Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Köra året om - Honda CB400N -81

  1. #11
    Medlem Silverados avatar
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    25
    Kolla in Saarelas sida för inspiration om vinterkörning. http://www.saarela.se/vinterkorning.html
    Stålmannen himself har bl.a. vinterkonverterat en CBR600

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Funderat lite och kommit fram till att i Stockolmsterrängen skulle jag nog eg. föredra cb;n. Lågt och behändigt att nå ner med dubbade skor när man kliver av och på eller stannar vid trafikljus o.s.v. Kraschbåge är inte fel för alltid blir det väl någon liten vurpa ibland.

    Annars är jag av den åsikten att offroadstuket är bäst!
    Ove

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    8
    Kolla in Saarelas sida för inspiration om vinterkörning. http://www.saarela.se/vinterkorning.html
    Stålmannen himself har bl.a. vinterkonverterat en CBR600
    Sprang på den för några månader sen. Men nu hade jag glömt bort den. Tack. Ska kolla.

    Ove
    Ah, då ska jag nog ge det ett försök på CBn. Kraschbåge satt redan på när jag köpte den. Så det är bra!

    Mailade Dexon och dom erbjöd offroaddäck med bildubb. Antar att det borde fungera. Sen ska jag bara höja styret så blir det nog bra.

    Tack för alla tips och keep 'em coming om ni har fler!

  4. #14
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Det bör de absolut göra, i sämsta fall så får man kanske höja framskärmen något men det torde vara lättlöst.

    Vad gäller däckvalet så titta på MCE karoo, TKC 80, Heidenau K60 och däck med liknande mönster vilket funkar bäst i stockholmsklimat med isfläckar och plogade vägar.
    Never ever look back you're not going in that direction!

  5. #15
    Medlem Knarrs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    230
    Sidovagn kan vara ett bra vintertillbehör!



    Knarr

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    8
    Knarr
    Det vore riktigt trevligt. Dock vill jag inte bli ståendes i köer, så jag får nog passa på det.

    Månne
    Ja, det var TKC80 dom tipsade om, så det verkar ju bra.
    Annars har jag läst på lite blandade ställen att lätt lastbilsdubb ska vara bra. Är det ett bättre alternativ? Nu vet jag inte vad skillnaden på dubben är så det kanske inte passar den sortens körning jag har tänkt mig.

    Sen var jag lite inne på att hitta fälg till vinterdäcken. Men det blir en 2000 kr till så jag avvaktar nog lite tills jag märker om jag pallar vinterkörning. Brukar ni kränga däck varje gång eller har ni dubbel uppsättning fälg?

  7. #17
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av martypatches Visa inlägg
    Sen var jag lite inne på att hitta fälg till vinterdäcken. Men det blir en 2000 kr till så jag avvaktar nog lite tills jag märker om jag pallar vinterkörning. Brukar ni kränga däck varje gång eller har ni dubbel uppsättning fälg?
    Om jag hittat en uppsättning fälgar till min hoj för 2000 hade jag slagit till, men jag kränger. Kostar i princip inget så det är svårt att motivera kostnaden. Har du ingen bra och billig däcksverkstad i närheten så är det inte svårt att lära sig göra själv för övrigt.

    Jag vinterpendlar dock inte, bara endurodubbad nöjesåkning för min del. Skulle se så fel ut om jag kom och lämnade på dagis med lillgrabben fastsurrad på bönpallen i -28 och snöstorm.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Om jag hittat en uppsättning fälgar till min hoj för 2000 hade jag slagit till, men jag kränger. Kostar i princip inget så det är svårt att motivera kostnaden. Har du ingen bra och billig däcksverkstad i närheten så är det inte svårt att lära sig göra själv för övrigt.

    Jag vinterpendlar dock inte, bara endurodubbad nöjesåkning för min del. Skulle se så fel ut om jag kom och lämnade på dagis med lillgrabben fastsurrad på bönpallen i -28 och snöstorm.
    Han skulle nog bli dagens hjälte i så fall.
    Jag har ju jobbpendlat en massa år , hela året runt. Det var ju lite problem med omväxlande vägstandard. Vägen framtill motorvägen var ibland plogad, ibland inte. Motorvägen välröjd och saltad, men hal. Upptäckte ju då att man inte får ha för mycket dubb, för då glider hojen på dubben och bromsförmågan försvinner.
    Körde med crossdäck fram med en vanlig bildubb i varje klack. Bak var det också crossdäck, men med mera dubb. Inte bra då jag bromsade för en bil som körde ut från en tomt i en kurva. Bakhjulet släppte och jag hamnade i diket. Som tur var körde jag inte fort, så det gick bra.
    Med den dubbningen, så kan man inte leka speciellt mycket på snövägarna för då krävs betydligt kraftigare bestyckning. Endurodubb.
    Då uppträder ett annat dilemma i stället. Endurodubben ger dig bättre grepp på isväg än sommardäck på sommaren, men de pallar inte att köras på frusen grusväg eftersom det mjuka höljet som omger dubben slits och lämnar kärnan fri och då bryts den av lätt.
    Finns då ytterligare ett alternativ, som funkar ganska bra på isen och det är ju de grövre dubben som lastbilar använder. Obs faran att köra på asfalt med dem ang. bromsverkan.
    Annars så är det kul att köra året runt. Man måste ju inte köra då det är jättekallt.
    En strålande vinterdag med massor av snö hängande i träden ute på småvägarna är minst lika fin som en vacker sommardag.
    Senast redigerat av Olle Å den 2013-09-06 klockan 08:56.

Liknande ämnen

  1. Tips inför el-strippning, CB400N
    Av HaraldE i forum Touring
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-08-09, 19:53
  2. Nervös, klarar jag det detta året?
    Av Mohlin i forum MC-kort
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 09:49
  3. 20% kör året runt
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-10-16, 08:24
  4. Din första tur på året?
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-04, 23:37
  5. Sista turen för året?
    Av PatrikAdolfsson i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-10-13, 09:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •