Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Mc och vägfärja

  1. #1
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    Mc och vägfärja

    Jag har letat efter info beträffande regler för mc när man skall köra på/ av vägfärja med mc.
    En del säger si andra säger så, så jag skickade ett brev till trafikverket som hänvisade mig till transportstyrelsen.
    Svaret jag fick var:

    Fråga: Hej!
    Jag har letat efter information om vilka regler som gäller när jag medelst mc skall köra på en vägfärja.
    Dessvärre har jag inte hittat något och det skulle kännas bra att veta, för att göra rätt.
    Tex är det förtur för mc?
    Skall mc placeras längst fram där inget annat framgår Osv.

    Finns det ett reglemente för just detta?

    Svar: Hej.

    det finns inget reglemente för detta i Transportstyrelsens regelverk. Däremot kan väghållaren som äger/ansvarar för färjetrafiken ha vissa regler för vad som ska gälla. Kolla med Trafikverket som ansvarar för en stor del av färjetrafiken i Sverige.

    Det blir så bra och förtroendeingivande när dom hänvisar till varann?

    Så, nu vet vi i alla fall hur man kör på/av färjor… eller kanske inte…

  2. #2
    Bruka det inte finnas "nån som styr upp del hela" på färjan - iaf när det är mycket trafik..?

  3. #3
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Vid större färjeresor har dom i biljettförsäljningen eller markpersonalen hänvisat till rätt ställe och då har det oftast blivit att man får köra på först.
    Här i Sverige när man har åkt de mindre "vägfärjorna" så har jag tidigare kört förbi bilarna och ställt mig först men numera kör jag med sidovagn och står snällt i kön efter bilarna men på de större båtarna kommer jag fortfarande i kö nr 1.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  4. #4
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Vid dom tillfällen jag kört färja så har jag kört i förturskön, och snällt blivit framviskad av däckskarlen, men jag tycker det ändå är beklämmande att det inte är med i reglementet.
    Hade ju varit skönt att hänvisa till om någon läskig bilist får för sig att slå bakut.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Vid dom tillfällen jag kört färja så har jag kört i förturskön, och snällt blivit framviskad av däckskarlen, men jag tycker det ändå är beklämmande att det inte är med i reglementet.
    Det kan ju också vara så att färjorna ser olika ut och därmed ska lastas på olika sätt...
    Ove

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    8
    Åkte färja för första gången för någon dag sedan. På den finns det en avsedd plats för motorcyklar. Både längst fram och längst bak. Antar att man oftast hamnar längst fram. Vi hamnade dock längst bak då vi kom mot slutet av lastningen.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Jag har letat efter info beträffande regler för mc när man skall köra på/ av vägfärja med mc.
    En del säger si andra säger så, så jag skickade ett brev till trafikverket som hänvisade mig till transportstyrelsen.
    Svaret jag fick var:

    Fråga: Hej!
    Jag har letat efter information om vilka regler som gäller när jag medelst mc skall köra på en vägfärja.
    Dessvärre har jag inte hittat något och det skulle kännas bra att veta, för att göra rätt.
    Tex är det förtur för mc?
    Skall mc placeras längst fram där inget annat framgår Osv.

    Finns det ett reglemente för just detta?

    Svar: Hej.

    det finns inget reglemente för detta i Transportstyrelsens regelverk. Däremot kan väghållaren som äger/ansvarar för färjetrafiken ha vissa regler för vad som ska gälla. Kolla med Trafikverket som ansvarar för en stor del av färjetrafiken i Sverige.

    Det blir så bra och förtroendeingivande när dom hänvisar till varann?

    Så, nu vet vi i alla fall hur man kör på/av färjor… eller kanske inte…
    Det är skepparen som bestämmer precis som sjöbefäl gör på alla fartyg. Finns det ingen anvisning av personal eller i skrift då man kör ombord på färjan så är det bara att köra ombord. Jag har då aldrig hört att fordons placering på en färja skulle vara reglerad i trafiklagstiftningen utan det beror mer på andra förhållanden som kan skifta som t.ex typ av last, väder osv.

  8. #8
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Åker relativt ofta landsvägsfärjor och har alltid åkt förbi bilarna och ställt mig först i kön. Eftersom MC-platserna oftast är längst fram på färjan är det naturligt att vi ska köra på först.

    Har under alla år aldrig upplevt några problem med bilister.
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #9
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    Mc och vägfärja

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Åker relativt ofta landsvägsfärjor och har alltid åkt förbi bilarna och ställt mig först i kön. Eftersom MC-platserna oftast är längst fram på färjan är det naturligt att vi ska köra på först.

    Har under alla år aldrig upplevt några problem med bilister.
    Tack Mats! Bra input.

  10. #10
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Här har du en tråd med 113 svar, varav ung. hälften är vettiga. Om du orkar läsa...

    http://www.sporthoj.com/forum/showth...-utsk%E4llning
    /Erik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •