Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 41 till 49 av 49

Ämne: Dyster olycksstatistik 2013

  1. #41
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Tror du? Jag undrar, läser så gott som dagligen i tidningen att någon har åkt dit som kör utan kort. Försäkring nämns aldrig.
    Det är inget brott att inte ha försäkring på bilen/mc:n. Däremot brukar trafikförsäkringsföreningen kräva en avgift på 150 kr om dagen fordonet är oförsäkrat.

  2. #42
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Förstår inte riktigt?
    Polisen i Sverige fångar KK-lösa genom "trålning", att kolla mängder av förare, inte ens då är det säkert att man även kollar fordonet, om det ser "välhållet" ut.
    ANPRS kollar enbart de misstänkta..
    Systemet är på väg till Sverige och senast hörde jag att svensk polis har det inom två år. Sen kommer nog "trålningen" att ändå vara en viktig del då det är enda sättet att upptäcka berusade eller påverkade förare. Största delen av trafikövervakningen går ju ut på att upptäcka dessa personer.

  3. #43
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Det är inget brott att inte ha försäkring på bilen/mc:n. Däremot brukar trafikförsäkringsföreningen kräva en avgift på 150 kr om dagen fordonet är oförsäkrat.

    "Alla motordrivna fordon som används i trafik ska vara trafikförsäkrade, enligt trafikskadelagen (1975:1410). Om du vill kan du teckna andra fordonsförsäkringar, som hel- eller halvförsäkringar.

    Om fordonet är i trafik så måste fordonets registrerade ägare ha en trafikförsäkring. Det gäller även om fordonet exempelvis är stulet, har användningsförbud, körförbud eller inte är i körbart skick. Fordonet måste ställas av för att kravet om trafikförsäkring ska sluta gälla."

  4. #44

    Dyster olycksstatistik 2013

    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg

    "Alla motordrivna fordon som används i trafik ska vara trafikförsäkrade, enligt trafikskadelagen (1975:1410). Om du vill kan du teckna andra fordonsförsäkringar, som hel- eller halvförsäkringar.

    Om fordonet är i trafik så måste fordonets registrerade ägare ha en trafikförsäkring. Det gäller även om fordonet exempelvis är stulet, har användningsförbud, körförbud eller inte är i körbart skick. Fordonet måste ställas av för att kravet om trafikförsäkring ska sluta gälla."
    Jo, men det är inget brott att inte ha fordonet försäkrat. Det finns alltså inga straff bestämmelser så att polisen kan bötfälla

  5. #45
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Jo, men det är inget brott att inte ha fordonet försäkrat. Det finns alltså inga straff bestämmelser så att polisen kan bötfälla
    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751410.htm#P37S1

    34-36§ är intressant. Det är TFF som kan kräva pengar vid oför fordon, men domstol kan även utdöma vite..

  6. #46
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Jo, men det är inget brott att inte ha fordonet försäkrat. Det finns alltså inga straff bestämmelser så att polisen kan bötfälla
    Hej!

    Jag slår ett slag för förordningarna

    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820198.htm


    Som fordonsflyttare på kommunen har jag rätten att flytta ett fordon utan gällande trafikförsäkring som står i strid mot gällande trafikföreskrifter. (Detta är en tämligen vanlig kombination, det är värt att nämna att jag har hittills inte flyttat en enda bil av denna anledningen)

    Denna procedur är förhållandevis kostsam för fordonsägaren, men är inte att likställa som böter, bara ett exempel på en möjlig konsekvens av att sakna gällande trafikförsäkring.

    Jag tycker nog trafikförsäkring precis som ordentliga skydd är sunt förnufft.. tänker inte prova utan för att ta reda på konsekvenserna

    Men kan samtidigt förstå att många kör avställt oförsäkrat och liknande när det kontrolleras lite halvdant... Kört en 700mil sedan sista Juli och inte sett en enda polis än xD
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  7. #47
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751410.htm#P37S1

    34-36§ är intressant. Det är TFF som kan kräva pengar vid oför fordon, men domstol kan även utdöma vite..
    Jo tack, det vet jag, Köpte en mc som ägaren skulle låta vara försäkrad i en vecka, men eftersom papperen kom efter ett par dagar , så fick jag betala några hundra till TFF. Ringde tyvärr inte till mitt f-bolag förrän efter ett par dagar.
    Man kan ju fundera på om det är något slags böter eller straff eftersom beloppet är skyhögt högre än vad f-bolagen debiterar, uträknat per dag

  8. #48
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Det är inget brott att inte ha försäkring på bilen/mc:n. Däremot brukar trafikförsäkringsföreningen kräva en avgift på 150 kr om dagen fordonet är oförsäkrat.
    Jodå det stämmer gott om fordonet inte ar avställt, ägare okänd eller något annat lustigt. Bilar fungerar fortfarande fastän dom är avställda och vad är det då för mening att kosta på en försäkring(tänker dom som fungerar på det sättet)
    Ove

  9. #49
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jodå det stämmer gott om fordonet inte ar avställt, ägare okänd eller något annat lustigt. Bilar fungerar fortfarande fastän dom är avställda och vad är det då för mening att kosta på en försäkring(tänker dom som fungerar på det sättet)
    Är fordonet avställt rapporteras ägaren för brukande av avställt fordon, 1500 kr, i böter. Men den viktigaste biten är ju inte eventuella böter utan vad det kostar om man är med i en olycka och inte har trafikförsäkring. Anses man vållande blir det riktigt dyrt då man blir ersättningsskyldig för alla kostnader som olyckan orsakat. Något som trafikförsäkringen annars täcker.

Liknande ämnen

  1. Tranresan 2013
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 129
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 19:08
  2. Premiärtur 2013
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-04-29, 11:06
  3. Ny utrustning 2013?
    Av Nina i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2013-04-10, 11:50
  4. Lite olycksstatistik
    Av rolfmm i forum Off topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-03-22, 00:25
  5. 2013 års modeller
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 124
    Senaste inlägg: 2013-01-11, 17:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •