Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 95 oktan

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Storstad på västkusten
    Inlägg
    2

    95 oktan

    Jag har en Yamaha XJ600 1984.

    Jag har alltid tankat 98 oktan (blyfri?). Igår var jag tvungen att tanka 95 oktan för att undvika soppatorsk. Macken hade in 98 oktan och då hade jag redan åkt från en annan mack - Statoil - som inte heller hade 98 oktan.
    Vad händer nu? Kan man förvänta sig haveri eller tar man bort ett antal 100 mil ur motorn?

    Per xj84

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Tror knappast du behöver oroa dig för haveri i vart fall. Har kört diverse hojar själv på både 95 och 98. I ett fall har jag varit med om att man t.o.m. har rekommenderat 95 över 98.

    Hur skadligt eller inte det är för motorn överlåter jag till mer kunniga forummedlemmar att svara på...

  3. #3
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    95 oktan

    Citat Ursprungligen postat av xj84 Visa inlägg
    Jag har en Yamaha XJ600 1984.

    Jag har alltid tankat 98 oktan (blyfri?). Igår var jag tvungen att tanka 95 oktan för att undvika soppatorsk. Macken hade in 98 oktan och då hade jag redan åkt från en annan mack - Statoil - som inte heller hade 98 oktan.
    Vad händer nu? Kan man förvänta sig haveri eller tar man bort ett antal 100 mil ur motorn?

    Per xj84
    Jag har för mig att min Yamaha 1100 Dragstar ska ha minst 92 oktan. Kan jag så väljer jag 98 för jag inbillar mig tt hojen blir piggare då men så är det nog inte. Men ofta finns inte 98 oktan så jag skulle uppskatta att 60 % av mina tankningar är med 95 oktan. Så jag tror du kan ta det lugnt - no worries

  4. #4
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Ingen fara.Gamla bilar går ju utmärkt på etanol 50/50 med bensin(sänker c-värdet vid bes)själv så tankar jag alltid min hoj med högsta oktanet macken erbjuder.Men märks ingen skillnad på 95 eller typ v-power

  5. #5
    Hondamannen
    Gäst
    Du behöver nog inte oroa dig. Manga hojar klarar av ganska sa lagt oktantal. Min klarar 91 oktan. Risken med att köra för lagt oktantal är att motorn kan börja spika. Manga moderna hojar, som bmw, kan själv anpassa motorn efter oktantalet.

  6. #6
    Jåke
    Gäst

    Sv: 95 oktan

    Japanska motorcyklar är gjorda för att köras på 95 sedan början på 80-talet eller tidigare. Ingen fara alltså, de har varit lika blyfria i många år så dina 98 har varken gjort till eller från förutom möjligen lite jämna gång på låga varv.

    Skickat från min LT25i med Tapatalk 4
    Senast redigerat av Jåke den 2013-08-26 klockan 07:42.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Storstad på västkusten
    Inlägg
    2
    Tack för alla lugnande svar. Ingen risk att klenoden pajar.

    Kör säkert!

    Per xj84

  8. #8
    Ankan1
    Gäst
    Annars brukar en nödskärm fällas upp på styret med texten, självutplåningssekvens ínleds pga 95 oktanig bensin,
    3, 2, 1 ... PLOPP.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Annars brukar en nödskärm fällas upp på styret med texten, självutplåningssekvens ínleds pga 95 oktanig bensin,
    3, 2, 1 ... PLOPP.
    Jag hatar när det händer...

Liknande ämnen

  1. 95 el 98 oktan
    Av Krokmark i forum Veteran
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2014-10-17, 23:36
  2. 95 oktan försvinner
    Av Nilsson i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-03-20, 12:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •