Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: MC vanligast utanför städerna

  1. #1

    MC vanligast utanför städerna



    Motorcykel vanligast utanför storstäderna
    MC-intresset hos svenskarna växer och vid årsskiftet fanns 425.000 registrerade
    motorcyklar. De senaste tio åren har den siffran ökat med hela 34 procent.

    Statistik från SCB visar att motorcykeln är vanligast i mindre kommuner, om man
    ser antalet motorcyklar i förhållande till befolkning.

    - Det har att göra med att man har en motorkultur på landsbygden. Om du slår
    på var du har raggare eller gamla amerikanare kommer du hitta dem på ungefär
    samma ställe. Intresset för motor är levande på landsbygden helt enkelt, och
    dessutom något som är väldigt varaktigt över tid, säger Lars Lagergren, docent i
    kultursociologi vid Malmö Högskola och en av få som forskat på svensk mc-kultur.


    Lars tror att de flesta lockas till mc-kulturen av gemenskapen och körupplevelsen,
    snarare än nyttan av en MC som transportmedel.

    Flest motorcyklar finns i Olofström. Där går det nästan 57 per 1 000 invånare,
    att jämföra med rikssnittet på cirka 30.

    Källa: SvD.se
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Då är jag inte helt fel ute alltså...har den senaste tiden börjar spåna på att flytta ut från stan till mer motorvänliga marker...

  3. #3
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Då är jag inte helt fel ute alltså...har den senaste tiden börjar spåna på att flytta ut från stan till mer motorvänliga marker...
    Så väljer vi att göra. Flyttar om 1½ månad från radhuslägenhet 2 mil utanför Stockholm, till villa på landet nära slingrande 70-vägar. Livskvalité!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av mirrisen Visa inlägg
    Så väljer vi att göra. Flyttar om 1½ månad från radhuslägenhet 2 mil utanför Stockholm, till villa på landet nära slingrande 70-vägar. Livskvalité!
    Välkommen i spenaten! - fast jag bor i tätort, har ju gatlyktor.
    Ove

  5. #5
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Välkommen i spenaten! - fast jag bor i tätort, har ju gatlyktor.
    Gatlykta är den absoluta parametern på tätort
    Jan

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Gatlykta är den absoluta parametern på tätort
    Usch ja! man ser ju inte norrskenet på vintern.
    Ove

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av mirrisen Visa inlägg
    Så väljer vi att göra. Flyttar om 1½ månad från radhuslägenhet 2 mil utanför Stockholm, till villa på landet nära slingrande 70-vägar. Livskvalité!
    Jag hatar att göra dig besviken men när du ser hur mycket man satsar på vägunderhåll på de slingrande 70-vägarna försvinner liksom den livskvalité som är direkt kopplad till MC-körning. Jag var ute och körde i förrgår och jag övervägde allvarligt om jag skulle sälja hojen, köpa en cross och köra oreggat för det skulle nog vara enda sättet att inte bokstavligen studsa fram.

  8. #8
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Diversion Visa inlägg
    Jag hatar att göra dig besviken men när du ser hur mycket man satsar på vägunderhåll på de slingrande 70-vägarna försvinner liksom den livskvalité som är direkt kopplad till MC-körning. Jag var ute och körde i förrgår och jag övervägde allvarligt om jag skulle sälja hojen, köpa en cross och köra oreggat för det skulle nog vara enda sättet att inte bokstavligen studsa fram.
    Du har rätt, man är på väg att spara sönder småvägsnätet.
    Jan

  9. #9
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Citat Ursprungligen postat av Diversion Visa inlägg
    Jag hatar att göra dig besviken men när du ser hur mycket man satsar på vägunderhåll på de slingrande 70-vägarna försvinner liksom den livskvalité som är direkt kopplad till MC-körning. Jag var ute och körde i förrgår och jag övervägde allvarligt om jag skulle sälja hojen, köpa en cross och köra oreggat för det skulle nog vara enda sättet att inte bokstavligen studsa fram.
    Vi har kört tillräckligt mycket på de här vägarna för att veta vad vi ger oss in på, så det är ingen fara. Vi anpassar hastigheten, köra fort är det inte tal om ändå. Och sen är det tyvärr så att även vägarna i norra förorterna kan vara duktigt trasiga, de med...

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Håller med om att 70-nätet har krackelerat ordentligt på senare år och ingen bättring är i sikte. Kanske du får satsa på en offroadare, lång fjädringsväg är inte att förakta.
    Ove

Liknande ämnen

  1. beställt grejer utanför EU?
    Av Twenty2 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-01-25, 21:29
  2. Detta hände utanför morsans lägenhet
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-07-24, 09:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •