Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 63

Ämne: Min hoj :-( (missljud)

  1. #1
    Hondamannen
    Gäst

    Min hoj :-( (missljud)

    Hej,

    Verkstaden kontaktade mig idag och sa att de ännu inte har kunnat lokalisera oljudet i min motor och bad om att fa öppna ventillocket.

    Min cbf 500, har nu gatt 6000 mil. Är det inte lite tidigt för motorkrangel?

    Kan det vara sa att när en honda handlare gjorde 4200 mila servicen inte har kollat ventilspelet och latit hoj vara som den var, kan det vara sa att ventilspelet har blivit sa javla stort att det later mer som klickande ljud...vad jag menar är vad händer när ventilspelet är ovanligt stort och later det?

    Mvh

    Hondamannen

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Att kolla ventilspelet är något fuskare gärna fuskar med.
    Ganska mycket jobb att kolla det och en utebliven koll brukar inte märkas mycket.
    Tycker att det låter tidigt för motorkrångel, vi får hoppas att det är lätt åtgärdat.
    Lite osäker på hur det låter, normalt så rasslar och tickar ju ventilerna, undrar om inte min BMW kunde få ett klickande ljud när det började bli dags för justering.
    Senast redigerat av Per Lindström den 2013-08-21 klockan 07:40.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Ventilspelet tenderar ju att krypa ihop inte att öka. Tror snarare det är kamkedjan eller nått annat som låter.

  4. #4
    Hondamannen
    Gäst
    Kamkedjespännaren är bytt.

  5. #5
    Ankan1
    Gäst
    Ett för stort ventilspel ger ett markant ökat slammer medans ett för litet ventilspel kan ge brända ventiler.
    Av två onda ting är det första att föredra i väntan på justering.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-08-21 klockan 09:26.

  6. #6
    Hondamannen
    Gäst
    Det ska bli spännande att se vad som orsakat oljudet. Kan mkt väl tänka mig att ventilspelet har blivit för stort.

  7. #7
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Innan jag köpte min hoj var jag runt och kollade lite, och framför allt Honda tyckte jag rasslade rejält på tomgång. Men det var ju gamla saker, kring 30 år.
    /Erik

  8. #8
    Ankan1
    Gäst
    Vet inte vad för slags ljud du uppfattat men rent generellt så ger ett för stort ventilspel slammer.
    En brusten kolvring ger ett mer tickande ljud som är olikt ljudmässigt jämfört med ett för stort ventilspel.
    Ett dovt dunkande kommer ofta från nedre delen av motorn som vevlager mm.

    Billigast blir det första alternativet om man har möjlighet att välja.

  9. #9
    Hondamannen
    Gäst
    Ankan min uppfattning är att oljudet kommer ifran relativt högt i motorn...fran toppen sa att säga...min uppfattning är att det har ngt med ventilsystemet att göra :-) Det blir bättre när motorn blir varmare tycker....

    startar man den kallt utan choke sa hörs det tydligt :-( och blir bättre när den blir varm.

  10. #10
    Hondamannen
    Gäst
    Ankan, tänk dig en stötstängsmotor där ngt felar med stötstängerna och ger ett kluckande/klickande ljud.

Liknande ämnen

  1. Missljud Honda CBR600F -89
    Av Karocko i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-03-18, 22:34
  2. Missljud vid regn
    Av nickenordmark i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-27, 20:02
  3. aprilia 125 futuna af1 -91 (missljud)
    Av orka i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-20, 10:18
  4. Missljud vid gaspådrag
    Av Reject i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-11-09, 10:43
  5. Missljud i motorn
    Av Daimbag i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 16:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •