Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Back to Basic ... Back to the Jungle.

  1. #1
    Ankan1
    Gäst

    Back to Basic ... Back to the Jungle.

    Hur man kombinerar lite off road körning med en supersporthoj.

    http://www.sporthoj.com/blogg/?ankan1

    Ankan1 och plastraketen har länge funderat på hur bra denna Blackbird passar i skog och terräng så idag bestämde vi oss för att göra slag i saken och verkligen sätta ämnet på test.Tog mig upp till Vedema Hall där vi letade upp de jävligaste partierna med så gott som ingen väg eller väldigt dålig väg genom denna skog under någon mil.

    Allt gick bra ända fram till ett något lerigt och fuktig parti som var övermättat av regn mitt ute i ingenstans där vi vid ett parti på en gångstig kom fram till en bäck efter en brant nedförsbacke som någon lagt tre smala bräder över som en gångbro förmodligen.Fick omöjligt upp framhjulet på dessa smala bräder när jag upptäckte att bottendelen av kåpan förmodligen skulle slitas av.

    Hmmm, så där satt jag då och enda chansen var att försöka vända tillbaka vilket var lättare sagt än gjort när backen bakom mig hindrade en tillbakarullning samt denna bäck framför som satte stop för en vidare färd.Hoppade av hojen och genomblöt av svett och regn lyckades jag till sist baxa runt hojen i en kaskad av lera som sprutade på alla håll där de 1100 kubiken med sina landsvägsdäck som skenade loss förmodligen var en lustig syn för skogens alla djur.

    När jag väl lyckats vända på plastraketen så bar det av direkt upp för denna branta backe igen och över några förrädiska trädrötter som reste sig ur marken gick så till sist plastraketen och Ankan1 omkull mitt ute i denna skog.Mossan på denna kostig dämpade fallet betydligt men videokameran var tyvärr bortom all räddning där insidan nu låg utanpå och enbart hängde kvar i plastskalet med hjäp av några sladdar.Resten av hojen hade klarat sig utan blessyrer förmodligen mycket pga den låga farten samt att jag tog emot omkullkörningen med vänster ben.

    Efter detta haltade vi hem plastraketen och jag i ca tio mil rent indränkta i lera där jag undrar var de tänkte på macken när jag var inne och fyllde upp tanken på Blackbirden.Det var himla kul även om det förmodligen inte är något som jag lär göra om i det första taget där jag fick bevisat för mig själv och denna plasraket att det minsann gick att ta sig både fram och tillbaka genom skogen även utan terrängdäck samt utan förhöjd markfrigång så länge terrängen inte enbart bestod av sten.

    Plastraketen är nu avtvättad och sover i sitt lilla garage i lugnan ro och drömmer förmodligen en bra tid framöver om den dagen den var off road maskin ute bland skogens alla vilda djur och tog en snabbvila när den la sig ner på sidan i en övervuxen backe.Men fram ... det kom minsann både plastraketen och Ankan1 bakom styret.

    Så pga den trasiga videokameran som förstörde en roande film avslutar plastraketen och jag istället detta äventyr med Norrmannen Sjaak Lucassen på sin Yamaha R1 i terrängen runt världen.LOL.

    Kvack Fu / Ankan1.




  2. #2
    Snacka om att bryta tränden!
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Hoppas du fick mersmak av offroadvärlden. Lite extremt kanske att ge sig ut i spenaten med landsvägsdäck och plastraket. Eftersom vad jag fattat så är dessa hojar snälla under kanske 5000 varv. Lägg på en omgång endurodäck och prova en gång till.

  4. #4
    Ankan1
    Gäst
    Japp, det var faktiskt riktigt roligt om än för ett kortare ögonblick där jag fick bevisat för mig själv att den inte stannade direkt om den färdades på allt som inte var asfalterat.Frågan är bara vad damen med liten jycke och äldre dotter tänkte som var ute och gick på en grusad väg sidan om min skogskörning när jag kom fram på denna väg och hojen visade sig vara allt annat än en off road mc.Oavsett vilket så hälsade de artigt och tyckte förmodligen att allt säkert inte var som det skulle med den mc åkaren.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-08-31 klockan 14:55.

  5. #5
    Medlem LinusEs avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Skåne / Harlösa
    Inlägg
    185
    Oj,
    Körde min vfr på grus o någon enstaka fin stig men i gämförelse med hur enkelt o betydligt mycke roligare det är på africanen så förstår jag absolut inte varför man gör en resa på den på filmen med en sport hoj....
    Linus E
    -------------------
    Besök görna min äventyrssida där jag löpande läger upp
    mina förberedelser, resor stora som små o ideer kring de mesta...
    www.facebook.com/AdventureLinus

  6. #6
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    .Oavsett vilket så hälsade de artigt och tyckte förmodligen att allt säkert inte var som det skulle med den mc åkaren.

Liknande ämnen

  1. back in the old days :-)
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-12-24, 09:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •