Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 24

Ämne: Byta packningar i bromsok XJ 400/550

  1. #1
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816

    Byta packningar i bromsok XJ 400/550

    Har mest varit ute på landet, vi håller på att bygga en frigge till yngsta dottern. Förra fredagen så ägnade jag mig en stund åt lite googlande och hittade en sida som har mycket delar till min gamla hoj. När jag var in till Yamaha-center och kollade så var det samma ok till både 400 och 550, fast 550 har två bromsar fram och 400 bara en. Fick det även bekräftat av en kille på www.sporthoj.com som gjort en cafe-racer av en 550.

    Så idag är vi hemma och jag var ner till affären och hämtade mitt paket.



    Som ni ser på bilden så hade de även damaskerna till glidpinnen, det är flytande ok. Yamaha-center har inte de som reservdel, de finns inte som artikel i deras system. Kanske ska skriva Yamaha har de inte som reservdel, Yamaha-center är återförsäljare.

    Beskrivning av problemet: Jag har svampig bromsverkan samt att bromsarna ligger på, trolig orsak är trögt gående kolv.



    Jag tog loss bromsslangen från hållaren och sedan skruvade jag loss oket från gaffeln. Sedan tryckte jag ut kolven genom att bromsa tills kolven kom ut, den var mycket längre än vad jag trodde.

    På gliddelen så finns ett hål in till stången. Är det någon som vet vad det är till för? Ska man smörja pinnen den vägen eller varför finns hålet? Såg det först nu när jag kollade på bilderna, så jag är inte helt säker på att hålet går ända in till pinnen.



    Jag skrev i min tråd ang. avgassystemet att jag inte kom ihåg något skit på kolven. Klart fall av förträngning i alla fall, för skitig var den...



    När jag gjort rent kolven så fanns det lite rost kvar längst ut, jag tror inte att det påverkar funktionen. Slipade ner det med smärgelduk i alla fall så att det inte sticker ut och sliter på packningen om det skulle gå in så långt vid ett senare byte av bromsbelägg.



    Spåren till packningarna gjorde jag rent med en Dremelliknande mojäng från Clas i sjön.



    Rengjort och nya packningar på plats.



    Nya damaskerna på plats.



    MEN jag har samma svamp fortfarande. Men bromsarna ligger inte på i alla fall. Vad gör jag nu? Har sett en ställskruv på handtaget, det är den som puttar på kolven i bromscylindern på styret. Vad ska man ställa in med den och hur mycket vågar man skruva på den? Får bättre verkan om jag skruvar in den, men det känns fel att kolven alltid ska vara lite intryckt. Glömde ta en bild på den.

    Bromsbeläggen har ca 3-4 mm kvar, är det tillräckligt? På det belägget som är närmast kolven är det bara en halv plåt (glömde ta bild pga oljiga fingrar) på, gissar att det är en skrikplatta. Ska den vara halv?
    /Erik

  2. #2
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Var ut en tur på fm idag, och efter det är bromsen betydligt bättre. Men långtifrån bra, så något måste göras. Funderar på om jag inte ska åka till Hydroscand i antingen Södertälje eller Högdalen och beställa nya stålomspunna slangar och byta, sedan ska jag nog beställa en renoveringssats till huvudbromscylindern också.
    /Erik

  3. #3
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    /klipp/ beställa nya stålomspunna slangar och byta, sedan ska jag nog beställa en renoveringssats till huvudbromscylindern också.
    +1 på slangarna! Jag hade en gsx550 -83 där slangarna i princip vittrade inifrån, så pass att en del "gummiguck" fastnade i huvudbromscylindern. Finns snygga och prisvärda på eBay!

  4. #4
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Vågar också skriva under på slangarna. Gamla slangar är bara att byta till stålomspunna..
    Gjorde detsamma på min 81:a med fullgott resultat.

  5. #5
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Vad är den här ställskruven till för? Vad ska man justera med den? Ska kolven innanför vara lite intryckt? Jag får bättre bromsverkan om den är inskruvad ganska långt.

    /Erik

  6. #6
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Citat Ursprungligen postat av mirrisen Visa inlägg
    +1 på slangarna! Jag hade en gsx550 -83 där slangarna i princip vittrade inifrån, så pass att en del "gummiguck" fastnade i huvudbromscylindern. Finns snygga och prisvärda på eBay!
    Med tanke på hur min hoj ser ut i övrigt så är snyggheten det minsta bekymret. Det är en ren brukshoj

    Igår blev den inte snyggare, efter att jag bytt drivpaketet måste jag ha fumlat när jag skulle dit med högra väskan bak. Skulle till Yamaha-center och på motorvägen vid Skogås är det (som tur var) ett vägarbete där de jobbar med ena bron, så det är nedsänkt till 50 där. Jag hörde dunsar som liknar när man kör över en broskarv och trodde det var bilarna på mötande halva som hördes. I slutet av vägarbetet kör en bil i fatt mig och tutar till, och tecknar i luften en bild av en väska och pekar bakåt.

    Av nästa avfart, tillbaka, kikar över räcket efter väskan och ser den på sidan av räcket, av vid efterföljande avfart, vända och åka tillbaka. Stannar innan vägarbetet och knatar inne på det fram till räcket och böjer mig över och tar min väska. Helt otroligt så ser jag inga tydliga fler repor än vad som var innan. Hade väntat mig en platt väska, inte en som såg ut som innan, inte ens reflexerna har gått sönder.

    Sätter på den på hojen och åker vidare.
    /Erik

  7. #7
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Vad är den här ställskruven till för? Vad ska man justera med den? Ska kolven innanför vara lite intryckt? Jag får bättre bromsverkan om den är inskruvad ganska långt.

    Kolven innanför är den som trycker bromsvätskan från cylindern ner i slangen till bromsbeläggen. Det är den (samt en fjäder och en damask) man byter om man renoverar mastercylindern.
    Skruven justerar alltså hur tidigt det blir tryck på kolven.

  8. #8
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Ursäkta om jag var otydlig, jag förstår att det är den (kolven innanför) som är kolven som skapar trycket i bromsen, och att det är den som man renoverar. Det jag tycker är konstigt i mitt fall som jag helt klart inte beskrivit ordentligt är att jag skruvar in skruven rätt mycket.

    Jag har aldrig haft hoj, men min logik säger mig att "normal" justering av den där skruven ska vara strax utanför eller precis mot kolven. Men då kan jag lätt dra in handtaget helt, ända in till gashandtaget och har nästan noll bromsverkan. Om jag skruvar in den skruven så att kolven alltid är inne en bit (skruven rätt långt in) så får jag mycket bättre bromsverkan. Men det känns inte rätt. Därav min fråga.
    /Erik

  9. #9
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    /klipp/
    Om jag skruvar in den skruven så att kolven alltid är inne en bit (skruven rätt långt in) så får jag mycket bättre bromsverkan. Men det känns inte rätt. Därav min fråga.
    Ah, okej, nu är jag med. Så här då: innanför kolven sitter en fjäder. Den är förmodligen duktig utmattad och behöver bytas. Med en spänstigare fjäder kommer utgångsläget för kolven att vara längre ut.

  10. #10
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Vill minnas att du inte ska kunna trycka bromsen mot gashandtaget innan maximal bromsverkan har uppnåts... eller nåt sånt stod det i boken när jag tog kortet.
    Håller dock med dig att det känns konstigt att kolven ska vara intryckt en bit redan innan du börjar bromsa. Har inte hundra koll på hur mekanismen fungerarhelt och fullt. Men i "hemmaposition" så ska det ju vara trycklöst och att bromsvätskan ska kunna gå upp i behållaren igen. Så det gäller att man inte går ifrån hemmapositionen skulle jag tro.

Liknande ämnen

  1. Montera bromsok på fel sida
    Av Pinch2007 i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-09-18, 12:17
  2. Kärvande bromsok
    Av jrutgers i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-03-24, 20:30
  3. Byta Packningar till framgaffel
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Mekhörnan
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-08-11, 10:53
  4. Nya bultar till bromsok
    Av CPHB i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-22, 21:39
  5. Var kan man hitta packningar till Virago 535
    Av Zeeuus i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-15, 10:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •