Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Köra året om - Honda CB400N -81

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    8

    Köra året om - Honda CB400N -81

    Jag tänkte mig att jag skulle köra året runt till och från jobb/skola.

    Frågan är om det är möjligt med en Honda CB400N från 1981.


    Vet inte heller om det går att hitta vinterdäck till den. Hade lite svårt att hitta på internet. Men innan jag lägger ner allt för mycket tid på letande tänkte jag kolla om det ens är möjligt.

    Så, vad säger ni?

    Om inte, vad skulle ni rekommendera för hoj under 10.000:-?

    Tack på förhand.

  2. #2
    Medlem LinusEs avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Skåne / Harlösa
    Inlägg
    185
    Året runt hoj skulle jag nog satsa på en xtz eller liknande.
    Finns på blocket för runt 15 så borde gå o få ner runt 10
    Linus E
    -------------------
    Besök görna min äventyrssida där jag löpande läger upp
    mina förberedelser, resor stora som små o ideer kring de mesta...
    www.facebook.com/AdventureLinus

  3. #3
    Ankan1
    Gäst
    Beror ju mycket på hur du ska köra dagligen och på vilka sträckor.Ska du färdas i normal fart på det allmänna landsvägsnätet t ex en tidig Februari morgon med snö eller kraftig isgata på två hjul så lär ju varje runda bli spännande på en CB400N.Oavsett vilket så lär du behöva ett par riktiga däck för vinterbruk på hojen.Vidare behöver hojen en kraftig översyn för att klara ex 20 minus och snöfall för att sedan ta dig fram och tillbaka utan problem.

    Hade nog tittat efter en lämplig offroad hoj, satt bra däck på den, värmehandtag, mm samt rustat upp den för för övrigt för denna dagliga vinterkörning samt skaffat en riktig fodrad mc overall.Men allt detta för 10 000:- lär bli tufft.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-08-22 klockan 14:06.

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Hade nog tittat efter en lämplig offroad hoj, satt bra däck på den, värmehandtag, mm samt rustat upp den för för övrigt för denna dagliga vinterkörning samt skaffat en riktig fodrad mc overall.Men allt detta för 10 000:- lär bli tufft.
    Kan bara instämma!
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Medlem Silverados avatar
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    25
    Var i landet kör du? Det är ju (generellt) vissa skillnader i temperaturer och underlag mellan norr och söder.
    Buddårarna kör ju året runt så visst går det. De jag har sett kör Yamaha XT660 här i byn, tror jag. Plöjde själv runt hela förra vintern med 50cc scooter skodd med dubbfria vinterdäck i Stockholm. Lärorikt, kul och stundtals farligt. Hur det är med tyngre båge vet jag inte. Än.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av martypatches Visa inlägg
    Jag tänkte mig att jag skulle köra året runt till och från jobb/skola.

    Frågan är om det är möjligt med en Honda CB400N från 1981.


    Vet inte heller om det går att hitta vinterdäck till den. Hade lite svårt att hitta på internet. Men innan jag lägger ner allt för mycket tid på letande tänkte jag kolla om det ens är möjligt.

    Så, vad säger ni?

    Om inte, vad skulle ni rekommendera för hoj under 10.000:-?

    Tack på förhand.
    Jag har ju kört på vintern i många år i jobbpendling. Hade några år en Honda Dominjator, utrustad med dubbade crossdäck, senare Honda Transalp. Beroende var du bor och vilken typ av vägar du kör, får man anpassa dubbningen lite efter det.
    Har man stor körvana, så går det ju att köra med de flesta hojar. En lite lättare hoj, typ offroad väger väl 160-180 kg är nog att föredra.
    Finns väl en del grejer man kan utrusta hojen med. En hög vindruta, ordentliga handtagskydd (ej musöron) handtagsvärmare, motorskyddsbågar, handtagsmuffar skyddar mot kylan, ett fårskinn att lägga på dynan. Ett ciguttag som man kan ha en cetecladdare ikopplad i på natten.
    Sedan kan man ju ha olika synpunkter på den personliga utrustningen.

  7. #7
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Jag kör också hela året och tänkte föreslå de saker som OLLE Å gjorde i ovanstående inlägg.

    Jag kör med lastbilsdubb i mittpartiet av däcken och endurodubb på kanterna och har en kompis som dubbar åt mig fd dubbex.se, han har lagt ner men dubbar ändå enstaka uppsättningar om man ber snällt.
    Denna dubb gäller på TKC 80 och skånsk vinter, ska man köra i packad snö och mer is så gäller endurodubb och t ex cheng chin eller annat endurodäck. Budhojarna kör på Cheng Chin och lastbilsdubb.

    Fartvinden är din största fiende och ska du bara pendla så hade jag även satsat på en värmeväst och när du tittar på kläder så är det skotergrejor som gäller, de är gjorda för sträng kyla. Hel overall är bäst på hoj så slipper du drag i midjan.

    HJC har hjälm med eluppvärmt visir till snöskoter och kolla med Karlssonhjälm. (?)

    Fötterna fixar du genom att lägga ner lösa värmeelement i skorna och kopplar sedan till 12 volt via relä.
    Värmehandtag, fotvärme och västen klarar de flesta batterier utan problem.

    Hojen behandlar du med 5-56 eller WD40 varannan dag överallt och in i vajrar etc, det står på burken, rostlöser, driver ut fukt och smörjer.

    Kör man varje dag så är batteriet inget problem men kylan förkortar dock livslängden på det med hälften.
    Bilar och skotrar får problem vid kallstarter under -35 och det samma gäller hojar.
    Det finns faktiskt motorvärmare till hojmotorer vilket är samma som man köper till snöskoter, kostar ca 2000:- om man vill lägga de pengarna men snittar det bara -15-20 grader så är det överkurs.

    Och JA jag har bott många år i Norrland, Skåning till trots.
    Senast redigerat av Månne den 2013-08-22 klockan 18:54.
    Never ever look back you're not going in that direction!

  8. #8
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Och jo hojen du har funkar alldeles utmärkt i mitt tycke, sätt bara på ett högre styre eller styrhöjare för bättre kontroll så är saken biff.
    Never ever look back you're not going in that direction!

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    8
    Tack för alla svar!

    Om jag hittar däck till min ska jag nog ge mig på ett försök. Men ska hålla utkik efter något åt offroad-hållet.

    Trodde jag skrev var jag bor men verkade ha missat det. Det är Stockholm det gäller, så det är ju ingen monstervinter jag måste brottas med. Och dom dagarna det kaosar kan jag alltid ta tunnelbana eller bil.

    Någon som har tips på var man kan få tag på vinterdäck? (Nu var det latheten i mig som ställde frågan istället för att googla. Vilket jag dock ändå kommer att göra)

    Apropå körskills så har jag nyligen tagit körkort. Så jag är grön på mc. Dock har jag flängt moped i flera år även om det aldrig blivit under de kallaste månaderna.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    8
    Månne
    Förresten. Jag är rätt vilsen vad gäller däck. Har kollat runt lite nu och det finns ju lite. Dock inte så mycket vinterdäck.
    Men tror du TKC 80 fungerar på en Honda CB400N om dimensionerna stämmer?

Liknande ämnen

  1. Tips inför el-strippning, CB400N
    Av HaraldE i forum Touring
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-08-09, 19:53
  2. Nervös, klarar jag det detta året?
    Av Mohlin i forum MC-kort
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 09:49
  3. 20% kör året runt
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-10-16, 08:24
  4. Din första tur på året?
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-04, 23:37
  5. Sista turen för året?
    Av PatrikAdolfsson i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-10-13, 09:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •