Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 27

Ämne: Solskärm ovanför visiret

  1. #11
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    vad är en jet-hjälm?
    /Erik

  2. #12
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    vad är en jet-hjälm?
    Modernt namn på en öppen hjälm, med skärm. Eller utan skärm

    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av jrutgers den 2013-08-17 klockan 12:40. Anledning: Komplettering

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Modernt namn på en öppen hjälm, med skärm. Eller utan skärm
    ...eller gammalt namn på en hjälm med plast över örona. (Kom väl i samband med Flygande Tunnan eller Lansen)
    Ove

  4. #14
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Min svåger använder jet-hjälm med skärm, men turbolens är väl knappast et problem bak rutan på en GoldWing 1800........

    Nån som har provat färgad visir? Jag läser här:

    Guld: För "flatljus" och svagt ljus. Filtrerar blått ljus för att öka kontrasten och öka djupseende i mulet och skuggade ljusförhållanden.
    Blå Lins: Lågt till medellågt ljus. Bekväm nyans som ökar kontrasten i en mängd olika ljusförhållanden.

    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  5. #15
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    Solskärm ovanför visiret

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    ...eller gammalt namn på en hjälm med plast över örona. (Kom väl i samband med Flygande Tunnan eller Lansen)
    Jaha? Det är nig för att det låter som man står bakom en realvärdes när man kommer upp i farter över 45 :-D

  6. #16
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Hade aldrig hört uttrycket förut. Ganska precis en som är på bild ovan fast blå hade jag på min moppetid för snart 35 år sedan.
    /Erik

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Jaha? Det är nig för att det låter som man står bakom en realvärdes när man kommer upp i farter över 45 :-D
    Nejdå, det var stridspiloterna som började, dom som inte hade propeller för dom körde med skinnluva a´la gammelknutte.
    Ove

  8. #18
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Hade aldrig hört uttrycket förut. Ganska precis en som är på bild ovan fast blå hade jag på min moppetid för snart 35 år sedan.
    Det hade jag med :-) en blå med orange stripe tvärsöver på baksidan. Och siffran 3 på ( eller var det 5?) minns inte riktigt.

  9. #19
    Ankan1
    Gäst
    Tror jag haft en riktig jethjälm en gång i en öppningsbar Biltemahjälm som visiret en gång släppte på i ena infästningen.Med farten uppe och slutligen med huvudet på fel håll så fick naturligtvis vinden fatt i hela eländet och slet bort visiret på mindre än en sekund.Så den hjälmen var "jetesnabb".

  10. #20
    Jag använder en Arai Tour-x. Suveränt vid motsol



    Nu använder jag den oftast på en Varadero där jag sitter bakom en ruta som passar mig så pass att jag kör i princip alltid med öppet visir.

    Kan tänka mig att den funkar inte riktigt bra på öppen hoj, eller en hoj med lägre/"fel" ruta, typ Transalp.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •