Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Mekhjälp Savage 650

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    28

    Mekhjälp Savage 650

    Hej!

    Jag har tänkt fixa lite med min savage i höst

    Är det något speciellt man bör tänka på om man ska ta bort bakhjulet och bakfjädring för att istället sätta dit plattjärn så det blir en stelben?

    Jag har även problem med höga avgasknallar då jag tagit bort ljuddämparen, nån som vet hur man råder bot på det??

    Har också en slirande koppling när jag drar på, kan det va lamellerna och vågar man byta dessa själv? Jag har inte tummen mitt i handen men är rätt ny på motorcyklar!

    Tacksam för hjälp!

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Hej,

    Är inte på någotvis proffs här men kan svara utifrån vad jag själv tänkt i fall jag vart du.

    Att bygga om till stelbenare, ja jag hade nog kollat om det krävs en regbesiktning om du ska göra nått permanent... och skaffa en mjuk sadel

    Har du tagit bort ljuddämparna så krävs det förmodligen en förgasarjustering för att få luft/bränsle att stämma mot de nya förhållandena.

    Aldrig bytt lameller på en hoj jag heller.. Köp en Haynesbok, dom e guld!

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Trogfattad Visa inlägg
    Hej!

    Jag har tänkt fixa lite med min savage i höst

    Är det något speciellt man bör tänka på om man ska ta bort bakhjulet och bakfjädring för att istället sätta dit plattjärn så det blir en stelben?

    Jag har även problem med höga avgasknallar då jag tagit bort ljuddämparen, nån som vet hur man råder bot på det??

    Har också en slirande koppling när jag drar på, kan det va lamellerna och vågar man byta dessa själv? Jag har inte tummen mitt i handen men är rätt ny på motorcyklar!

    Tacksam för hjälp!
    Om du bara tänkt dig att åka kring på släta fina vägar kanske det funkar med en stelben. bör ju inte vara något problem att ersätta fjädrarna med plattjärn.
    Går du över en viss bullernivå, så får du avgasknallar.
    Vet inte hur det är på din hoj, våta eller torra lameller,men det kan bero på fel olja om den slirar. Om det är torrlameller, så kanske de går att justera.
    En del lamellpaket är ganska lätta att byta. Skaffa en riktig handbok, så får du svar på alla frågor.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Helt galet vad man kan hitta bra saker på nätet ibland.

    Låt mig presentera!

    Clymer´s SUZUKI LS650 SAVAGE ' 1986 - 2004 Servicemanual!

    Laddas hem som PDF (Zippad) genom följande länk:

    http://www.manualedereparatie.info/m...ratie.info.zip


    (Har testat själv och funkar att både packa upp och att läsa, krävs dock WinRAR eller liknande för att packa upp den)

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Slirande koppling kan bero på för "lyxig" olja, många biloljor innehåller en extra smörjande substans, som inte går bra ihop med våtskivskoppling som ju många mc har.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    28
    Okej! Tack för svar!

    Kör med en castrol olja nu, förslag på vad man kan hälla i istället och prova det innan man går på lamellerna?

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Tror nog att det smartaste är att mäta upp lamellpaketet innan du byter olja.

  8. #8
    Hondamannen
    Gäst
    Jaso klassad olja brukar fungera utmärkt.

  9. #9
    Hondamannen
    Gäst
    Om du skall mäta upp lammellpaketet sa maste du ända tappa ur oljan och ett lammellset brukar inte kosta mkt. Olja+lammellerna hamnar runt en tusing och jobbet klarar du själv om du nagorlunda händig.

  10. #10
    Jag har sett förändringar i slirandet när man laborerat mellan olika oljesorter, tex mellan Castrol och Motul 5100. Tex ER-5 kan lamellerna klibba ihop med Motuloljan och det löses med att byta till Castrol.
    Dom äldre ZX-9rna som hade problem med att kopplingen ville släppa när man låg på topfart. Kunde åtgärdas med Motul 5100.

    Nu är väl inte en Savage någon raket. Talar väl då att den är helt enkelt slut eller, att någon använt fel olja? Lamellerna är då ingrodda med det....

    Vill du testa med en annan olja, så rekommenderar jag då att du provar Motulen(bara eftersom det är den enda sort som jag noterat skillnad mellan)

    Byter du sen kopplingen ändå och låter hojen stå på sidostödet så brukar man kunna rädda det mesta av oljan. Använder du fantasin vad gäller luta hojen så behöver du inte ens fylla på.

Liknande ämnen

  1. Mekhjälp FJR1300 ABS Pump i/nära Stockholm
    Av Attila i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-06-20, 15:57
  2. Oljemängd i Savage -91
    Av Trogfattad i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-08, 21:16
  3. Sänkfjädrar Savage 650
    Av Trogfattad i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-17, 20:07
  4. Mekhjälp
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-15, 00:14
  5. Mekhjälp
    Av pentti01 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-15, 00:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •