Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Min första långtouring

  1. #1
    Medlem Susies avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    218

    Min första långtouring

    Hemkommen efter 27 dagar, 480 mil upp och ner, kors och tvärs,på kurviga och även grusiga vägar i delar av Sverige.
    Stungen en gång på hakan under körning
    Nästan kört på en grävling.
    Två trafikincidenter.
    En vältning.
    Totalt 10 tältnätter av 27 och jag vill iväg igen
    Dagsetapper i snitt: 25 mil

    Det blev Hälsingland, Dalarna och Bergslagen, Dalsland, Småland, Öland, Blekinge, Västra och Östra Skåne, Halland.

    Här kommer några tips på framförallt boende som jag tyckte om lite extra och även lite annat längs vägen runt i Sverige. Du har säkert dina egna ”favvovägar” varför jag väljer att inte grotta ner mig i alla underbara vägar vi kört, men till vår hjälp har jag fått en del fina tips här på hojen.nu, www.bikersstop.se, Ducatiklubbens MC karta och alla härliga personer vi mött på vägen. Särskilt stort tack till Ylwa, Hasse och Per med familj för sängplatser. Jan och Niclas m.fl. för kurviga vägtips.

    Om du har lust att läsa mer har jag samlat lite smått o gott i en PDF här:
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/...r_27_dagar.pdf

  2. #2
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    Min första långtouring

    Gött! Låter riktigt kul!

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154
    Tack för fina tips. Jag har letat efter MC hotell i Sverige utan att hitta någon, kanske dessa B&B kan starta en trend.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Nämmen du! 27 dagar på raken! De var grejjer! Verkligen imponerad och önskar att jag kunde gjort detsamma. Maten verkar varit OK också och då leker ju livet för en gottegris. Berätta mer!
    Ove

  5. #5
    Way to go


    Vi är nog lite dåliga på att resa runt i Sverige. Har funderat ibland att göra nån orsaksresa, typ besöka alla Biltemaaffärer i Sverige eller nåt sånt. Kanske man då skulle åka vägar som man annars inte skulle göra?

  6. #6
    Medlem Susies avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    218
    Ja som sagt, efter att min första långtouring är gjord och dessutom i Sverige kan jag bara säga att det gett mersmak. Det har varit så roligt att köra i vårt land och leta upp sköna vägar och boende.Att campa är jag dock inte riktigt övertygad om det verkligen är "my cup of tea". Det blev ett antal nätter tack o lov inte sammanhängade, då hade vi nog varit hemma tidigare.På Farmen nere i Skåne lyckades jag "deala" till mig både en större sovsäck och en underbar luftmadrass istället för mina compactgrejer som fick en att känna sig som en frusen kåldolme utan tillbehör.Under ett par dagar från en annan hojåkare som hade givit upp conceptet; lonesome rider och tält. -Näe säger jag bara, glamcamping next time!Packningen fungerade skapligt men var inte helt tillfredställande, sånt tar nog tid anar jag. Tomas har inga packboxar till sin Triumph Explorer endast en toppbox, så en annan fick ta en del av hans prylar. (herregud bara ett par herrskor är ju hur stora som helst) Tält, två st liggunderlag, två st drybags blev Tomas tvungen att trava + att han då satt då inklämd med sin tankväska på hojen var det ju inte direkt optimalt och folk längs vägen var inte sena att kommentera det med ett något både retsamt och medlidsamt tonläge.Vi kunde inte låta bli att svänga in på Touratech i Linköping och spana lite på diverse prylar men lyckades hålla oss ifrån att spendera hela semkassan där.Jisses säger jag bara, packboxar till Trajan skulle gå loss på 12 papp inte sant! Själv blev jag riktigt förtjust i Kriegas väskor men får suga ett tag på det.

    Vi hade bara gjort en grovplanering innan och tog dagarna som det kom.Jag hade sett mycket fram emot att köra runt i Dalsland efter mitt äventyr runt Vänern i början av juni och det var precis så underbart som jag trodde att det skulle bli.Nu är jag sugen på Glasskogen där som jag vet att Olle Å skrivit om i något inlägg och efter att ha fått tips om det när vi nu var där. Naturligtvis skulle det vara kul att kombinera det med en och annan hike och kanottur, får väl se vad som händer nästa år eller i höst.Visst blev det Brudfjällsvägen både tre o fyra gånger om inte mer, riktigt skoj var det. Vid ett av tillfällen åkte jag bak på Tomas hoj och det var inte riktigt lika roligt,rent av läskigt!Tänk vad saker förändras när man nu kör själv.
    Högsbynsfritidscenter där vi bodde i Dalsland lär vi absolut komma tillbaks till men då testa en av deras stugor i stället med egen strand, låg jättefint lite för sig själv.Campingägaren Jan var dessutom som en levande GPS över vägarna där uppe och väldigt sympatisk.

    Dalarna är vackert kanske inte allför roliga längre vägar, kört en del där förut men å andra sidan finns det mycket att titta på både längs vägen och för att stanna vid.Hela Småland var kul att köra genom otroligt roliga vägar både grus och asfalt men kändes lite ödsligt och inte så gästvänligt rätta mig gärna om jag har fel.När vi körde över till Öland blåste det en hel del och det kändes faktiskt lite ospännande men gick bra. Men vad folk, bilar, husvagnar,husbilar och hojar! Nån uttryckte det som att Öland kantrar under sommaren och jo så var det nästan.Här finns det också fina vägar och var roligt att köra på om än inte så många. Vi hittade ner på grusvägar att köra längs med kusten och ja mina gruserfarenheter har lite försiktigt breddats under den här sommaren.

    När det gäller både Skåne och Halland; -skulle seriöst kunna tänka mig att flytta på stört åh vill tillbaks nu. Härliga, glada människor, nära till ALLT, vackra vägar och roliga framförallt i Halland. Söderåsen och Hallandsåsen så glad jag äntligen kört där vill grotta ner mig ordentligt där igen. Fullkomligt älskar att köra genom bokskogarna när solen strilar ner längs vägen, är helt sagolikt.

  7. #7
    Medlem Susies avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    218
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Nämmen du! 27 dagar på raken! De var grejjer! Verkligen imponerad och önskar att jag kunde gjort detsamma. Maten verkar varit OK också och då leker ju livet för en gottegris. Berätta mer!
    Maten ja... här hade jag faktiskt förberett mig ordentligt med ställen jag verkligen ville testa om vi hade vägarna förbi, men inte gick det som jag hade tänkt mig:-( Orkar inte ens skriva om det, det är som det är. Jo thai stället i Billingsfors vilket ställe! Hade dig i tankarna om vi skulle slagit en pling när vi var i dina trakter men ja du vet vi får spara på det:-)

  8. #8
    Medlem Susies avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    218
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Way to go


    Vi är nog lite dåliga på att resa runt i Sverige. Har funderat ibland att göra nån orsaksresa, typ besöka alla Biltemaaffärer i Sverige eller nåt sånt. Kanske man då skulle åka vägar som man annars inte skulle göra?
    Haha toppen ide sånt gillar jag, alltid kul om man följer ett enda tema vid tillfälle då kan det verkligen hända grejer som man inte räknat med.

  9. #9
    Medlem Susies avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    218
    Citat Ursprungligen postat av Shaun Visa inlägg
    Tack för fina tips. Jag har letat efter MC hotell i Sverige utan att hitta någon, kanske dessa B&B kan starta en trend.
    Då är verkligen Hanksvillefarm något för dig, där är verkligen allt anpassat efter dig som hojåkare ett måste att checka in på:-)Men naturligtvis är även andra varmt välkomna.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg
    Maten ja... Hade dig i tankarna om vi skulle slagit en pling när vi var i dina trakter men ja du vet vi får spara på det:-)
    Det vet du, om du plingar i god tid så ska vi nog fixa till något. Stod men näsan över ett kök igår där en mycket duktig kock körde ett experiment med en ost-lök-vin-timjangegga för att hälla över ljust grillat/stekt kött som verkade lovande. Kan man ju testa för att få ett omdöme..

    Annars är ju kantarellerna fina i år.....
    Ove

Liknande ämnen

  1. Första hoj
    Av Storm i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-06-07, 16:36
  2. Min första vurpa
    Av Jourtjänst i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2013-07-07, 12:44
  3. Första lektionen.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-29, 23:20
  4. Er första hoj
    Av Mymlan i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 06:02
  5. Första val!?
    Av Methx i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 11:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •