Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 63

Ämne: Min hoj :-( (missljud)

  1. #21
    Jåke
    Gäst
    Är glidskenorna till kamkedjan kontrollerade, så att det inte bara är så att kamkedjan slår lite extra på grund av normalt slitage? De är i hårdplast och slits ner med tiden, inte så tidigt som 6000 mil normal, men man vet aldrig.

    Blir ljudet bättre/sämre vid gaspådrag eller är det konstant och enbart ökar med varv? Blir ljudet mer framträdande under belastning kan det tyda på vevlagerhaveri som håller på att hända. Även om ljudet tycks komma från toppen.

  2. #22
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Som nån skrev tidigare, ventilspelet blir inte STÖRRE med tiden. Det blir MINDRE sett till körstäcka/slitage, i alla lägen utom om motorn drar mycket olja eller går fett så att det blir beläggning på ventilerna. Men då tappar hojen också ork och kompression eftersom ventilen inte stänger korrekt.
    Eftersom jag ställt ventiler på både olika bilar och mc som tickat pga för stort spel efter några tusen mil beroende på fordon så undrar jag ju då varför ventilspelet ökat efter denna tid när någon påstår att det minskar.

    Därför var jag himla imponerad av Sevenfiftyn jag hade med sina hydrauliska lyftare som i mc sammanhang fortfarande är rätt så ovanliga.Borta var allt vad för stort eller litet spel hette.

  3. #23
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Eftersom jag ställt ventiler på både olika bilar och mc som tickat pga för stort spel efter några tusen mil beroende på fordon så undrar jag ju då varför ventilspelet ökat efter denna tid när någon påstår att det minskar.

    Därför var jag himla imponerad av Sevenfiftyn jag hade med sina hydrauliska lyftare som i mc sammanhang fortfarande är rätt så ovanliga.Borta var allt vad för stort eller litet spel hette.
    Efter vad jag hört blir spelet ofta mindre med shimsade ventiler, medan det blir större om det är skruvjustering som gäller. Vet inte vilket som är sant...
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Skruvjusterat har mer delar och mindre ytor som kan slitas hårdare därav det ökande spelet.

    Shimsade ventiler tenderar att hamras in topplocket/sträckas därav det minskade spelet, till slut så finns det ingen poäng med att justera för spelet försvinner för snabbt.

  5. #25
    Jåke
    Gäst
    Hehe, ok tack för rättandet. Jag missade ju att både skruvjustering och tvångsstyrning kan bete sig lite annorlunda än den shimsjustering som är vanligast på hoj. Hojen det gäller har dock shims och ska inte lida av ökande spel...

    Sent from my Novo 10 Hero QuadCore using Tapatalk
    Senast redigerat av Jåke den 2013-08-23 klockan 07:42.

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Hur har det gått, var det glidskenorna till kamkedjan?

  7. #27
    Hondamannen
    Gäst
    Vet ej,,,jag hämtar hojen fran den verkstan som den är pa just och aker med den till honda. Den här verkstan har öppnat topplocket och sagt att det kommer inte ifran toppregionen och han gissar pa att det är kedjan till oljepumpen eller startkopplingen.

  8. #28
    Hondamannen
    Gäst
    Hej,

    NU har en auktoriserad honda verkstad i Sverige gått igenom och de säger att det kommer från kamkedjan och att det är normal kamkedjeljud men jag tror inte på detta. Jag inbillar mig att kamkedja ska ge ifrån sig ett kedjeljud och inte ett tickande ljud eller har jag fel?

  9. #29
    Säger inte imot er men har mek utbildning o där fick vi ställa in fler bilar med shims
    vilket inte är lika vanligt att dom börjar glappa för där brukar väl kammen slitas ner först !`?

  10. #30
    Ankan1
    Gäst
    Men vem är stackaren som betalar all denna felletning på ett fel som uppenbart inte finns enligt utbildad verkstadspersonal !?.

Liknande ämnen

  1. Missljud Honda CBR600F -89
    Av Karocko i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-03-18, 22:34
  2. Missljud vid regn
    Av nickenordmark i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-27, 20:02
  3. aprilia 125 futuna af1 -91 (missljud)
    Av orka i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-20, 10:18
  4. Missljud vid gaspådrag
    Av Reject i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-11-09, 10:43
  5. Missljud i motorn
    Av Daimbag i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 16:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •