Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: ta mc kort med LV-enduro

  1. #1

    ta mc kort med LV-enduro

    Hej, tänkte ta mc kort, kör enduro nu, tänkte att de måste vara extremt mycket lättare med en enduro hoj, lättare att smyga mellan koner osv.
    så min fråga är:
    räknas en lv reggad enduro som vanlig hoj? dvs inte en enduroreggad
    vad är det som behövs? blinkers? backspeglar?
    tänkte inte regga min, förstår att de är svårt, tänkte köpa en lv reggad, gäller bara till att den har allt, hastighetsmätare exempelvis lär ju behövas.

    men nån som vet vad som behövs för att kära vägverket ska godkänna den för att köra upp med osv?

    har sökt men inte hittat något svar.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Kalmar (fel sida av järnvägen)
    Inlägg
    73
    Spekulationer från en som inte läst på alla regler:
    1. Är den gatlegal? Då borde det inte vara något problem. Hur skiljer sig en vanlig MC från en som är enduroreggad?

    2. Klarar den kraven på vikt, effekt och slagvolym för den behörighet du tänker ta? Ska du ta A-kort utan begränsningar dvs. minst 600 cc och 40 kw?

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av sebben Visa inlägg
    Hej, tänkte ta mc kort, kör enduro nu, tänkte att de måste vara extremt mycket lättare med en enduro hoj, lättare att smyga mellan koner osv.
    så min fråga är:
    räknas en lv reggad enduro som vanlig hoj? dvs inte en enduroreggad
    vad är det som behövs? blinkers? backspeglar?
    tänkte inte regga min, förstår att de är svårt, tänkte köpa en lv reggad, gäller bara till att den har allt, hastighetsmätare exempelvis lär ju behövas.

    men nån som vet vad som behövs för att kära vägverket ska godkänna den för att köra upp med osv?

    har sökt men inte hittat något svar.
    Om jag minns rätt så får du bara köra en Enduroreggad hoj till och från tävling och träning. Inte övningsköra på allmän väg eller ens åka och handla korv med.
    Hojen måste dessutom vara trafikförsäkrad (naturligtvis) och för att få en trafikförsäkring för en e-reggad hoj måste, om jag förstått det rätt, man ha tävlingslicens hos svemo som måste medföras under färd.
    Så du kan nog glömma att ta kortet och köra upp med en e-reggad hoj. Men kolla upp hos trafikverket vad som gäller. Min kunskap har några år på nacken.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Om jag minns rätt så får du bara köra en Enduroreggad hoj till och från tävling och träning. Inte övningsköra på allmän väg eller ens åka och handla korv med.
    Hojen måste dessutom vara trafikförsäkrad (naturligtvis) och för att få en trafikförsäkring för en e-reggad hoj måste, om jag förstått det rätt, man ha tävlingslicens hos svemo som måste medföras under färd.
    Så du kan nog glömma att ta kortet och köra upp med en e-reggad hoj. Men kolla upp hos trafikverket vad som gäller. Min kunskap har några år på nacken.
    Ursäkta, läste din fråga lite slarvigt. En LV reggad endurohoj är ju en lv reggad mc som får föras på samma villkor som andra mc. Kan dock bli svårt att lv regga en enduro med tanke på krav på avgasrening och allt annat som behövs. Det räcker nog inte att försöka besiktiga om en e-reggad hoj om man inte gör ganska omfattande ändringar på den.

    Billigast och enklast är nog att köpa en smidigare lv hoj.

  5. #5
    Medlem Peos avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    79
    Ktm,s endurohojar är lv reggade sedan 2003.

    Problemet är att dom är reggade med 11 kw.

  6. #6
    Tack för svaren

    blir ju a2 kort jag tar då eftersom jag hade oturen att va 22 nu när dom ändrade så en ktm på 11kw är ju lite lite

    får väl kolla upp vad de finns för hojjar o ringa o snacka med vv, behöver en ny endurohoj vickesom nämligen, så man skulle ju kunna köpa en 250-400 strypt o sen plocka strypningen efter kortet bara

    eller så blir det väl att köpa en två hojjar, ska ju ändå bli en landsväg på sikt, men ville tänka på kortet först, plus simpelhetet med en lätt crosshoj vid uppkörning istället för en fet touring/sport som jag ens aldrig testat på att kör

    får väl bli nån supermotard hojj i 35kw klassen kanske

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Ska tilläggas att manöverproven faktiskt inte är speciellt svåra med en "normal" landsvägshoj.

Liknande ämnen

  1. Enduro!!
    Av Gurrag i forum Offroad
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-01-22, 21:40
  2. Enduro Husqvarna WR 250 - 2000
    Av HQ_27 i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-19, 08:42
  3. Regler för enduro reggad hoj
    Av Johan T i forum Offroad
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-10-24, 14:48
  4. eco enduro
    Av turbo i forum Offroad
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-26, 20:19
  5. Enduro/cross på vintern
    Av pewa i forum Offroad
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 21:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •