Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 27

Ämne: Solskärm ovanför visiret

  1. #1
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304

    Solskärm ovanför visiret

    Är det nån som har laborerat med solskärm ovanför visiret? Ibland när jag kör i tiden mellan eftermiddag och kväll kunne jag tänka mig nåt sånt som det här:

    Solglasögon är pyton vid låg sol och jet-hjälm är knappast et alternativ.
    Tänk å kunna haft visir med skärm......

    (Avbildat hjälm är den här)
    Senast redigerat av rolfmm den 2013-08-16 klockan 21:45.
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  2. #2
    Ankan1
    Gäst
    Tittade på en liknande hjälm för en tid sedan där jag avrådde mig själv med tanke på vindmotståndet.Har nu en hjälm med svart visir som är toksvår att köra i mörker med där den andra hjälmen med inbyggt solvisir är betydligt bättre när man kan fälla detta inre solvisir upp och ner efter behag.En integralhjälm som kan byggas om även till jethjälm som tidigare sällan eller aldrig gick att få med dessa solvisir.



    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-08-16 klockan 22:24.

  3. #3
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Hittade denna fast, jag har mest lust på en Schuberth C3......
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  4. #4
    Ankan1
    Gäst
    Fin hjälm, men du lär fortfarande få problem med luftmotständet om du inte har en nacke av armeringsjärn.

  5. #5
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Skaffade nyligen en Airoh Mathisse, med integrerat solvisir..det är ju så jäkla bra helt enkelt, kunde rent av varit snäppet mörkare faktiskt

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av rolfmm Visa inlägg
    Är det nån som har laborerat med solskärm ovanför visiret?
    Låg sol är skitjobbigt och jag har funderat på skärm också, men...

    Vindmotstånd och vindbrus skulle bli ett större problem med mina hojar. Det beror på hur vindskyddat man sitter bakom rutor och sådant Tillräckligt lä så kan man ha vad som helst på skallen.

    På mitt solvisir har jag en eltejp ovanför ögonhöjd när det är max nere. Vill jag ha bort det och ändå använda solvisiret kan jag bara höja det ett snäpp, funkar för mig.
    Ove

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Låg sol är skitjobbigt och jag har funderat på skärm också, men...

    Vindmotstånd och vindbrus skulle bli ett större problem med mina hojar. Det beror på hur vindskyddat man sitter bakom rutor och sådant Tillräckligt lä så kan man ha vad som helst på skallen.

    På mitt solvisir har jag en eltejp ovanför ögonhöjd när det är max nere. Vill jag ha bort det och ändå använda solvisiret kan jag bara höja det ett snäpp, funkar för mig.
    Lågt stående sol är ett problem. Jag har i stället en tejpremsa nederst på visiret. Kan faktiskt köra i över 100 med det uppfällt utan problem . Då funkar det som en skärm.
    Senast redigerat av Olle Å den 2013-08-17 klockan 08:57.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av rolfmm Visa inlägg
    Är det nån som har laborerat med solskärm ovanför visiret? Ibland när jag kör i tiden mellan eftermiddag och kväll kunne jag tänka mig nåt sånt som det här:

    Solglasögon är pyton vid låg sol och jet-hjälm är knappast et alternativ.
    Tänk å kunna haft visir med skärm......

    (Avbildat hjälm är den här)
    En skärm utanpå är nog det bästa. Problemet är hur man löser det med en hjälm som man vill ha uppfällbar? Tror jag vet hur. Skall göra ett försök med en Nolanhjälm. Ett annat problem som kan uppstå är ju om det blir ett vindfång med åtföljande turbulens. Får se hur det går.

  9. #9
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Jag har alltid besvärats av motsol. Exprimenterade med skärm på en gammal hjälm (integral). Funkade bra upp till ca 70 km./tim. Vid 100 blev det massor av skrammel å ryck, vid 150 for skärm å visir ut i skogen. Innervisir med tape få va lösningen tills vidare.
    Jan

  10. #10
    Jag har provat med en remsa solskyddsfilm (till bilar) på insidan av visiret det funkar bra, bara att böja huvudet och se igenom filmen när det blir för bländande. Lite problem att få det att sitta men väl värt att prova filmen är nog mycket bättre i dag än när jag försökte, helt värt att testa.
    Jan-Olov

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •