Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Sticker norrut från Helsingborg på torsdag den 22/8

  1. #1
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Sticker norrut från Helsingborg på torsdag den 22/8

    På torsdag sticker jag norrut för att komma till Heby den 23:e. Jag åker E6 till Halmstad, sedan Nissanstigen, därefter längs Vätterns västra sida för övernattning någonstans i Hjo-trakten. Vill kolla om någon annan tänker sig den rutten denna dag (eller del av den)?

  2. #2
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Hade varit fantastiskt trevligt, men tyvärr, så jag vill bara önska dig en kanontur.

  3. #3
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    God tur på dig! Bara så att du vet (men det vet du kanske redan?)...

    Vätterns västra sida i form av väg 195 samt 49 är en trist historia. Trevlig utsikt på några ställen (alldeles för få) men annars är det köra-rakt-fram-i-90-och-hålla-i-styret-mil-efter-mil. Tradigt värre alltså.

    Det finns parallella spår inne i "spenaten" på västgötasidan. Jätteroliga småvägar genom Hökensås, Tiveden osv. Men du kanske inte har tid att köra småvägar?

    Nissastigen har jag inte koll på. Brukar försöka undvika den typen av större transportleder så gott jag kan när jag kör hoj!

  4. #4
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Sticker norrut från Helsingborg på torsdag den 22/8

    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    God tur på dig! Bara så att du vet (men det vet du kanske redan?)...

    Vätterns västra sida i form av väg 195 samt 49 är en trist historia. Trevlig utsikt på några ställen (alldeles för få) men annars är det köra-rakt-fram-i-90-och-hålla-i-styret-mil-efter-mil. Tradigt värre alltså.

    Det finns parallella spår inne i "spenaten" på västgötasidan. Jätteroliga småvägar genom Hökensås, Tiveden osv. Men du kanske inte har tid att köra småvägar?

    Nissastigen har jag inte koll på. Brukar försöka undvika den typen av större transportleder så gott jag kan när jag kör hoj!
    Jag har tid! Berätta gärna mer om dina småvägar som t ex samhällen utefter dem så att jag kan kolla på kartan. Tacksam för alla tips... Vill att de ska vara asfalt dock.

  5. #5
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Nu skall det sägas att jag inte är något "Pro" på trakterna. Men jag har kört vissa sträckor med stort nöje tillsammans med ett gäng andra Thriumph-nördar som gillar kurviga småvägar, under våra årliga Vätternrundor.

    Vi har kört 195:an till Habo. I Habo har vi svängt västerut mot Mullsjö. Några kilometer (4-5?) efter Habo finns en skylt till höger (norrut) där det står Blåhult eller liknande. Det finns inte så så många vägar norrut här - kika på kartan - så du bör kunna hitta den.

    Därifrån har vi kört på små, kurviga vägar genom Hökensås (länk). Först genom skogen där vägen svänger gott! Sedan i mer öppet landskap med gårdar, fält, kullar och byar i riktning mot metropoler som Härja, Vättak, Kymbo, Folkabo/Valstad, Dimbo, Kungslena, Dala (se på kartan). Vackert, kurvigt - svensk landsbygd i sitt esse. Ortnamnen ovan är faktiskt skyltade, tro't eller ej, så det är inte så himla svårt som det kan verka!

    Någonstans uppe i skogen behöver dock du vara en smula uppmärksam och måste svänga vänster/väster. Det är skyltat mot mot Blåhult höger/öster, och de andra orterna till vänster/väster. Håll vänster här mot de andra orterna (minns inte vilken by det står på skylten). Men det är inte så svårt att välja rätt, håll 'väster' bara.

    Du kommer även förbi Gestilren (länk) där det berömda slaget år 1210 anses ha stått (se Jan Guillous böcker om Arn Magnusson) och förbi Kungslena (länk) där ett motsvarande slag stod år 1208.

    Eller, så struntar du i byarna som nämns ovan och tar det något östligare alternativet genom Hökensås och kör hela vägen fram till Blåhult (kolla kartan) och siktar på Tidaholm. Efter Tidaholm siktar du på Blikstorp/Korsberga (kolla kartan) och ned till Hjo - fina hojvägar här!

    Mellan Tidaholm/Hjo och Karlsborg vet jag inte så mycket. Är ju inte från trakten... Men, sväng av 195 vid Mölltorp, sikta på Forsvik (även det en viktigt plats i Guillous böcker). Kör sedan mot Undenäs på 202 (någon mil på en mindre spännande sträcka - typ rak 80-väg) och sväng sedan norrut i Undenäs mot Tived.

    Vägen till/genom Tiveden (länk) mot Askersund är även den mycket trevlig. Vackert landskap varvas med en hel del skog. Tiveden är ju ett skogsområde. Smal väg ute i spenaten, en hel del go'a kurvor.

    Å vips är du i Askersund och har fixat Vättern västra sida med ett stort leende. Och ev. med skrapade fotpinnar i fall du tagit i ordentligt i kurvorna!

    Detta är som du ser ett trassligare alternativ än 195:an/49:an, men fasen så mycket roligare att köra.

    EDIT: Å hur har vi hittat allt det här, då? Jo, genom att läsa in oss på Ducatiklubbens karta över utmärkta hojvägar. Den är en bra källa till vägtips!
    Senast redigerat av TMax500 den 2013-08-19 klockan 10:43.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Rekommenderar ett fikastopp i Tived/Sannerud. Fina mackor till lågt pris.

    Vägen från Undenäs och norrut var full av lösgrus efter nylagda kanter när vi körde där förra helgen, men närmare två veckor senare bör det mesta vara borta.

  7. #7
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Sticker norrut från Helsingborg på torsdag den 22/8

    Tack för kanontips!

  8. #8
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Sticker norrut från Helsingborg på torsdag den 22/8

    Jag har nu kört den tipsade sträckan mellan Habo och Tidaholm och sedan ner till Hjo. En mycket trevlig körning vill jag säga. Har också bott förnämligt i egen svit med utsikt över Vättern på Stand vandrarhem i Hjo. Kan varmt rekommenderas!

    Har inte blivit skrapade fotpinnar ännu dock. Vi får se hur det blir under dagens körning till Heby och Tärnsjö...
    Senast redigerat av Jourtjänst den 2013-08-23 klockan 06:50.

  9. #9
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Sticker norrut från Helsingborg på torsdag den 22/8

    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Nu skall det sägas att jag inte är något "Pro" på trakterna. Men jag har kört vissa sträckor med stort nöje tillsammans med ett gäng andra Thriumph-nördar som gillar kurviga småvägar, under våra årliga Vätternrundor.
    Jag har nu haft en kanontrevlig helg i Tärnsjö UTAN en enda mygga (fullständigt obegripligt) med trevligt umgänge och en fin hojtur med drygt 20 andra från BMW MC-klubben.

    Jag följde dina råd om fina vägar både upp till Hjo och från Hjo till Askersund och hade verkligen några härliga timmar där på sköna vägar. Tack för de fina tipsen.

    Nu på morgonen fortsätter jag 272:an till Årsunda för att träffa kompisar, sedan Uppsala i em för syrran och sedan till Sthlm för att jobba måndag-torsdag. Jag kommer sedan att ta en tur via Lysefjorden i Norge över fredag, lördag och söndag på väg tillbaka till Helsingborg. Det ska bli riktigt kul oxå!

  10. #10
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Jag följde dina råd om fina vägar både upp till Hjo och från Hjo till Askersund och hade verkligen några härliga timmar där på sköna vägar. Tack för de fina tipsen.
    ....Jag kommer sedan att ta en tur via Lysefjorden i Norge över fredag, lördag och söndag på väg tillbaka till Helsingborg. Det ska bli riktigt kul oxå!
    För all del, det var så lite så. Bara kul att kunna ge tips. Har själv varit ute på nätet och bett att få tips ett antal gånger. Så det känns bra att kunna bjuda igen till någon annan.

    Lysefjorden är najs! Har varit där två gånger, det var så fint att det var värt att åka tillbaka. Finns fina vägar där. Ännu bättre (= roligare) än i Sverige, rentav!
    Senast redigerat av TMax500 den 2013-08-26 klockan 14:30.

Liknande ämnen

  1. Tänkte mej en tur norrut
    Av Ron i forum Touring
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-08-16, 18:09
  2. April 17, 2013 - Helsingborg
    Av charlyno i forum Touring
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-19, 15:14
  3. Härlig grustur norrut!
    Av Mats Liifv i forum Offroad
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-11, 21:21
  4. öppet hus Hondacenter helsingborg
    Av Nilsson i forum Träffar & Körningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 22:00
  5. Torsdag.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 00:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •