Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 47

Ämne: nya hojar(livslängd)

  1. #21
    Hondamannen
    Gäst
    Det är inte ventilerna eller kamkedjan....det som denna mekaniker gissar pa är kedjan till oljepumpen...startkopplingen

  2. #22
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    En kedja till en oljepump borde ju hålla längre kan man tycka... startkopplingen?

    /Freddo

  3. #23
    Hondamannen
    Gäst
    möjligt...jag har faktiskt inte kollat om det finns ngn schema över detta pa nätet...Vad finns det för delar i en startkoppling som kan börja lata?

  4. #24
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Jag undrar mest vad en startkoppling är?

    /Freddo

  5. #25
    Hondamannen
    Gäst
    jag med :-)

  6. #26
    Startkoppling(starter clutch)

    Dom måste väl mena denna då. Inte för att jag vet hur den påverkar ett oljud i samband med att den är igång, men.....

    nr 3 o 4 är väl då själva kopplingsenheterna. Sitter väl då på höger sida på dom flesta hojarna.....



    Kedjan till oljepumpen låter ju också lite långsökt.

    Båda dessa grejjor sitter ju troligen på höger sida nära varann och även då vidd kopplingen.

    Nu vet vi ju inte vad det är för ljud du/ni hör men....förändras den nåt med kopplingen intryckt, eller är ljuden lika oavsett varv/koppling in/ut osv....?
    Senast redigerat av V Saarela den 2013-08-29 klockan 06:15.

  7. #27
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Vad är skillnaden på en startkoppling och den vanliga kopplingen och vad fyller den första för funktion?

    /Freddo

  8. #28
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Vad är skillnaden på en startkoppling och den vanliga kopplingen och vad fyller den första för funktion?

    /Freddo
    Startkopplingen agerar enbart med startmotorn.
    När du trycker på startknappen, snurrar startmotorn, och kuggar i startkopplingen som sitter på vevaxeln, varpå motorn roterar.
    När motorn sedan startat, och du släpper startknappen (olika på modeller, och MY) släpper startmotorn taget om drevet som snurrar motorn.

  9. #29
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Startkopplingen agerar enbart med startmotorn.
    När du trycker på startknappen, snurrar startmotorn, och kuggar i startkopplingen som sitter på vevaxeln, varpå motorn roterar.
    När motorn sedan startat, och du släpper startknappen (olika på modeller, och MY) släpper startmotorn taget om drevet som snurrar motorn.

  10. #30
    Hondamannen
    Gäst
    Det är inte kopplingkorgen om det är det som du tänker pa. Ljudet kommer dock fran höger sida. Det later som en metalstang som gar upp och ner tycker jag. Nu hämtas hoj pa lördag och lämnas in till honda.

    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Startkoppling(starter clutch)

    Dom måste väl mena denna då. Inte för att jag vet hur den påverkar ett oljud i samband med att den är igång, men.....

    nr 3 o 4 är väl då själva kopplingsenheterna. Sitter väl då på höger sida på dom flesta hojarna.....



    Kedjan till oljepumpen låter ju också lite långsökt.

    Båda dessa grejjor sitter ju troligen på höger sida nära varann och även då vidd kopplingen.

    Nu vet vi ju inte vad det är för ljud du/ni hör men....förändras den nåt med kopplingen intryckt, eller är ljuden lika oavsett varv/koppling in/ut osv....?

Liknande ämnen

  1. Tips på hojar.
    Av dhenniz i forum Touring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-09-01, 21:16
  2. Livslängd på ditt batteri?
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-07-04, 06:48
  3. Hjälmfråga (livslängd)
    Av Mange i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2012-04-14, 01:16
  4. Bensin livslängd
    Av Nina i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 07:22
  5. Äga flera hojar?
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 16:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •