Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 49

Ämne: Dyster olycksstatistik 2013

  1. #21
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vem kan svara på det? Hur kommer man åt en människas psyke. På lång sikt borde väl trafikmoral kunna ingå i vanliga skolans högre kurser. Det verkar vara något som saknas hos många idag. Det heter EMPATI. Den vanliga artigheten och medkänslan saknas hos många. Sedan har ju politikerna fastnat i en fälla då de tror att köra mellan koner är det viktigaste.
    På något sätt måste dessa individer som gör detta gång på gång få sig en " näsbränna.
    Om folk kunde rapportera detta beteende till en databas , så kunde det så småningom bli ganska belastande för vedbörande om det blir många rapporter. Så småningom kanske några utkristallliseras och då kan ju åtgärder vidtagas mot dem. EXvis att de inte får ha fordon försäkrade.
    Här är lite andra alternativ till ett register (som jag tycker för tankarna till Stasi...)
    Finnas ju firmarbilar som har en dekal bak med texten "Hur kör jag? Ring xxxxxx". Har varit nära att ringa några gånger, går troligtvis till deras ansvariga chef?)
    Man kan ju alltid ringa polisen om man misstänker rattfylleri, exempelvis.
    Man kan ju själv kolla registeringsnummer via app från Vägverket och sedan ringa upp föraren.
    Du kanske kan starta en app, där man kan skriva in registreringsnummer anonymt på syndarna. (Fast datainspektionen skulle nog inte gilla det).

    Mer poliser och fartkameror är det ända som hjälper-faö ALLA är ögontjänare!

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Mavve65 Visa inlägg
    Är man mc-förare om man inte har ett glitigt körkort?. Tycker inte det. På så sätt får man statistiskt sett ner siffrorna, men det löser inte problemet i sig. Kanske ska man, för att få köpa en mc- vara inskriven på en krörkola och kan visa att man tagit ett visst antal lektioner?
    Vem skall kallas mcförare? De som kör lagligt eller de som inte gör det?
    Det finns ju en stor grupp som kör cross på banor, vilka borde stå utanför statistiken.
    En annan grupp är ju de som kör oreggade hojar typ cross på allmäna vägar. En sådan förare förorsakade dödsolycka i Värmland för ett par år sedan.
    Eftersom jag ofta kör på det mindre vägnätet, så har jag sett och mött det mesta. Oreggade hojar och fyrhjulingar far fram utan vett och sans. Verkar ofta vara någon med en sommarstuga i skogen som säger att här finns ingen polis.
    Som sagt det måste till ett vettigare synsätt och det i tidigare ålder. När vederbörande redan är på körskolan är det för sent, eftersom man inte kan ändra på en persons inrotade inställning på kort tid.
    Tyvärr........

  3. #23
    Fartkameror avskyr jag i dess nuvarande form. Dessutom, vad hjälper de mot de som kör utan regplåt, ,de som stulit fordonet, de som kör fyrhjulingar och lekfordon som aldrig varit reggade, som kanske inte alls går att regga?

    Det är inte de som kör 114 på en 100 väg som är farliga, det är de som inte kan köra som är farliga oavsett hastighet.

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Hur skall vi komma åt dessa som faktiskt kan KÖRA HOJ, men struntar i andra medtrafikanter?????
    Ta exvis Ghostrider och hans efterföljare. Han fick väl något av en kultstatus varvid en massa looks alike, dök upp.

  5. #25
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vem skall kallas mcförare? De som kör lagligt eller de som inte gör det?
    Det finns ju en stor grupp som kör cross på banor, vilka borde stå utanför statistiken.
    En annan grupp är ju de som kör oreggade hojar typ cross på allmäna vägar. En sådan förare förorsakade dödsolycka i Värmland för ett par år sedan.
    Eftersom jag ofta kör på det mindre vägnätet, så har jag sett och mött det mesta. Oreggade hojar och fyrhjulingar far fram utan vett och sans. Verkar ofta vara någon med en sommarstuga i skogen som säger att här finns ingen polis.
    Som sagt det måste till ett vettigare synsätt och det i tidigare ålder. När vederbörande redan är på körskolan är det för sent, eftersom man inte kan ändra på en persons inrotade inställning på kort tid.
    Tyvärr........
    Trodde ämnet i stort handlade om mc förare som då naturligtvis genomgått en körkortsutbildning.Men nu börjar du blanda in attityd redan i en tidigare förmodad skolålder där jag undrar lite vad detta har med mc körning att göra.Enligt en redan skriven lag kör man inte hoj oavsett ålder på allmän landsväg utan körkort och har man inte förstått detta så får ju lag och ordning tala om detta för denna individ.

    Om alla fått samma kommando utbildning sedan vaggan så hade vi alla förmodligen arbetat som superhjältar och alla hade varit felfria.Det är vi som tur var nu inte där det är upp till individen själv att ta beslut för sin framhållning i livet.Om detta sedan visar sig skada andra så är det ju upp till denna lag och ordning att ta itu med dessa personer om du inte tröttnat att vänta på deras ankomst och själv agerat mot det påstådda buset.

  6. #26
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Hur skall vi komma åt dessa som faktiskt kan KÖRA HOJ, men struntar i andra medtrafikanter?????
    Ta exvis Ghostrider och hans efterföljare. Han fick väl något av en kultstatus varvid en massa looks alike, dök upp.
    Kanske detta är ett bra exempel? (Alternativt bara väldigt OT)
    Vad hände med Ghostrider? För han har väl upphört existera? Eller
    Var det lagens långa arm som fångade in honom eller avslutade han kapitlet själv?

  7. #27
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Kanske detta är ett bra exempel? (Alternativt bara väldigt OT)
    Vad hände med Ghostrider? För han har väl upphört existera? Eller
    Var det lagens långa arm som fångade in honom eller avslutade han kapitlet själv?
    Ghostrider alias Patrik Fürstenhoff har väl tagit en kortare paus misstänker jag men han är nog snart tillbaka på hjulen igen.

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Trodde ämnet i stort handlade om mc förare som då naturligtvis genomgått en körkortsutbildning.Men nu börjar du blanda in attityd redan i en tidigare förmodad skolålder där jag undrar lite vad detta har med mc körning att göra.Enligt en redan skriven lag kör man inte hoj oavsett ålder på allmän landsväg utan körkort och har man inte förstått detta så får ju lag och ordning tala om detta för denna individ.

    Om alla fått samma kommando utbildning sedan vaggan så hade vi alla förmodligen arbetat som superhjältar och alla hade varit felfria.Det är vi som tur var nu inte där det är upp till individen själv att ta beslut för sin framhållning i livet.Om detta sedan visar sig skada andra så är det ju upp till denna lag och ordning att ta itu med dessa personer om du inte tröttnat att vänta på deras ankomst och själv agerat mot det påstådda buset.
    Vet inte om jag uttryckt mig oklart, men andemeningen är ju att folks respekt för varandra skall bibringas dem i unga år, då det är lättare att ta till sig sådana som för oss lite äldre, självklara saker och inställningar gentemot andra. Gäller ju inte alla som tur är. Finns faktiskt många ungdomar idag som är jättefina i sitt uppträdande. En del har väl lite mer jävlaranamma än andra och då går det lätt överstyr om man glömmer att tänka efter.
    Min mening är absolut inte att alla skall formas i samma form. Skulle absolut inte funka på mig, som kanske är lite av en rebell. I vilket fall som helst måste vi ta hänsyn till varann.:

  9. #29
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Olyckor är ganska allvarliga saker, men samtidigt: Det som inte går att skämta om förtjänar inte heller att tas på allvar. Tycker fakriskt att den här tråden är ganska kul, och visar hur mycket MC-åkare får utstå i jämförelse.

    http://www.sporthoj.com/forum/showth...ressiv-badning
    /Erik

  10. #30
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vem skall kallas mcförare? De som kör lagligt eller de som inte gör det?
    Det finns ju en stor grupp som kör cross på banor, vilka borde stå utanför statistiken.
    En annan grupp är ju de som kör oreggade hojar typ cross på allmäna vägar. En sådan förare förorsakade dödsolycka i Värmland för ett par år sedan.
    Eftersom jag ofta kör på det mindre vägnätet, så har jag sett och mött det mesta. Oreggade hojar och fyrhjulingar far fram utan vett och sans. Verkar ofta vara någon med en sommarstuga i skogen som säger att här finns ingen polis.
    Som sagt det måste till ett vettigare synsätt och det i tidigare ålder. När vederbörande redan är på körskolan är det för sent, eftersom man inte kan ändra på en persons inrotade inställning på kort tid.
    Tyvärr........
    Ja, det har du helt rätt i! Det tar lång tid att ändra någons beteende. Om man kan lära barn hur man beter sig i unga år har man vunnit mycket för framtiden.
    En lärare sa en gång att om barnen inte lärt sig hur man beter sig i klassrummet från början, är det försent att lära dem det när de börjar högstadiet.

Liknande ämnen

  1. Tranresan 2013
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 129
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 19:08
  2. Premiärtur 2013
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-04-29, 11:06
  3. Ny utrustning 2013?
    Av Nina i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2013-04-10, 11:50
  4. Lite olycksstatistik
    Av rolfmm i forum Off topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-03-22, 00:25
  5. 2013 års modeller
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 124
    Senaste inlägg: 2013-01-11, 17:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •