Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 24

Ämne: Med livet som insats

  1. #11
    Medlem LinusEs avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Skåne / Harlösa
    Inlägg
    185
    precis de där jag mrnar.
    dåraktigheter händer och om man då träffar på en dåre så hjälp istället för att bli förbanad.

    blev ju en jäkla moraltråd men de fins alltid två sidorav ett mynt
    Linus E
    -------------------
    Besök görna min äventyrssida där jag löpande läger upp
    mina förberedelser, resor stora som små o ideer kring de mesta...
    www.facebook.com/AdventureLinus

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av LinusE Visa inlägg
    seriöst.
    om du är 3 mil hemeifrån och din fru ringer o säger att din dotter är livlös
    och att ambulans är påväg. eller dnarare skriker o är i chocktillstånd
    då tänker du "nä jag får körs försiktigt hem så inget händer"
    har du ens egna barn ?
    varit med om något liknande ?

    tror desutom att om du bara använd huvet lite mer
    så inser du rätt fort vad jag menar med mitt föra inlägg.
    Folk har olika skäl att köra som idioter. Mer eller mindre förståeliga. Men när olyckan är framme spelar det ingen roll varför.
    Kvinnan som körde av vägen och dog ensam på en åker utanför Vallentuna imorse kanske också hade bråttom till sjukhuset.

    Vi reagerar alla olika på stress; vissa blir irrationella och riskerar att göra saker värre och andra handlar lugnt och rationellt.
    Senast redigerat av FCM den 2013-08-24 klockan 18:27.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    84
    [QUOTE=klaus;82867]det finns gått om idioter i trafiken,om du hetsar upp dig varje gång du träffar en så har du stor chans att inte bli långlivad om du kör mc. Dom flesta bilister har aldrig kört hoj så dom fattar inte. Försök ha en förlåtande attityd och behåll lugnet så gott det går, då mår du mycket bättre själv när du kör. Hade du släppt förbi idioten på din insida med lite bromsning så hade du kanske inte hamnat på mötande fil och då hade han varit väck. Det går inte lära trafikvett till bilister när man kör hoj och händer det nåt så förlorar man alltid. Rent allmänt kan jag säga att glädje sprider sig,om man kan vara snäll och glädja en annan i trafiken så blir även han på gott humör och troligen lite trevligare, samma sak åt andra hållet,visar du finger så inte blir motparten trevlig på ett bra tag.
    Tack o lov så klarade du dig denna gång,ta lärdom o försök inte utsätta dig i sådana situationer.
    Lycka till i trafiken

    Hej! Du har helt rätt ingen tvekan om det,,det jag gjorde var fel jag la mig på hans nivå och skäms över det men när adrenalinet tar över är det svårt att tänka rationellt. Har kört hoj i 3 år har mycket kvar att lära, men har varit yrkeschaufför i över 20 år och aldrig upplevt något mer skrämmande.

  4. #14
    Det finns grader i helvetet. Även om det kan sluta lika illa så tycker i alla fall jag att det är en djävla skillnad på att ligga för nära eller göra en missbedömning och att medvetet försöka knäppa någon på insidan.

  5. #15
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Jag har via den hårda/tråkiga/dyra vägen, fått lära mig att lägga band på mig själv och ta det lugnt i div. trafiksituationer,,, bäst så

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    84
    Orka....

    Dårar fins de gått om o ALLA har någon gång gjort galenheter...
    Anledning till att han körde fort o var tvungen o köra om har du inte häller vetskap om.

    Sluta hindra folk som har brotom istället....

    Min ena dotter hade feberkramp när hon var liten o ambulans påväg hem medans jag befan mig 3 mil hemmeifrn o kan säga den turen hem var de nog många som var förbannade men oxå helt ovetande om anledning till min galenskap...

    Linus E. Vad fan menar du? hindra folk som har bråttom i mitt fall så kunde han lätt köra om mig,, istället väljer han att kyssa min reg skylt,, ska jag då lägga mig på vägrenen och då utan chans att komma undan, alternativet är ju diket man vet ju inte om föraren är påverkad men det vet ju du !! vad skulle du välja ?
    Senast redigerat av Hornet den 2013-08-24 klockan 23:20.

  7. #17
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    jag har varit yrkeschaufför över 35 år och sett det mesta i Stockholmstrafiken.
    När man kör hoj så räknar motparten att dom är större (även om jag har en hoj modell stor) alltså bryr dom(idioterna) sig inte så värst om oss. Brukar hända en allvarligt farlig situation per sesong med hojen, tyvärr får man leva med det, men tänker inte sluta åka hoj för det.
    Häng nu inte upp på detta eländiga händelse, det är fortfarande fina dagar - ut och åk hoj och njut av det fina, vinkar åt dig om vi möts på vägarna.

  8. #18
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Med livet som insats

    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Jag har via den hårda/tråkiga/dyra vägen, fått lära mig att lägga band på mig själv och ta det lugnt i div. trafiksituationer,,, bäst så
    Samma här, jag körde vansinnigt fort klockan 04.00 på Vasagatan i Sthlm och höll på att köra ihjäl en person på övergångsstället som jag inte hann se pga hastigheten och missade med bara centimeter. Jag var 25 år och fick mig jordens läxa och förstår sedan dess att hastighet faktiskt dödar, vare sig vi vill eller inte och oavsett vilka förklaringar vi kommer med.

    Jag vill tillägga att jag var helt nykter, jag var bara ung, omogen och tanklös. Trösten är att jag lärde mig läxan och att mannen inte skadades eller dog.

  9. #19
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Samma här, jag körde vansinnigt fort klockan 04.00 på Vasagatan i Sthlm och höll på att köra ihjäl en person på övergångsstället som jag inte hann se pga hastigheten och missade med bara centimeter. Jag var 25 år och fick mig jordens läxa och förstår sedan dess att hastighet faktiskt dödar, vare sig vi vill eller inte och oavsett vilka förklaringar vi kommer med.

    Jag vill tillägga att jag var helt nykter, jag var bara ung, omogen och tanklös. Trösten är att jag lärde mig läxan och att mannen inte skadades eller dog.
    Puh! Turmvi lär oss av våra misstag, och självklart att det gick vägen den gången..

  10. #20
    Medlem freddemannens avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    177
    Citat Ursprungligen postat av Hornet Visa inlägg
    Orka....
    Linus E. Vad fan menar du? hindra folk som har bråttom i mitt fall så kunde han lätt köra om mig,, istället väljer han att kyssa min reg skylt,, ska jag då lägga mig på vägrenen och då utan chans att komma undan, alternativet är ju diket man vet ju inte om föraren är påverkad men det vet ju du !! vad skulle du välja ?
    Var skulle han kört om? Citerar ditt första inlägg i tråden
    "vägen är bred och svänger åt vänster det är heldraget det finns en vägren, jag ser då en bil som närmar sig snabbt bakom mig."

    Bred väg med vägren känns som 90 väg men det kvittar egentligen.
    Du ligger i 85, du ser att det kommer en som kör betydligt snabbare än dig det är heldraget och dessutom möte skriver du, här väljer du att inte flytta dig, vad förväntar du dig då för beteende?
    Nej man är inte skyldig att flytta sig men det kostar inget extra och att ligga kvar ivägen framför allt med hoj känns ju inte som det optimala beslutet...
    Om föraren nu skulle vara drogpåverkad känns det ju som ett ännu sämre alternativ att ligga kvar ivägen, men vad vet jag.

    Och som Linus E och Ankan1 skriver du har ju ingen aning om anledningen till den andra förarens tempo.

    FCM Har man inte fått ett samtal där ens barn eller hustru eller vad det kan vara är riktigt dåligt så ska man inte yttra sig om vilket tempo man håller i det läget.
    Hur får du det till ingen skillnad i tid om man ligger och puttrar i ledet i 85 eller åker fullt...
    Prova så ska du se vilken skillnad det gör, krydda gärna med döende fru eller livlöst barn som lite motivator.

Liknande ämnen

  1. Njuta av livet
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-05-03, 21:22
  2. Livet är härligt.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-01, 23:37
  3. insats avgasrör
    Av gizmo i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-05, 19:59
  4. Ljuddämpare-insats för minskat ljud?
    Av Figurehead i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-12-08, 17:14
  5. Skratta förlänger livet
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 18:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •