Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 63

Ämne: Min hoj :-( (missljud)

  1. #11
    Ankan1
    Gäst
    Du kan så gott som säkert sluta att oroa dig.Anledningen till att den rasslar för mycket kall är ett ökat ventilspel där motorn efter en stund som varmkörd har minskat detta spel pga att godset i motorn har ökat och på så vis i sin tur minskat ventilspelet.

    Möjligt att din CBF 500 har ventilshims / brickor som behöver bytas ut på någon / vissa ventiler.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-08-21 klockan 10:22.

  2. #12
    Hondamannen
    Gäst
    Ankan, det är inte ett tickande ljud utan klickande/kluckande. ungefär som en axel som gar upp och ner fast där spelet är för stort. sa uppfattar jag det som.

  3. #13
    Hondamannen
    Gäst
    mm... den har shims.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    29
    Även läckande grenrörspackningar/rosthål i grenröret nära avgasporten kan ge ifrån sig ljud som låter väldigt likt ventilknack eller likn. Men detta missljud, följer det varvtalet, låter det lika mkt på tomgång eller mer vid last?

  5. #15
    Hondamannen
    Gäst
    Den later mkt vid kall motor vid tomgang utan choke. När den blir varm blir det svarare att höra. Verkstan hörde sig av och har sagt att de har öppnat ventilkapan och har inte hittat ngt som skulle kunna orsaka detta ljud.

    Han har spekulerat om flera saker det kunde vara men jag kände att det är bättre att ta den till en aukt honda verkstad och fa saken utredd. Det kändes som han fumlade lite grann i mörkret.

    Jag maste göra en pudel och säga att det vore bättre om jag hade tagit den till honda verkstad fran början.

    Han har spekulerat om att det kunde bland annat vara fran kedjan till oljepumpen. Det later som en dyr historia. Ngn som vet hur langt det tar att fixa en san sak?

    Han har ocksa pratat om ngt som pa tyska heter "Anlasserfreilauf" och jag har ingen anning vad fan det är för ngt.

  6. #16
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Google translate får det till

    Starter koppling

    Säger inte mig så mycket. Om det skulle vara startkransen kanske.
    /Erik

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Den later mkt vid kall motor vid tomgang utan choke. När den blir varm blir det svarare att höra. Verkstan hörde sig av och har sagt att de har öppnat ventilkapan och har inte hittat ngt som skulle kunna orsaka detta ljud.

    Han har spekulerat om flera saker det kunde vara men jag kände att det är bättre att ta den till en aukt honda verkstad och fa saken utredd. Det kändes som han fumlade lite grann i mörkret.

    Jag maste göra en pudel och säga att det vore bättre om jag hade tagit den till honda verkstad fran början.

    Han har spekulerat om att det kunde bland annat vara fran kedjan till oljepumpen. Det later som en dyr historia. Ngn som vet hur langt det tar att fixa en san sak?

    Han har ocksa pratat om ngt som pa tyska heter "Anlasserfreilauf" och jag har ingen anning vad fan det är för ngt.
    Utan choke? Om det är något mekaniskt glapp eller felaktigt spel torde icke choken påverka. Att det låter med vid kall motor pekar ju på att det är något som är glappt. Hur är det med oljan, är den fräsch?

  8. #18
    Ankan1
    Gäst
    Helt omöjligt att lösa detta ljud om du inte lägger upp en film på det hela.Annars blir det rena gissningsleken.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Hej,

    Verkstaden kontaktade mig idag och sa att de ännu inte har kunnat lokalisera oljudet i min motor och bad om att fa öppna ventillocket.

    Min cbf 500, har nu gatt 6000 mil. Är det inte lite tidigt för motorkrangel?

    Kan det vara sa att när en honda handlare gjorde 4200 mila servicen inte har kollat ventilspelet och latit hoj vara som den var, kan det vara sa att ventilspelet har blivit sa javla stort att det later mer som klickande ljud...vad jag menar är vad händer när ventilspelet är ovanligt stort och later det?

    Mvh

    Hondamannen
    Prova att hälla i en flaska STP-olja i den vanliga oljan. Då brukar det bli tyst.

  10. #20
    Hondamannen
    Gäst
    Film, kan jag inte lägga upp för jag har inte hojen hemma just nu. Stp löser ju inte problemet även om det kan blir tyst i motorn.

    Jag är väldigt besviken pa honda. Den här modellen är känd för att kunna rulla uppat 22000 mil problemfritt. Jag hade inte förväntat mig ngn motorstrul än pa manga mil. Hojen är nyservad med oljebyte. Jag har nu bokat in en tid hos en honda verkstad i manadskiftet. Sa far vi se vad de säger.

Liknande ämnen

  1. Missljud Honda CBR600F -89
    Av Karocko i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-03-18, 22:34
  2. Missljud vid regn
    Av nickenordmark i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-27, 20:02
  3. aprilia 125 futuna af1 -91 (missljud)
    Av orka i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-20, 10:18
  4. Missljud vid gaspådrag
    Av Reject i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-11-09, 10:43
  5. Missljud i motorn
    Av Daimbag i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 16:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •