Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: De va då konstigt också!

  1. #1
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    De va då konstigt också!

    Arbetar rätt hårt med mig själv för att inte hetsa upp mig i trafiken, och har vid några tillfällen också varit lite bror duktig gällande andra som hetsat upp sig, men allvarligt!?
    Hur djävvla svårt kan det vara att sköta ljusomkopplaren i bilen samtidigt som man kör?!?

    Oj, hade jag helljus på? Det glömde jag…men är man inte med på vad man gör när man kör?
    Sitter å hästesöver bakom ratten. Mötet syns ju för fan en miljon mil innan man behöver blända av i kolmörktet som dragit över Svea, men blända av!? Nej, det går fan inte.
    Å alla dessa kött som bländar på 2000 meter innan mötet? Har dom små koddar eller? Fattar ju för fan tom gamla tanter att då bländas ju föraren i mötande bil, fast om man kör Audi, BMW som man lånat av pappa samtidigt som man har pappas rosa solbriller på sig som täcker hela ansiktet så får man ju självklart blända på INNAN mötet har skett. Men alla andra, låt för fan bli det!
    Å kom inte dragandes med att "det har jag lärt mig på trfikskolan att man skall göra" för det är fel…FEL! Jag har rätt! Trafikskolan FEEEL.

    Så! LÄGG AV!!

    Nu skall jag montera extraljusramp!!

  2. #2
    Skrev just ett inlägg i ett annat forum ang "mobilsamtal under körning"
    Tror att du har en del av svaret där...

  3. #3
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Ja, det är nog en stor anledning till att många inte kan konsentrera sig på det dom skall under körning, för att det snackas å essemessass?

  4. #4
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Och vart vill du komma med detta?
    Oj jag blev bländad när jag var ute och körde synd om mig, har jag förstått det rätt?

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Cy2 Visa inlägg
    Och vart vill du komma med detta?
    Oj jag blev bländad när jag var ute och körde synd om mig, har jag förstått det rätt?
    JAG TROR ATT ANDEMENINGEN I KVERULERANDET ÄR ATT DÅ DU BLIR BLÄNDAD , SÅ HAR DU ABSOLUT INGEN KOLL PÅ EV. GÅENDE ELLER ANDRA HINDER PÅ DIN VÄGBANA.

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Modernare bilar kan ha automatisk avbländning som knäpper om till halvljus vid möte. Min Mazda har så men tyvärr tänder den helljuset när man har passerat mötande för länge sen. Under den lilla tiden är man halvt blind…

    Annars brukar jag blända av långt innan om det är en raksträcka, vid svängande vägar beror det på var mötande befinner sig så i viss mån kan man där nyttja lite extra tid med helljuset. Jag brukar också blända på när mötande är jämsides med mig, på så vis behöver inte de mötande bli bländade av min bil.

  7. #7
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    JAG TROR ATT ANDEMENINGEN I KVERULERANDET ÄR ATT DÅ DU BLIR BLÄNDAD , SÅ HAR DU ABSOLUT INGEN KOLL PÅ EV. GÅENDE ELLER ANDRA HINDER PÅ DIN VÄGBANA.
    Ojdå, versaler..
    Ja du blir bländad om du tittar in i det mötande helljuset. Vänder man huvudet en aning undviker man det till en stor del.
    Detta lärde jag mig när jag tog mitt körkort för många år sedan. Ljuskänsligast kan också bero på att det är hög tid att boka ett besök hos en optiker, en nedsättning av synen påverkar mörkerseende.

  8. #8
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Det är inte bara helljus som bländar. Alla felriktade/lösa lampor som sticker i ögonen. Felkopplade släpkärror och folk som kör med dimljuset på i onödan. Tycker trasiga/felaktigt riktade lampor blivit allt vanligare. Kanske beror på att det är så knepigt att fixa sådant själv på nyare bilmodeller??

  9. #9
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Cy2 Visa inlägg
    Ojdå, versaler..
    Ja du blir bländad om du tittar in i det mötande helljuset. Vänder man huvudet en aning undviker man det till en stor del.
    Detta lärde jag mig när jag tog mitt körkort för många år sedan. Ljuskänsligast kan också bero på att det är hög tid att boka ett besök hos en optiker, en nedsättning av synen påverkar mörkerseende.
    Det har du helt rätt i! Och för stt svara på din fråga ovan, så är det inte för att jag tycker synd om mig, utanför att jag tycker synd om dom som inte klarar av att framföra ett fordon med stil. Jag tycker inte man skall bara köra bil ( eller mc eller något annat fordon heller för den delen) utan man skall göra det BRA. Dvs ha kontroll över vad man gör, och kanske framför all, tänka på sina medtrafikanter som i detta fallet är en drös olika människor,i form av cyklister, motorcyklister, gående, bilister, bussar etc, etc.

    Men mycket riktigt som du sa, om man inte tittar direkt i helljuset så blir man inte bländad, och att du lärde dig det för många år sedan ändrar ju inte det faktum att många trafikanter inte har koll på vad dom håller på med? Alt. Skiter i sina medtrafikanter. Och det är det som irriterar mig, att många är så nonchalanta mot sina medtrafikanter..Inte att jag personligen blev bländad..Jag har kommit över stadiet att ta åt mig personligen eller tycka synd om mig själv syndromet, det får dom med dåligt självförtroende hålla på med..

    Japp, dålig syn är ett klart tecken på ljuskänslighet, men i mitt fall med en dokumenterad perfekt syn så sent som i våras, är det inte heller det som är frågan här utan precis det som jag skriver ovan..jag tycker allt för många framför sina fordon dåligt, med dålig koncentration , och med bristande respekt för medtrafikanter. Med risk för att upprepa mig själv, men då menar jag alla medtrafikanter..

    Jag tog också körkort för många år sedan,
    När jag tog B- körkort 1988 lärde jag mig att respektera och värna om min medtrafikanter.
    När jag tog BE CE DE 1992 lärde jag mig att respektera och värna om mina medtrafikanter.
    När jag tog A- körkort 2013 lärde jag mig att respektera och värna om mina medtrafikanter..

    Kan inte tänka mig att kunskapen om att respektera och värna om sina medtrafikanter bara lärts ut till mig, utan förmodligen till alla som tar körkort, men tyvärr klarar inte alla av att respektera andra, då dom är alltför upptagna att hävda sin egen rätt, vilken inte finns i trafiken.

    Så sammanfattningsvis är det till det faktum jag vill komma med detta inlägg..
    Känner du Cy2 att det är svar på din fråga?

  10. #10
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Mavve65 Visa inlägg
    Det är inte bara helljus som bländar. Alla felriktade/lösa lampor som sticker i ögonen. Felkopplade släpkärror och folk som kör med dimljuset på i onödan. Tycker trasiga/felaktigt riktade lampor blivit allt vanligare. Kanske beror på att det är så knepigt att fixa sådant själv på nyare bilmodeller??
    Tycker mig ha märkt det också faktiskt, och kanske är det precis som du säger, för det är inte bara synnerligen kostsamt att fixa en strålkastare hos ÅF, utan också mycket svårt att fixa själv på många modeller..
    Senast redigerat av jrutgers den 2013-08-15 klockan 15:38. Anledning: Stavning

Liknande ämnen

  1. Konstigt oljeläckage XJ 900
    Av erikn i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-05-31, 20:29
  2. Konstigt.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-04, 12:05
  3. Så här kan man också ta sig fram...
    Av Mats Liifv i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 16:01
  4. Också ett sätt...
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-18, 19:38
  5. KONSTIGT.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 15:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •