Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Förgasare i Alperna

  1. #1
    Hondamannen
    Gäst

    Förgasare i Alperna

    Hej,

    Är just nu i Österrike. När jag åker upp i bergen runt 2000 meters höjd så börjar min hoj att gå illa. Den blir bra när jag kommer ner på lägre nivåer. Misstänker att det har med luftens densitet att göra. Är det ngn med förgasarhoj som gjort liknande erfarenhet?

    Mvh

    Hondamannen

  2. #2
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Nej, inte själv men jag har läst om det. Gamla flygplan hade en spak för just sådan justering.
    /Erik

  3. #3
    Jo, alla pratar om det där med att förgasare går dåligt, men .......märkbart dåligt om man nu pratar i termen går ojämnt vet jag inte. Mindre syre och om hojen är "snålställd" så skulle jag vilja säga, går klenare.
    Jag har inte märkt mer än att man förmodligen får då gasa mer.

    Behöver inte ens vara förgasare....
    När jag var nere i alperna med en Vision 50 kubikare som har insprutare. "Snålställd", så den tappade kraft redan vid 1000 meters höjd. Vid Grossglockner och Stelvio tappade den kraft så pass att jag fick kliva av och knuffa några gånger.....



    Har dessutom hört att andra insprutare tex en Goldwing 1800 tappar effekt när man kör i dessa höghöjdsområden.....

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Luftens densitet minskar grovt med 10% per tusen meter, så vid 2000 meter är den bara ca 80% av den vid havsnivån.
    Misstänker att blandningen blir för fet.
    Turbomotorer klarar sig ganska bra på hög höjd, de flesta andra går betydligt sämre.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Per Lindström Visa inlägg
    Misstänker att blandningen blir för fet.
    hmmmm....låter nog mer logiskt

  6. #6
    Hondamannen
    Gäst
    Ni har rätt. Misstänker också att den går för fet. Den ville nästan dö när man gav full gas. Två mopedister fick motorstopp och det hade säkert med höjden att göra. Tror också att min skulle lägga av om jag åkte upp till 4000 meters höjd.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Ni har rätt. Misstänker också att den går för fet. Den ville nästan dö när man gav full gas. Två mopedister fick motorstopp och det hade säkert med höjden att göra. Tror också att min skulle lägga av om jag åkte upp till 4000 meters höjd.
    Kör man hoj på serpentinväg direkt upp till 4000 meter så får man nog lite andnöd själv.

    På flygplanen brukar dom snacka om att magra blandningen när dom kommit till rätt höjd. Antar att man skulle behöva göra samma på alla motorer.
    Ove

  8. #8
    Hondamannen
    Gäst
    Mm. Att köpa en insprutare löser alltså inte problemet? Har för mig att fjr 1300 såldes ett tag utan en viss sensor som fick den att gå illa på höga höjder. Yamaha hade tagit bort den av ngn anledning men fick snällt ställa tillbaks den.

  9. #9
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Det måste ju bero på vad det är för insprutning. Har den mätare för luftmassan så ska det inte vara något problem.
    /Erik

  10. #10
    Hondamannen
    Gäst
    Har inte alla insprutare det?


    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Det måste ju bero på vad det är för insprutning. Har den mätare för luftmassan så ska det inte vara något problem.

Liknande ämnen

  1. Alperna, tips på rutt i sommar
    Av blinken i forum Touring
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2014-07-17, 16:17
  2. MC över alperna till Slovenien
    Av Torbjörn Gard i forum Touring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-05-05, 22:31
  3. Min resa till alperna
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-12-02, 17:49
  4. Förgasare
    Av Hondamannen i forum Mekhörnan
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-10-24, 11:56
  5. Alperna 2012
    Av ralsbo i forum Touring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 12:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •