Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 14 av 14

Ämne: Grannens traktorer; bilder.

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Minns hur det var att köra Volvo T24 fotogenare i skymningsljus när hela avgasröret lyste vacker rött. Den gick fantastiskt bra när den fick jobba men att köra lätta transporter gillade den INTE, för då harklade den sig och gick ojämnt hela tiden tills man slog över till bensintanken.

    Volvos Bison var en annan traktor som jag körde under min korta tid som plöjboy. Med plogen i den Skaraborgska myllan gick den på bakhjulen och stöttade sig på plogen över halva åkern ibland, trots en massa vikter på nosen. Bara att sitta och styra med bromsarna det lilla som behövdes.

    Traktorerna var basic, motor, växellådor, hjul och hydrual var det som gällde. Plåtsadel med en enkel fjäder under var komforten för föraren. Ville man ha det lyxigt fick man kasta i lite halm i en säck för att utjämna lutningen åt höger vid plöjning. Backspegel, blinkers och sånt är sena tiders påfund .
    Ove

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Minns hur det var att köra Volvo T24 fotogenare i skymningsljus när hela avgasröret lyste vacker rött. Den gick fantastiskt bra när den fick jobba men att köra lätta transporter gillade den INTE, för då harklade den sig och gick ojämnt hela tiden tills man slog över till bensintanken.

    Volvos Bison var en annan traktor som jag körde under min korta tid som plöjboy. Med plogen i den Skaraborgska myllan gick den på bakhjulen och stöttade sig på plogen över halva åkern ibland, trots en massa vikter på nosen. Bara att sitta och styra med bromsarna det lilla som behövdes.

    Traktorerna var basic, motor, växellådor, hjul och hydrual var det som gällde. Plåtsadel med en enkel fjäder under var komforten för föraren. Ville man ha det lyxigt fick man kasta i lite halm i en säck för att utjämna lutningen åt höger vid plöjning. Backspegel, blinkers och sånt är sena tiders påfund .
    Det var tider det!! Föregångaren till Bison hette T55 och saknade dessutom diffspärr. På den tiden körde jag en hoj, NV 250cc, 2T, med en DKWmotor. Köpte den begagnad och betalade 250:- för den. Den var oxå "basic"

  3. #13
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Brukar passera dessa traktorer på mina hundpromenader. Tog mig äntligen (?) för att fota dem.
    Verkar vara Volvo alltihop på denna bild?

    Vet inte vad det är men den blå är läcker (förutom ratten)

    Denna är också härlig

    Denna väcker nostalgikänslor; min far hade en sådan när vi bodde i Finland

    Fler Volvos?
    Nuffield gillar jag

  4. #14
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Nuffield gillar jag
    Håller med. Nuffielden uppfyller alla mina krav på hur en riktig traktor ska se ut. Snart ser väl alla traktorer ut som flipperspel som fjärrstyrs med joystick...

Liknande ämnen

  1. Suddiga bilder
    Av Postis i forum Off topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-08-31, 19:43
  2. Bilder?
    Av ChristerG i forum Om hojen.nu
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-06-14, 13:33
  3. Fick testa grannens 750
    Av Zeeuus i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-06-10, 08:47
  4. Bilder på insatsen.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-07, 07:40
  5. Bilder på BSA:n
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 19:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •