Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: De va då konstigt också!

  1. #11
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Det har du helt rätt i! Och för stt svara på din fråga ovan, så är det inte för att jag tycker synd om mig, utanför att jag tycker synd om dom som inte klarar av att framföra ett fordon med stil. Jag tycker inte man skall bara köra bil ( eller mc eller något annat fordon heller för den delen) utan man skall göra det BRA. Dvs ha kontroll över vad man gör, och kanske framför all, tänka på sina medtrafikanter som i detta fallet är en drös olika människor,i form av cyklister, motorcyklister, gående, bilister, bussar etc, etc.

    Men mycket riktigt som du sa, om man inte tittar direkt i helljuset så blir man inte bländad, och att du lärde dig det för många år sedan ändrar ju inte det faktum att många trafikanter inte har koll på vad dom håller på med? Alt. Skiter i sina medtrafikanter. Och det är det som irriterar mig, att många är så nonchalanta mot sina medtrafikanter..Inte att jag personligen blev bländad..Jag har kommit över stadiet att ta åt mig personligen eller tycka synd om mig själv syndromet, det får dom med dåligt självförtroende hålla på med..

    Japp, dålig syn är ett klart tecken på ljuskänslighet, men i mitt fall med en dokumenterad perfekt syn så sent som i våras, är det inte heller det som är frågan här utan precis det som jag skriver ovan..jag tycker allt för många framför sina fordon dåligt, med dålig koncentration , och med bristande respekt för medtrafikanter. Med risk för att upprepa mig själv, men då menar jag alla medtrafikanter..

    Jag tog också körkort för många år sedan,
    När jag tog B- körkort 1988 lärde jag mig att respektera och värna om min medtrafikanter.
    När jag tog BE CE DE 1992 lärde jag mig att respektera och värna om mina medtrafikanter.
    När jag tog A- körkort 2013 lärde jag mig att respektera och värna om mina medtrafikanter..

    Kan inte tänka mig att kunskapen om att respektera och värna om sina medtrafikanter bara lärts ut till mig, utan förmodligen till alla som tar körkort, men tyvärr klarar inte alla av att respektera andra, då dom är alltför upptagna att hävda sin egen rätt, vilken inte finns i trafiken.

    Så sammanfattningsvis är det till det faktum jag vill komma med detta inlägg..
    Känner du Cy2 att det är svar på din fråga?
    Ett mycket bra svar, nu förstår jag ditt inlägg bättre.
    Att många kör dåligt kan jag hålla med om.
    Har alltid känt mig säkrare på motorväg i Tyskland, Frankrike, Italien etc, än på en Svensk motorväg. Oavsett om det gäller bil eller mc.
    Misstänker att du lägger ett antal mil på vägarna med de behörigheter som du besitter i ditt körkort.

    Om vi ska fortsätta finns det en sak som jag tycker är värre och det är oförmåga att hålla avstånd.

  2. #12
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Cy2 Visa inlägg
    Ett mycket bra svar, nu förstår jag ditt inlägg bättre.
    Att många kör dåligt kan jag hålla med om.
    Har alltid känt mig säkrare på motorväg i Tyskland, Frankrike, Italien etc, än på en Svensk motorväg. Oavsett om det gäller bil eller mc.
    Misstänker att du lägger ett antal mil på vägarna med de behörigheter som du besitter i ditt körkort.

    Om vi ska fortsätta finns det en sak som jag tycker är värre och det är oförmåga att hålla avstånd.
    O,ja! Det är ju rent av ännu värre!
    Var ute på en tur med kompisen för ett tag sedan(mc). Han ligger först jag ligger efter, har en SAAB 9-5 i röven som jag släpper förbi, men han kommer inte så långt utan fastnar bakom kompisen, och blir liggandes där med Max 50 cm lucka.
    Räcker ju att kompisen släpper gasen så kör han över honom?
    Som jag ser det så är det förenat med livsfara, och det är ju helt respektlöst?
    Eller beror det på att många förare bara sitter i andra tankar?

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    O,ja! Det är ju rent av ännu värre!
    Var ute på en tur med kompisen för ett tag sedan(mc). Han ligger först jag ligger efter, har en SAAB 9-5 i röven som jag släpper förbi, men han kommer inte så långt utan fastnar bakom kompisen, och blir liggandes där med Max 50 cm lucka.
    Räcker ju att kompisen släpper gasen så kör han över honom?
    Som jag ser det så är det förenat med livsfara, och det är ju helt respektlöst?
    Eller beror det på att många förare bara sitter i andra tankar?
    Det är ju helt idiotiskt och livsfarligt att lägga sig så nära.
    kom på ett smart sätt att undvika att få fordon alldeles upp i bakstänkan. Montera en sån där sprejburk som vägjobbarna använder. HA ETT SNÖRE FRAM SOM DU KAN DRA I . Du kan ge dig fanken på att bakomvarande släpper på gasen. Men då är frågan, är det mindre straff att utsätta någon för uppenbar livsfara än att färga bilen?

  4. #14
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Jag brukar starta varningsblinkers när dom blir för närgångna
    Jan

  5. #15
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Det är ju helt idiotiskt och livsfarligt att lägga sig så nära.
    kom på ett smart sätt att undvika att få fordon alldeles upp i bakstänkan. Montera en sån där sprejburk som vägjobbarna använder. HA ETT SNÖRE FRAM SOM DU KAN DRA I . Du kan ge dig fanken på att bakomvarande släpper på gasen. Men då är frågan, är det mindre straff att utsätta någon för uppenbar livsfara än att färga bilen?
    Gapflabb!!
    Ja, det kan vara en lösning att ta patent på för mc bruk?
    Visst går det att dutta lite på bromsen i ett sånt läge, men det kan istället för att påvisa att man tycker bakomvarande är för närgången sådär på första träffen irritera vederbörande, och då börja krångla ännu mer. Och jag tvivlar faktiskt på att dom ens tänker på hur oskyddad motorcyklisten är vid ett ev. Tillbud?

    Det är riktigt läskigt! Usch! Vet inte ändå om det inte i en sådan situation när någon slickar en i bakhasorna är att pinna om några bilar framåt för att bli av med idioten, om man nu skall konsekvensanalysera menar jag? Ta kontroll över sina egna omkörningar, eller lämna ödet i händerna på en som med 100% säkerhet kör på en om man så mycket som tänker på att bromsa?

  6. #16
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Jag brukar starta varningsblinkers när dom blir för närgångna
    Den funktionen har ju inte jag! Men det går ju att ordna.. Vad brukar du få för reaktion när du gör det?

  7. #17
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Den funktionen har ju inte jag! Men det går ju att ordna.. Vad brukar du få för reaktion när du gör det?
    Dom brukar släppa ca 20 m. å förstå att jag känner mig obekväm
    Jan

  8. #18
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Det är ju helt idiotiskt och livsfarligt att lägga sig så nära.
    kom på ett smart sätt att undvika att få fordon alldeles upp i bakstänkan. Montera en sån där sprejburk som vägjobbarna använder. HA ETT SNÖRE FRAM SOM DU KAN DRA I . Du kan ge dig fanken på att bakomvarande släpper på gasen. Men då är frågan, är det mindre straff att utsätta någon för uppenbar livsfara än att färga bilen?
    Annars kanske denna lösningen kan vara något, fast på bakhjulet då

  9. #19
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Dom brukar släppa ca 20 m. å förstå att jag känner mig obekväm
    Det är ju kanon! Skall banne mig montera varningsblinkers..

  10. #20
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Mavve65 Visa inlägg
    Det är inte bara helljus som bländar. Alla felriktade/lösa lampor som sticker i ögonen. Felkopplade släpkärror och folk som kör med dimljuset på i onödan. Tycker trasiga/felaktigt riktade lampor blivit allt vanligare. Kanske beror på att det är så knepigt att fixa sådant själv på nyare bilmodeller??
    Dimljus fram är veritabla bländarmonster vid våt vägbana.
    Senast redigerat av Jourtjänst den 2013-08-15 klockan 23:34.

Liknande ämnen

  1. Konstigt oljeläckage XJ 900
    Av erikn i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-05-31, 20:29
  2. Konstigt.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-04, 12:05
  3. Så här kan man också ta sig fram...
    Av Mats Liifv i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 16:01
  4. Också ett sätt...
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-18, 19:38
  5. KONSTIGT.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 15:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •