Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Max pendlaravstånd?

  1. #1
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361

    Max pendlaravstånd?

    Vad tycker ni är max pendlaravstånd för att få nytta och glädje av en scooter på 150-250cc, typ Burgmann? Funkar det med motorväg och 3 mil enkel resa till jobbet eller får man tanka varje dag då med tanke på att scootrarna inte brukar ha så överdimensionerade tankar?
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    6 mil om dagen, varje dag från A till B med väder av alla slag och lite bråttom? Inte under 250 cc, hellre då 500 cc för att ha det lite bekvämare och bättre skydd samtidigt som du får en pigg maskin med lite "överskottsenergi".
    Ove

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Jag visste inte ens att det fanns Burgman med så små motorer? Har själv bara sett 400 och 650.

    MC-scootrar är hur som helst oerhört bekväma att köra och pendla med. Min gamla Aprilia Atlantic 500 behövde jag tanka mer sällan än min nuvarande hoj.

  4. #4
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Det enda jag kan tillföra denna tråd är följande; åkte med en som körde en 400cc scooter, han hängde med oss andra hur bra som helst. T.O.M vid omkörningar. hur stor tank han har vet jag dock inte.

  5. #5
    @Reject: Burgman finns ända ner till 125 kubik


    En 250 räcker alldeles gott för motorvägsfart om man ska pendla 3 mil enkel väg. Förutsätter då att det är 110 knyck som gäller.

    Jag pendlade 4 mil enkel väg med en 8 hästars Innova 125 på 90 väg. Full gas så 3,7 liters tanken var lite tajt för två körningar. Fyllde på en skvätt varje dag från bensindunken när jag kom hem.

  6. #6
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    3 + 3 mil på 250 cc funkar. Fast jag håller med om 400-500 cc är betydligt bättre om det är stor del motorväg.

    Min 200 cc-scooter klarar självklart 110-tempo på motorväg, men det är en himla skillnad på min nuvarande 200:a och min gamla 500:a i det fartregistret. Den mindre jobbar som ett spett, den större gick lugnt och fint med hyggliga marginaler för omkörningar.

    Räckvidd? Räkna med att en 250 drar 0,3-0,4 l vid den här typen av "snabbkörning" och en 500 kanske 0,5. Alltså 2-2,5 l per dag för de mindre och 3 l för de större - om det nu är 6 mil totalt.
    Senast redigerat av TMax500 den 2013-08-07 klockan 09:42.

  7. #7
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Tack för svaren! Så generellt sett ju större motor desto mer soppa drar de även fast de mindre måste jobba mer? Är tanken mycket större på större scootrar? Har väl tänkt mig en för max 10000 kr.
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Motormannen Visa inlägg
    Tack för svaren! Så generellt sett ju större motor desto mer soppa drar de även fast de mindre måste jobba mer?
    Nja? Inte säkert att liten är snålare. Min 150 cc scooter dricker som en kalv när jag kör i 100, mer än vad mc;na gör. Lagom stor är bäst - men vad är lagom?
    Ove

  9. #9
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Är det inte ofta så att en mindre motor får jobba mer för samma fart, därav en högre bränsleförbrukning?

  10. #10
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Kan säkert vara så i vissa fall, som Ove skriver. T ex sägs ju ofta så om båtmotorer.

    För egen del hänvisar jag bara till min erfarenhet (och andras) som säger att en 500:a ofta drar strax under eller något över 0,5. Och att en 250 är snålare, kanske 0,3-0,4. Min gamla Yamaha 125 Majesty gick på 0,26 som bäst (stillsam fiskörning...) till bortåt 0,4 (vintertid, korta sträckor, mycket kallstarter). Snittade runt 0,30-0,35.

    Dessa är snittsiffror och snabb körning/motorväg torde dra upp siffrorna något.

    Du får nog googla på tankstorlekar, men generellt är det nog som du skriver. Större scootrar -> högre krav på fart och räckvidd -> kräver större tank. Min 500:a hade 14,5 l. Min 200:a har tank på fjuttiga 8,6 l medan min gamla 125:a hade 10,5 l.


    EDIT/OT: som jämförelse kan nämnas att mina trajjor i snitt drar c:a 0,5 (865 cc, 70 hk) respektive 0,55-0,65 beroende på körsätt (955 cc, 125 hk, ommappad, slip on).
    Senast redigerat av TMax500 den 2013-08-10 klockan 02:38.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •