när jag köpte den, den ligger i ett hörn i garaget för jag höll på att få tinnitus.
    /Erik

  3. #3
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    Aerodynamik

    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Fota utav helvete när du gör din bit och lägg upp här för jag är väldigt intresserad. Fanns en ruta på min hoj när jag köpte den, den ligger i ett hörn i garaget för jag höll på att få tinnitus.
    Skall bli

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Tjäna alla Hojendiggare,
    Idag tänkte jag prata om vindskydd.
    Det är som så att jag har ändrat om hojen från en vanlig F till en F2 – Dvs monterat en fet Hondalinekåpa.(App app app! Inte tracka mig nu för bara för att du tycker den förfular hela hojen, som annars är så snygg så snygg..Den är fetgrym nu ju!)

    I alla fall – När ovan nämnda kåpa skapades av ingenjörerna på Hondas R&D, så fokuserade dom väldigt lite på framtiden och andra marknader än Japan. Med andra ord, ingenjörerna tänkte inte på att Janne 1,90 i Sverige skulle köra med denna kåpa 31 år efter att den kom ut på marknaden  (källa: okänd)

    Men när nu Janne valt att göra detta så tycker han att det känns skitfräckt att gömma sig bakom denna kåpa – och ben och bröst (alltså bröstet, inte man-boobsen) skyddas synnerligen effektivt.

    MEN! (nu kommer det)
    Vindrutan skickar ju upp all vind rätt i fejset på mig och skapar ett fantastiskt vindbrus i hjälmen (hör ju knappt vad jag tänker i 70+) och så vill jag inte ha det – så jag skall hem å designa en extrabit acrylplast som jag fäster i befintlig vindavisare i förhoppning om att jag skall lyfta vinden ovanför hjälmen.

    Jag antar att det inte är så enkelt som att jag bara förlänger ”glaset” så att jag får det i ”pannhöjd” eller?

    Är det någon som har någon erfarenhet av aerodynamic eller egen erfarenhet som kan hjälpa mig med var i höjd den extrabiten plast bör vara för att jag skall komma under lufströmmen istället för mitt i?

    Infernaliskt tacksam för hjälp!

    / Janne
    Kan kanske inte så mycket om vetenskapen aerodynamik utan går bara på resultatet. Exivs min Transalp med orginalrutan på var rena mardrömmen. Fick då luften i bröstet. Köpte en MRAruta och luftströmmen flyttades upp till halsen. Lånade då frugans bakugn och formade till en Lexanbit som jag fäste på orginalrutan. Nu går luften ovanför hjälmen. Man får prova sig fram då det inte finns grejer som passar. Kan köra i 100 utan besvär med visiret uppfält. Skall dock höja den ett par cm i vinter då jag gör en ny lite högre.
    Det svåraste är nog att få lagom temperatur när man skall böja till rutan och tekniken att göra det hela rätt. några grader för varmt, så blir det blåsor i plasten och lite för kallt är den svår att forma.
    det är bara att prova. 4mm tjock Lexan finns hos glasmästaren. Annat namn är Makrolon. Använd inte plexiglas, för de spricker lätt.

  5. #5
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Kan kanske inte så mycket om vetenskapen aerodynamik utan går bara på resultatet. Exivs min Transalp med orginalrutan på var rena mardrömmen. Fick då luften i bröstet. Köpte en MRAruta och luftströmmen flyttades upp till halsen. Lånade då frugans bakugn och formade till en Lexanbit som jag fäste på orginalrutan. Nu går luften ovanför hjälmen. Man får prova sig fram då det inte finns grejer som passar. Kan köra i 100 utan besvär med visiret uppfält. Skall dock höja den ett par cm i vinter då jag gör en ny lite högre.
    Det svåraste är nog att få lagom temperatur när man skall böja till rutan och tekniken att göra det hela rätt. några grader för varmt, så blir det blåsor i plasten och lite för kallt är den svår att forma.
    det är bara att prova. 4mm tjock Lexan finns hos glasmästaren. Annat namn är Makrolon. Använd inte plexiglas, för de spricker lätt.
    Tack för dom fina tipsen Olle.
    När du höjde din ruta så att du får luften ovanför ditt huvud - om du sitter på hojen och tittar framåt, hur högt går "glaset" då? ungefär?

  6. #6
    Ankan1
    Gäst
    Kåpan blir säker bra så länge det inte ser ut så här ...



    Vidare så finns det små fina vindspoilers i glas / plast som kan monteras i ovankant på de flesta fasta kåpor och på så vis leder bort tröttande luftströmmar.

    Är det möjligtvis nedanstående F2 kåpa du syftar på !?.



    För då har du delvis en aningen högre kåpa än vad jag har på plastraketen.



    Däremot så får jag plats med benen bakom nedre kåpdelen även om man inte kan tro det genom att titta på bilden.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-09-02 klockan 17:08.

  7. #7
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    Aerodynamik

    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Kåpan blir säker bra så länge det inte ser ut så här ...

    Ja, det är precis min Bike! :-D

  8. #8
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Precis Ankan, det är Exakt den F2 kåpan jag har..håller på å testar lite med höjden just nu, men skall också testa att sätta på en "spoilerliknande" lösning..
    Blir ju en massa testande..det är kul! :-D

  9. #9
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    För då har du delvis en aningen högre kåpa än vad jag har på plastraketen.

    Var det där den du drog ut i skogen med? Synd att du körde sönder kameran, hade varit kul att se filmen.
    /Erik

  10. #10
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Om du inte vill förvandla köket/spisen/ugnen till en plastverkstad så finns det färdiga lösningar att köpa. Tex från MRA https://www.mrashop.de/erp/catalog/n...0%2C0%29&spr=D eller Aero-Trim http://shop.heroblobs.co.uk/products/aero-trim

    Jag har använt båda produkterna och de funkar som de skall. Exakt hur bra beror självklart på helheten för just din hoj - hojens befintliga kåpa/ruta, du själv och din längd osv. Kan kräva en del injustering. Dvs ställ in rutan, kör 1 km i 100 knyck. Justera vinkeln lite, kör 1 km igen, osv.

    Jag gjorde en "pappslöjdsvariant" för att prova ut innan jag inhandlade en sådan här spoiler. Jag tog ett gammalt hjälmvisir och fäste det med silvertape på min befintliga ruta. Testade lite olika vinklar och höjder för att försöka utröna om det blev bättre eller inte. Och eftersom jag tyckte mig märka att det faktiskt blev bättre då shoppade jag en spoiler (Aero-Trim) på nätet.

    Min MRA-flärp köpte jag bara rätt av. Tyckte att jag hade underlag att veta att det gav en viss effekt.

    EDIT: Olle Å, "Lånade då frugans bakugn"? Använder inte du ugnen när du lagar mat? Eller har du en egen?
    Senast redigerat av TMax500 den 2013-09-03 klockan 12:12.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •